Mediafax.biz Exclusiv

“Mall-ul dintre cimitire”, resuscitat a cincea oară în şase ani

“Mall-ul dintre cimitire”, resuscitat a cincea oară în şase ani

Autor: Cristina Cuncea

04.11.2011, 13:44 311

City Mall, căci despre el este vorba, sau "Mall-ul dintre cimitire", având în vedere că este flancat de Cimitirul Bellu într-o parte şi de Cimitirul Evreiesc şi cel Evanghelic Luteran, pe cealaltă parte, a fost vândut de către lichidator la sfârşitul săptămânii trecute cu 17,3 milioane de euro.

Cumpărătorul, Ioannis Papalekas, un fost proprietar al centrului comercial, a făcut astfel una dintre cele mai mari afaceri, având în vedere că tot el a vândut clădirea în urmă cu cinci ani, pentru 103,5 milioane de euro, fondului australian APN European Retail Trust.

Deşi a avut o existenţă destul de zbuciumată în cei peste şase ani de funcţionare, timp în care patru rânduri de administratori au încercat "să optimizeze mixul de chiriaşi", noul proprietar va încerca şi el să facă un mall profitabil.

"Destinaţia centrului comercial urmează a fi stabilită de către noul proprietar, însă cel mai probabil aceasta nu va suferi modificări esenţiale", spun reprezentanţii Casei de Insolvenţă Transilvania (CITR), administratorul judiciar al centrului comercial.

Decizia este explicabilă, având în vedere că o modificare a destinaţiei centrului comercial ar implica investiţii mult mai mari decât o eventuală repoziţionare.

"Pe lângă eforturile financiare importante, schimbarea destinaţiei ar însemna şi un îndelung proces administrativ. Este bine de subliniat faptul că, deşi a fost declarat în faliment, City Mall a continuat să aibă un grad bun de ocupare, de peste 80%, ceea ce a permis funcţionarea în parametrii normali", spune Cristina Dumitrache, asociat, head of Shopping Centres Retail Cushman & Wakefield, companie care a asigurat pentru scurt timp administrarea centrului comercial.

Pentru consultanţii imobiliari, faptul că mall-ul nu a fost închis în urma falimentului este un argument în plus pentru susţinerea deciziei de continuare a activităţii.

Deşi la prima vedere locaţia mai puţin inspirată ar putea fi considerată ca principala cauză a eşecului mall-ului, suferinţa acută a centrului comercial este structura interioară.

"Dezavantajul major îl reprezintă layoutul acestui centru comercial, care nu permite amplasarea ancorelor de fashion. Un alt dezavantaj îl reprezintă circulaţiile duble, care creează multe zone fără vizibilitate şi fără acces facil, fapt care a dus la neocuparea spaţiilor respective. Trebuie menţionat însă şi faptul că deschiderea Sun Plaza a creat un real dezavantaj competiţional", a completat Cristina Dumitrache. Noul proprietar va trebui să modifice în primul rând conceptul mall-ului pentru a reuşi să atragă un mix de chiriaşi solid, esenţial pentru creşterea performanţei.

"City Mall nu are suprafaţa necesară pentru a încorpora magazine ancoră, care atrag trafic. În măsura în care noul proprietar va reuşi să schimbe conceptul, proiectul poate să funcţioneze", spune Răzvan Sin, şeful departamentului de retail al companiei de consultanţă imobiliară DTZ Echinox.

Totuşi mall-ul va rămâne, chiar în cazul în care redresarea va reuşi (probabil nu mai devreme de sfârşitul anului 2012), un centru de cartier, care se va adresa locuitorilor din imediata apropiere."Practic, va fi un satelit al Sun Plaza", a adăugat Sin.

În concluzie, proprietarul trebuie să rezolve în primul rând problemele de layout şi apoi să adapteze mixul de chiriaşi lanecesităţile zonei, proces care implică atât bani, cât şi timp.

"Trebuie analizată fiecare măsură de redresare în parte, perioada de timp în care se doreşte realizarea acestei repoziţionări, neexcluzând posibilitatea închiderii temporare pentru realizarea acestor amenajări", spune reprezentantul Cushman.

Cristian Ustinescu, directorul de investiţii al DTZ Echinox, estimează că investitorul va mai avea nevoie de încă 7-10 milioane de euro pentru modificarea structurii şi reîn-chi-rierea spaţiilor, incluzând aici eventual şi contribuţii ale noului proprietar la amenajarea magazinelor unor chiriaşi ancoră.

City Mall are un trafic de circa 5.800 de vizitatori pe zi, raportat la ultimele nouă luni, iar de la deschiderea procedurii de insolvenţă, în noiembrie anul trecut, respectiv de la preluarea managementului de către Coldwell Banker, în centrul comercial s-au deschis aproximativ 15 magazine noi.

"Există discuţii avansate cu mai multe companii din zonele FMCG, fashion şi food pentru închiriere de spaţii. Amplasamentul centrului este foarte atractiv, iar retailerii sunt conştienţi de acest aspect. Având în vedere că a existat o clauză de reziliere a contractelor de închiriere de 15 zile pe toată perioada insolvenţei şi totuşi s-au închiriat în continuare magazine, considerăm că în viitor vor exista de asemenea retaileri dornici să îşi deschidă magazine în City Mall", a declarat Andreea Anghelof, managing partner al Casa de Insolvenţă Transilvania.

Gradul de ocupare al City Mall s-a menţinut astfel în jurul ponderii de 80% atât înainte de intrarea în insolvenţă, cât şi după data deschiderii procedurii.

Proiectul are o suprafaţă închiriabilă de 19.000 metri pătraţi, printre chiriaşi numărându-se Domo, Sprider sau KFC.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO