Mediafax.biz Exclusiv

Oriflame şi-a bugetat vânzări în creştere cu 10%. „Ce a fost mai greu a trecut“

Oriflame şi-a bugetat vânzări în creştere cu 10%. „Ce a fost mai greu a trecut“

Autor: Cristina Rosca

27.04.2011, 18:02 58

"Un lucrureprezentativ la români este faptul că vânează chilipiruri. Dupăcolapsul Lehman Brother, criza financiară şi economică de la nivelmondial, lumea a intrat într-o nouă eră. Nu vom mai vedea înurmătorii ani ratele de creştere a consumului din perioada de boom.Acest lucru nu este ceva rău, pentru că în perioada de boomconsumatorii cheltuiau liber şi companiile creşteau nesustenabil.Acum situaţia este mai echilibrată. Companiile îşi analizează maiatent investiţiile, în timp ce consumatorii cheltuie maiprudent."

În ceea ce priveşteromânii şi produsele Oriflame, Marinova spune că cel mai bine sevând parfumurile şi produsele cosmetice.

"Românii sunt interesaţi de ziua de azi şinu de modul în care vor arăta peste zece ani."

În cazul tinerilor (16-24 de ani) -segmentul de clienţi care înregistrează cea mai mare rată decreştere, numărul dublându-se în ultimul an - se observă oschimbare, iar produsele de îngrijire a tenului câştigă astfelteren.Cel mai binevândut brand pentru Oriflame este Giordani Gold, care se adreseazăsegmentului premium.

"Când produsele Giordani Gold sunt laofertă, cererea este nelimitată, putem vinde atât cât putemlivra."

Creştere de peste 10%

Oriflame a obţinut anul trecut o cifră deafaceri similară celei din 2009. În 2009 afacerile companiei aufost de 98,9 mil. lei (23,5 mil. euro), potrivit RegistruluiComerţului.

"Anul 2010 a fost anul celor douăjumătăţi.AfacerileOriflame România au suferit o scădere semnificativă în primulsemestru, pentru a-şi reveni spectaculos în al doilea. Aceastăsituaţie ne-a permis să terminăm anul cu o cifră de afacerisimilară celei din 2009."

Marinova spune că trendul din a douajumătate a anului se menţine şi în prezent, cererea pentru produsefiind mare.

"Mai mult, pentru întregul an estimăm ocreştere a afacerilor din România cu peste 10%."

Avansul din România este aşteptat sădepăşească avansul grupului la nivel mondial, estimat între 5 şi10%.Pe piaţa totalăa cosmeticelor din România, estimată la 800 mil. dolari, cota depiaţă a Oriflame este de 4%, potrivit Pavlinei Marinova, cea careconduce operaţiunile Oriflame din 2010, după ce a înlocuit-o peMonica Tatoiu care s-a aflat la conducerea companiei timp de circa14 ani. Potrivit agenţiilor de cercetare, piaţa totală de cosmeticea rămas şi ea constantă în 2010.

"Agenţiile mai spun că segmentul de retail acrescut, în timp ce segmentul de vânzări directe s-acontractat".

Pavlina Marinova estimează însă o creştere apieţei în acest an de până la 5%. În ceea ce priveşte economia, easpune că "ce a fost mai greu a trecut pentru economiaromânească.Măsurileguvernamentale au fost dure, dar decisive. Eu cred că în acest aneconomia va creşte cu 1,5 - 2,5%".

Consumul s-a contractat anul trecut cu 5,3%,potrivit Institutului Naţional de Statistică. Trendul negativ acontinuat şi în primele două luni ale acestui an, când declinul adepăşit 5%.

Mai mulţi clienţi

Piaţa românească de cosmetice este calculatăla 800 mil. dolari pe an, ceea ce înseamnă că un român cheltuiecirca 40 de dolari pe an, deci mai puţin de 4 dolari pelună.

"Acest lucru înseamnă că perspective decreştere există."

În cazul Oriflame numărul clienţilor direcţia crescut cu 50% în ultimul an. Marinova nu dă numărul clienţilordirecţi, o informaţie pe care o cataloghează ca fiindconfidenţială. Clienţi direcţi sunt de regulă persoane care cumpărăîn principal pentru ele, direct de la Oriflame. Aceşti clienţi seînregistrează pe site şi în funcţie de comandă primesc reduceri depreţ de până la 40%.

"Mă aştept la o creştere a numărului declienţi direcţi în următorii ani. În următorii trei ani esterealist să spun că mă aştept la o triplare a numărului de clienţidirecţi ai Oriflame România."

Circa jumătate dintre clienţii direcţi aiOriflame sunt din zona rurală şi numărul lor creşte mai repededecât al celor din zona urbană.

"În ultimul an am observat că dintre noiiclienţi numărul celor din zona rurală este mai mare decât al celordin zona urbană.Acest lucru este explicabil prin faptul că în zona ruralănu există competiţia retailului, de aceea vânzarea directă decosmetice are drum liber."

98% din comenzile de produse suntrealizate online, restul la centrele de servicii din ţară. ÎnRomânia există 130 de astfel de centre administrate de cătreconsultanţi. Alte 12 centre sunt administrate deOriflame.

Dintre acestea trei sunt înBucureşti, iar restul în marile oraşe ale ţării, precum Constanţa,Timişoara, Craiova, Iaşi, Bacău, Cluj, Baia Mare,Braşov.

"Un client direct cumpără în medie 10-15produse per campanie (o campanie durează trei săptămânin.red.).Numărul şi frecvenţa achiziţiilor sunt foarte diferite de lapersoană la persoană."

Marinova, care conduce un business de peste20 mil. euro şi are în subordine 130 de persoane (angajaţipermanenţi, excepţie făcând cei parttime sau cei angajaţi cu ora),mai spune că "potrivit calculelor mele, în fiecare campanie 100.000de clienţi finali primesc produse Oriflame."

Principalii competitori ai Oriflame sunt Avon, Amway pesegmentul de vânzări directe şi Unilever, P&G şiL'Oréal.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO