Mediafax.biz Exclusiv

Lactalis, la un pas să preia fabrica Santal din comuna Tunari

Autor: Cristina Rosca

28.04.2011, 18:21 118

Lactalis aînaintat la începutul săptămânii o ofertă ostilă în valoare de 3,38miliarde de euro (4,9 miliarde de dolari) pentru 71% din acţiunileParmalat (francezii deţin deja 29 de procente), chiar dacă guvernulitalian a decis blocarea preluărilor de companii locale strategicede către firme străine.

Parmalat, care are un business la nivelmondial de 4,3 mld. euro, este prezent în România printr-o filialăcu afaceri de 9 milioane de euro.

România este cea mai mică piaţă europeanăpentru producătorul italian de lactate şi sucuri, în condiţiile încare următoarea piaţă ca mărime este Portugalia, unde businessulcompaniei este de peste 57 mil. euro, de peste 6 ori mai mare decâtcel din România.

În Europa Parmalat mai este prezent cu oreprezentanţă proprie în Rusia (85,3 milioane de euro) şi Italia(963,3 milioane de euro). Cea mai importantă piaţă pentru italienieste însă Canada, unde vânzările în 2010 s-au ridicat la 1,6miliarde de euro, în creştere cu peste 200 de milioane de euro,potrivit raportului anual al Parmalat.

Pe piaţa locală compania vinde sucurileSantal şi laptele UHT (ultra high temperature - pasteurizare latemperatură ridicată) Prima Creştere, Sviluppo şi Parmalat. Aportullaptelui este însă de sub 2%, potrivit Ioanei Stavăr, reprezentantal biroului de marketing al Parmalat România.

La nivel mondial situaţia este totaldiferită, în condiţiile în care ponderea laptelui şi a produselordin lapte în totalul veniturilor este de peste 90%, în timp cesucurile aduc 6%.

Pe piaţa locală laptele este importat dinItalia, în timp ce sucurile Santal sunt produse la fabrica pe careitalienii de la Parmalat o deţin în România, în comuna Tunari.Francezii de la Lactalis ar putea intra astfel în posesia fabriciicare aduce anual venituri de peste 8,8 mil. euro.

Pe piaţa locală sub brandul Santal suntvândute nectaruri, juice (sucuri cu un conţinut 100% fruct) şibăuturi fără acid. Santal a fost în primele zece luni ale anuluitrecut în topul celor mai bine vândute băuturi fără acid, alăturide Giusto, Pfanner, Cappy, Prigat, Tedi, Granini şiTymbark.

Santal este şi unul dintre cele mai vândutebranduri de nectar, alături de Prigat, Tedi, Tymbark sau Pfanner.În România consumul de nectaruri ajunge la 30 de milioane de litrianual, adică doar 1,4 litri/capita, iar valoarea pieţei nu trece de40 mil. euro.

Lactalis, o afacere de familie, a intrat înRomânia în 2008 prin preluarea afacerii LaDorna de la Jean Valvisîn schimbul unei sume estimate de ZF la 70-90 milioane de euro. Deatunci însă, informaţiile despre businessul lor au fost puţine şideşi au trecut mai bine de doi ani, România nu apare pe hartaLactalis publicată pe site-ul grupului francez.

Informaţii despre alte ţări precum Ungaria,Croaţia sau Ucraina apar pe site, unde este prezentată şi adresabiroului din fiecare ţară.

În România compania LaDorna deţinută deLactalis a avut în 2009 afaceri de 40 milioane de euro, în scădereuşoară faţă de anul anterior.

Lactalis are venituri de 9,4 miliarde deeuro la nivel mondial. În România Lactalis este prezent cupreponderenţă pe piaţa laptelui cu brandul LaDorna.

Francezii deţin pe piaţa locală trei fabrici(Dorna Lactate în judeţul Suceava şi fabricile Dorna din Suceava şiNeamţ), toate trei aflate în topul celor mai mari 20 de unităţi deprocesare din România, cu o capacitate de producţie totală de circa2.000 de hectolitri pe zi.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO