Mediafax.biz Exclusiv

Piaţa va merge liniar, cu o uşoară creştere, dar mărcile premium vor avea un trend ascendent mai pronunţat, crede şeful Porsche Inter Auto

Piaţa va merge liniar, cu o uşoară creştere, dar mărcile premium vor avea un trend ascendent mai pronunţat, crede şeful Porsche Inter Auto

Autor: Bogdan Alecu

08.07.2011, 15:14 101

"Da că piaţa continuă în ritmul acesta până la fineleanului, nu va depăşi 85.000 de autoturisme. Dar noi pariem încontinuare pe o revenire în a doua jumătate a anului viitor", spuneHenrik Nenzen, şeful diviziei de importuri a Ford România, celresponsabil de vânzările pe piaţa locală. Declaraţia vine cu puţinînainte de anunţul privind planurile Ford pentru uzina de laCraiova, dar este esenţa a ceea ce gândesc şi ceilalţi importatorisau, mai degrabă, esenţa a ceea ce speră cei mai mulţi dintreei.

Alin Tapalagă, şeful Porsche Inter Auto (PIA),divizia de retail a Porsche România, nu are de ce să fieîngrijorat. În primele cinci luni ale acestui an vânzările mărciiPorsche pe piaţa locală au crescut cu aproape 90% faţă de perioadasimilară a anului trecut, potrivit statisticilor AsociaţieiProducătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA), la peste 40de unităţi. Dintre acestea, aproape trei sferturi reprezintă SUV-ulCayenne, diferenţa fiind alcătuită din limuzina Panamera şimodelele Boxter şi 911.

Pentru restul anului, Tapalagă anunţă vânzări încreştere, iar la nivel naţional Volkswagen şi Skoda, mărcile devolum ale Porsche România, înregistrează creştere a cotei de piaţă,Volkswagen depăşind deja pragul psihologic de 10%. Mai mult,brandul Porsche, preluat de PIA în totalitate anul trecut, şi-adublat anul acesta vânzările faţă de anul trecut, iar de la 100 demaşini estimate pentru a fi vândute anul acesta, în 2015 Tapalagăse aşteaptă să anunţe vânzări de 500 de unităţi: "Piaţa totală vamerge liniar, cu o uşoară creştere, dar, pe această piaţă, mărcilepremium vor avea un trend ascendent mai pronunţat. Porschebeneficiază de un cumul de factori favorabili deoarece vine dinzona de lux, iar acum lansează modele mai accesibile precumPanamera sau Cayenne diesel. Mai mult, în 2013 va veni inclusivCajun, un SUV compact". Pe o revenire a vânzărilor pariază şi înceea ce priveşte marca Bentley, care pe fondul crizei a livrat doartrei maşini în România anul trecut.

"În cel mult o lună va exista un nou punct permanentexclusiv pentru Bentley în cadrul PBN, cu o maşină prezentată careva respecta aceleaşi standarde ca showroomul Bentley din Viena", asubliniat Tapalagă. Relansarea Bentley pe piaţa locală eraprogramată pentru anul viitor, odată cu deschiderea centruluiPorsche Pipera 2 unde vor fi prezente toate mărcile de lux alegrupului, inclusiv Audi, Porsche, Lamborghini şiBentley.

Însă Tapalagă a considerat că are motive să segrăbească: "Primim semne din piaţă că există din nou cerere pentruautomobilele Bentley. Anul acesta nu estimăm să livrăm mai mult detrei maşini (acelaşi nivel ca anul trecut - n.red.), dar estimăm căîn următorii ani vânzările Bentley se vor stabiliza undeva la zecemaşini pe an".

În timp ce Porsche îşi dublează vânzările, un altbrand din segmentul premium a făcut o mişcare care a surprinsîntreaga piaţă auto - a oprit comunicarea de rezultate către APIA."Începând cu luna mai, nu mai raportăm rezultatele către APIA, cirespectăm <EU Competition Law in the Automotive Industry>", adeclarat Gabriel Crăciun, directorul de comunicare al Mercedes-BenzRomânia.

Decizia mărcii germane este o surpriză pentru piaţalocală, fiind prima de acest gen de la înfiinţarea Asociaţiei laînceputul anilor '90. Mai mult, Mercedes-Benz, prin intermediulAutorom, companie deţinută de Ion Ţiriac, a fost printre primelemărci care au stat la baza înfiinţării APIA. Decizia vine într-unmoment dificil pentru APIA, mai ales că de trei ani importatoriipun sub semnul întrebării veridicitatea datelor anumitor mărci caresunt acuzate direct sau indirect că vând maşini în afara ţării. Maimult, decizia de a nu mai comunica date către APIA este luată încalcul de mai mulţi importatori de pe piaţalocală.

Cu toate că oficialii companiei au subliniat cădecizia nu are legătură cu neconcordanţa vânzărilor de maşinipublicate în raportul APIA şi înmatriculările comunicate depoliţie, mai multe voci din piaţă reclamă tot mai mult acestediferenţe, care în primele cinci luni ale acestui an au ajuns la30% din totalul vânzărilor de autoturisme. O astfel de decizie adeclanşat deja discuţii la nivelul Asociaţiei, mai mulţi membrinefiind mulţumiţi fie de faptul că nu au acces la date de oacurateţe cât mai mare, aşa cum a furnizat APIA timp de aproapedouă decenii, cât şi de faptul că nu vor mai avea acces la datedetaliate de la un competitor precumMercedes-Benz.

Atât BMW Group, cât şi Porsche România prin Audi suntdirect afectaţi de ieşirea Mercedes-Benz din statisticile APIA, încondiţiile în care rezultatele detaliate ale mărcii nu vor mai fipublice, în timp ce rezultatele BMW şi Audi vor putea fi accesatede către cei de la Mercedes-Benz România. Buletinul Statistic APIAare la bază raportarea voluntară a operatorilor din piaţă. Caurmare, el va fi publicat şi în continuare în forma dejaconsacrată, subliniază Marius Tudor, secretarul general alAsociaţiei.

Cel de-al doilea subiect readus în discuţie atuncicând vine vorba de exactitatea statisticilor APIA legate de vânzărieste cel al reexporturilor. "Este regretabil că încă regăsim cifrecrescute artificial, declarate la APIA de către distribuitoriilocali de vehicule. Din păcate, singurele informaţii despresegmentarea pieţei se regăsesc în rapoartele APIA şi, de aceea, nevedem nevoiţi să continuăm să folosim aceste rapoarte în analizelenoastre", spune George Kyriazis, director general al ToyotaRomânia. În 2009, pentru a lichida stocurile adaptate unei pieţe depeste 300.000 de autoturisme anual şi nu uneia în scădere cu 50%,mai mulţi dealeri şi importatori au vândut direct sau indirect înafara ţării. În 2009 peste 10% din totalul vânzărilor nu s-auregăsit în statisticile DRPCIV, iar două mărci s-au remarcat laacea vreme la diferenţele dintre înmatriculări şi vânzări - Kia cupeste 70% şi Hyundai cu mai bine de 50%.

"Când analizăm piaţa totală, ne bazăm previziunile pedatele furnizate de către DRCPIV care, în opinia noastră, reflectărealitatea cererii de pe piaţă şi a vânzărilor. Vom continua săfurnizăm datele noastre reale către APIA, deoarece avem nevoie desituaţia pieţei pe segmente, chiar dacă ştim că cifrele suntcrescute artificial", a subliniat Kyriazis. Aceeaşi proporţie de10% s-a menţinut şi în 2010, vânzările raportând 104.600 de maşini,în timp ce efectiv au fost înmatriculate numai 94.500 deautomobile. Anul acesta, în primele cinci luni ale anului,decalajul între vânzări şi înmatriculări a crescut până la 30%,vânzările indicând o piaţă de 32.800 de autoturisme, în timp cepoliţia a înmatriculat numai 23.200 dintre acestea. Retrospectivaprimei jumătăţi de an nu arată încurajator nici din punctul devedere al vânzărilor, dar nici măcar din punctul de vedere alatmosferei din piaţă, lucru de aşteptat după doi ani de scăderi şitensiuni. Aşadar, creşterea este mai aşteptată caoricând.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO