Mediafax.biz Exclusiv

Nivelul următor: Max Mara ia locul Stefanel, simbolul capitalismului, pe Calea Victoriei

Nivelul următor: Max Mara ia locul Stefanel, simbolul capitalismului, pe Calea Victoriei

Autor: Cristina Rosca

18.08.2011, 18:37 372

Max Mara se relochează pe aceeaşi arteră comercială, la doar câţiva zeci de metri depărtare de vechiul sediu, după mai bine de un deceniu de prezenţă pe Calea Victoriei, potrivit companiei de cercetare de piaţă CPP Luxury Industry Management Consultants. Retailerul se mută într-un spaţiu de două ori mai mare decât cel pe care îl ocupă în prezent, respectiv 500 de metri pătraţi, dintre care 350 de metri pătraţi suprafaţă de vânzare.

Mai mult, în noul spaţiu Max Mara va deveni vecin cu Ermenegildo Zegna, un alt brand al companiei Alsa Boutiques, care a adus în franciză şi Max Mara. Alsa Boutiques este unul dintre cei mai importanţi jucători din fashionul de lux, cu cele cinci francize pe care le deţine - Max Mara, Ermenegildo Zegna, Pal Zileri, Cocinelle şi Emporio Armani.

În momentul în care au confirmat închiderea unităţii, reprezentanţii Stefanel anunţau relocarea magazinului, însă până în prezent nu a fost făcută publică o nouă locaţie.

Srdjan Kovacevic, sârbul care se află în spatele Alsa Boutiques, prezent în mediul de business local de aproape două decenii, spunea în urmă cu câteva luni că vecinii sunt foarte importanţi. Mai mult, Kovacevic a ales Calea Victoriei ca destinaţie pentru toate zinele pe care le are în prezent în portofoliu. Primul a fost Max Mara în 1999.

Nici Kovacevic şi nici reprezentanţii Stefanel nu au dorit să comenteze informaţia până la închiderea ediţiei.

De ce Calea Victoriei?

Calea Victoriei, principala arteră de shopping a României, a suferit în ultimii doi ani schimbări semnificative. În 2010 strada care înainte de '90 găzduia magazine de blănuri sau metraje, a devenit gazda numelor mari ale modei precum Gucci şi Emporio Armani. Criza financiară însă şi-a pus şi ea amprenta şi începând cu 2009 au început să se închidă magazine.La început a fost Escada.

Apoi au urmat La Perla, Versace Jeans Couture şi Hugo Boss. Anul trecut a venit rândul Alb şi Negru şi Mariela Burani. Unul dintre principalele motive a fost nivelul chiriilor. Înainte de criza financiară magazinele de modă de pe Calea Victoriei aveau chirii cuprinse între 100 şi 130 euro/mp lunar, unele tranzacţii făcânduse şi cu peste 150 euro/mp. În prima jumătate a acestui an chiriile ajunseseră să scadă chiar la jumătate.La o chirie medie de 50 - 60 de euro pe metru pătrat, chiria pentru spaţiul pe care îl va ocupa acum Max Mara ar putea ajunge până la 20.000 de euro pe lună.

Acolo unde e profitul

Kovacevic, ai cărui primi paşi în mediul de business autohton datează însă de la începutul anilor '90 şi care vorbeşte o română impecabilă, spune că ales România pentru a face business pentru că şi-a dat seama că există un teren propice pentru profit. În 2010 afacerile Alsa Boutiques - companie în care sunt grupate toate afacerile lui Kovacevic - au fost de 3 milioane euro fără TVA, o valoare similară celei din 2008 şi respectiv 2009.

În 2009 compania a avut potrivit Registrului Comerţului pierderi de 3,4 mil. lei (0,8 mil. euro), faţă de 970.000 de lei în 2008 şi faţă de un profit de circa 735.000 de lei în 2007.

Kovacevic spune că marja mică de profit (10-15% pentru businessurile din domeniu) şi faptul că este o investiţie pe termen lung îi sperie pe investitori.

Pentru un magazin de fashion de lux ai nevoie atât de bani de reclamă, cât şi de un spaţiu care să îţi ofere vizibilitate. Aceasta a fost reţeta utilizată de Kovacevic pentru a atrage mii de clienţi în magazinele sale, unii persoane publice, însă cei mai mulţi nu.

Stefanel, primul curajos

Cine este clientul Max Mara? Potrivit lui Kovacevic, acesta câştigă între 3.000 şi 5.000 de euro, lucrează şi câştigă banii singur şi nu caută opulenţă. Profilul clientului nu este foarte diferit de cel al Stefanel.

Magazinul Stefanel aflat pe cea mai veche şi cea mai cunoscută arteră de shopping din România şi-a închis porţile în luna mai a acestui an, după ce contractul încheiat în 1991, pe o perioadă de 20 de ani, cu firma Universal, proprietara spaţiului, a expirat.Universal, companie controlată indirect de oamenii de afaceri Puiu Popoviciu şi Radu Dimofte, este unul dintre cei mai mari proprietari de spaţii din Capitală.

În momentul intrării pe piaţa locală a brandului Stefanel niciun alt brand de modă străin nu îşi făcuse curaj să testeze o piaţă precum România anilor '90. A fost nevoie de mai bine de zece ani pentru ca nume precum Zara sau Mango să intre, şi nu direct, ci iniţial în franciză pentru a lua pulsul pieţei.Ultimul intrat, la distanţă de două decenii faţă de Stefanel, este brandul suedez H&M.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO