Mediafax.biz Exclusiv

Piaţa echipamentelor frigorifice s-ar putea dezgheţa în 2011

Piaţa echipamentelor frigorifice s-ar putea dezgheţa în 2011

Autor: Cristina Cuncea

04.01.2011, 14:33 142

"Piaţa a avut un declin ca urmare a scăderiiinvestiţiilor retailerilor începând cu vara anului 2009 şi care s-amanifestat şi în 2010.Perspective prea bune nu sunt nici pentru2011-2012", a declarat consultantul independent Nicolae Bara, carea ocupat până în luna iunie a anului trecut funcţia de directorgeneral al companiei Frigotehnica din Bucureşti, cel mai marejucător pe piaţa de profil.

Bara adaugă că scădereainvestiţiilor retailerilor a ţinut pasul cu reducerea investiţiilorstrăine directe din România, în condiţiile în care piaţa estedominată acum de companii străine, cele româneşti Spar, Trident sauPic, fiind lovite de criză puternic.

"Pentru 2011 pot să prevăd noideschideri, mai ales ale companiilor germane - Lidl, Kaufland şiMetro, dar nu vor depăşi 20-25 de unităţi. Anul 2010 este încheiat,iar cu excepţia câtorva floricele, veştile nu sunt prea bune", amenţionat Bara.

El estimează căîn2011piaţa va fi de 20-25 milioane de euro, în scăderefaţă de circa 30 de milioane de euro în 2010."În 2008, Frigotehnicaavea 30-40 milioane de euro vânzări pe acest segment, respectiv 85%din total.Scăderile pieţei din ultimii ani sunt dramatice", aexplicat Bara, care nu a dorit să comenteze rezultatele companieiFrigotehnica.

Potrivit datelor companiei,publicate de Ministerul Finanţelor Publice, în 2009 Frigotehnica aavut afaceri de 113 milioane de lei (26,7 milioane de euro), înscădere, de la 171 milioane de lei (46,46 milioane de euro) în2008.

Frigotehnica a deschis în 2009filiale în Bulgaria şi în Ucraina.La sfârşitul anului 2008, Frigotehnica afost preluată de fondul de investiţii Balkan Accession Fund (BAF),coordonat de Horia Manda, în urma unei tranzacţii de 25 de milioanede euro. BAF deţine în prezent 98,87% din acţiunilecompaniei.

Numărul doi ţinteştepoziţia de lider

Pe lângă Frigotehnica, printreprincipalele companii de pe acest segment se numără firmele DAASPloieşti, Marco&Alex Bucureşti şi Davicani Braşov.

"Pe piaţa frigului comercial noi deţinemcirca 26%, în timp ce compania Frigotehnica Bucureşti are 60% dinvânzări. Lucrurile se vor schimba în bine pentru noi în 2011, cândsperăm să ne creştem cota de piaţă, iar contractele în derulare nevor ajuta în acest sens", a declarat Daniel Mocanu, directorulgeneral DAAS România.

Compania DAAS are trei divizii principale,respectiv echipamente pentru industriile Horeca şi frig comercial,la nivel naţional, respectiv mobilier în judeţul Prahova, companiafiind şi distribuitor Mobexpert.

Pe piaţa frigului comercial, printreclienţii companiei se numără reţelele Real, Auchan, Cora, MegaImage, Billa, Kaufland, Carrefour, Unicarm."Pentru 2011 estimăm o creştere acotei de piaţă DAAS, în termeni de vânzări şi service.Aspirăm la poziţia demarket leader, bazându-ne pe dezvoltarea parteneriatelor cu Auchan,Cora, Carrefour şi Mega Image", a spus Mocanu.

Cifra de afaceri totală acompaniei, pe toate cele trei divizii, a fost în 2007 de 19milioane de euro, iar în 2008 a crescut la 20 de milioane deeuro.

În 2009 însă, scăderea număruluide magazine deschise la nivel naţional s-a resimţit asupraafacerilor companiei, astfel că vânzările DAAS România s-au reduscu 30%, la 14 milioane de euro. Din totalul afacerilor, 45%reprezintă vânzări pe segmentul frigului comercial, adică peste 6,3milioane de euro.

"Afacerile noastre au scăzut maipuţin decât s-a contractat piaţa. În 2009, piaţa s-a redus cu 40%,astfel că şi în 2009 am câştigat cotă de piaţă", a adăugatMocanu.Pentru2010, reprezentantul DAAS estima menţinerea cifrei de afaceri lanivelul din 2009, în condiţiile în care piaţa s-a redus cu7-8%.

"Kaufland, care a deschis 12magazine în 2010, a ţinut piaţa, Carrefour a deschis doar unmagazin, Real de asemenea unul, în condiţiile în care avea o mediede şase magazine pe an, Auchan n-a deschis niciunul, iar Cora două,în Sun Plaza Bucureşti şi la Baia Mare", a explicat Mocanu scădereapieţei.

De asemenea, s-au mai deschis supermarketuriMega Image şi Carrefour. "Pentru 2011 estimez afaceri de 18milioane de euro, ceea ce reprezintă o creştere semnificativă,astfel vom recupera foarte mult din scăderile din anii precedenţi.Cea mai mare creştere va veni de pe partea frigului, acest segmenturmând să contribuie cu cel puţin 60% la cifra de afaceri", aexplicat reprezentantul DAAS.

Optimismul acestuia se bazează pe planurilede extindere ale retailerilor, în condiţiile în care Cora, Real,Auchan şi Kaufland au anunţat expansiunea reţelei în acestan.

Mocanu apreciază că piaţa de frig comercialera evaluată în 2008 la 40 de milioane de euro şi s-a redus la25-28 milioane de euro în 2009.

Compania are şase birouri - Bucureşti,Ploieşti, Constanţa, Iaşi, Cluj, Timişoara şi reprezentanţi devânzări şi service în Craiova, Piteşti, Braşov, Sibiu, Oradea,Satu-Mare.

Pentru 2011 compania are programată oinvestiţie de 1,6 milioane de euro pentru construcţia sediuluiprincipal, care va cuprinde un depozit şi spaţii de birouri.În acest sens, compania acumpărat la începutul anului trecut un teren pe DN1, la ieşirea dinPloieşti, cu suprafaţa de 8.000 de metri pătraţi, pe care vaconstrui un imobil de 4.000 de metri pătraţi.

Investiţia va fi de 1,6 milioane de euro,exclusiv preţul terenului.Pentru investiţie compania va utiliza atât fonduriproprii, cât şi credite bancare. Construcţia este programată săînceapă în 2011.

Piaţa frigului comercial este dominată deproduse din import, principalele ţări de provenienţă aleechipamentelor fiind Italia, Franţa şi Germania.

AFACERI DE LA ZERO