Mediafax.biz Exclusiv

Preţul benzinei a fost majorat nejustificat, companiile nu reflectă câştigul-raport oficial

Autor: Dinca Thomas

25.01.2011, 18:06 10

Concluzia rezultă din raportul întocmit în cazul producătorilorşi distribuitorilor de benzină şi motorină, aflat pe masapremierului şi obţinut de MEDIAFAX.

Principalele companii care distribuie carburanţi în România suntOMV Petrom (SNP), Rompetrol, LukOil, MOL şi OMV.

"Urmare analizelor de risc efectuate, a rezultat că, în perioadaanului 2010, piaţa pe care operează producătorii şi distribuitoriide carburanţi a suferit mutaţii remarcabile concretizate înpracticarea unor preţuri mari la pompă, în condiţiile în carecategoriile de cheltuieli cu costurile de producţie şi distribuţie(cu excepţia TVA şi accize) au rămas relativ constante sau auprezentat evoluţii nesemnificative. Pe cale de consecinţă, în modnormal din punct de vedere fiscal, această situaţie ar fi trebuitsă genereze profituri mult mai mari şi, prin urmare, impozit peprofit mai mare, precum şi TVA de plată majorată", se arată îndocument.

Verificările efectuate au indicat că, în cursul anului 2010,când preţul la pompă a urcat cu aproximativ 20%, au existat maimulte situaţii în care s-a declanşat o creştere semnificativă aacestuia, iar analiza efectuată a indicat că, în majoritateacazurilor, scumpirile au fost efectuate concomitent, ca urmare adeciziilor consiliilor de administraţie, la nivelul tuturorcompaniilor verificate, preţurile de desfacere la pompă fiindaproape identice.

"Conform datelor prezentate de companiile petroliere, a rezultatcă, în cursul anului 2010, ponderea taxelor în structura preţuluila pompă a scăzut de la 52,5% la începutul anului la 49,8% lasfârşitul perioadei (inclusiv în contextul creşterii TVA la 24%),aspect de natură să certifice faptul că nivelul de creştere alpreţurilor la pompă nu poate fi justificat din punct de vedere alunei poveri fiscale", se menţionează în document.

O altă constatare este că atât în cazul vânzărilor en-gros cătrediverşi clienţi, cât şi al vânzărilor cu amănuntul, prin staţiiproprii, ponderea taxelor în preţul practicat în perioada 1ianuarie-31 decembrie 2010 nu a crescut, ci, dimpotrivă, a avut oscădere cu trei procente, în cazul benzinei, şi cinci procente, încazul motorinei.

În ceea ce priveşte evoluţia cotaţiilor de bursă pentru ţiţei,ca materie primă de bază, s-a constatat că, la începutul anului2010, cotaţia de referinţă la New York a fost de 80 dolari pebaril, pentru ca la 15 decembrie 2010 petrolul să fie tranzacţionatla circa 90 dolari. "Faţă de aceste date, nici în acest caz nu sejustifică creşterea de circa 20% a preţului la pompă", esteconcluzia Guvernului.

De asemenea, este menţionată şi o situaţie considerată"paradoxală", arătând că, în cursul anului 2009, preţul net alcotaţiilor a evoluat de la 470 dolari/tona benzină, la începutulanului, la 850 dolari/tona, la sfârşitul anului, iar preţul lapompă în România a crescut cu circa 50 bani/litru. În anul 2010însă, în condiţiile în care cotaţiile au urcat de la 850dolari/tonă, la începutul perioadei, la 980 dolari/tonă, lasfârşitul anului, preţul la pompă a crescut cu circa 1leu/litru.

"Se constată astfel că, deşi creşterea cotaţiilor în 2009 a fostde aproape 100%, cu o creştere cu 380 dolari/tonă, preţul la pompăa urcat cu numai 50 bani/litru, iar în cursul anului 2010 creştereacotaţiilor a fost de numai 130 dolari/tonă, în timp ce preţul lapompă în România a crescut cu 1 leu/litru", este o altă concluzieîn documentul citat.

În ceea ce priveşte evoluţia raportului de schimb dolar/leu searată că la 7 ianuarie 2010 cursul de schimb era 2,9089, iar la 13ianuarie 2011 de 3,2350, rezultând "o creştere nesemnificativă, denatură să nu justifice creşterea de circa 20% a preţului lapompă".

Nici nivelul accizelor în structura preţului nu a cunoscutvariaţii în cursul anului 2010, fiind stabilite la începutul anuluiîn sumă fixă în lei la cursul de schimb euro/leu de la 1 octombrie2010, respectiv 1,79 lei/litru la benzină cu plumb, 1,48 lei/litrula benzină fără plumb şi 1,25 lei/litru la motorină.

"Acciza la benzină a crescut doar cu 3% în 2011 faţă de 2010,astfel că, luând în calcul şi evoluţia cursului valutar, nu sejustifica o creştere cu 20% a preţului la pompă", potrivitGuvernului.

Verificările autorităţilor relevă şi existenţa unor nereguli înceea ce priveşte rezultatele financiare ale companiilorpetroliere.

"Din verificările efectuate a rezultat că, la sfârşitulperioadei analizate, profiturile înregistrate de companii nureflectă evoluţia veniturilor în raport cu evoluţia principalelorcategorii de cheltuieli obiective. Astfel, dacă avem în calcul că,per ansamblu, preţurile de vânzare la pompă au crescut cu circa20%, creştere concretizată în majorarea în egală măsură aveniturilor, coroborat cu faptul că, faţă de anii anteriori,nivelul principalelor categorii de cheltuieli a rămas relativconstant sau a cunoscut creşteri nesemnificative, rezultă căexerciţiile financiare trebuia să înregistreze o creştereproporţională a profiturilor şi, pe cale de consecinţă, aimpozitului pe profit. Urmare constatărilor făcute de organele decontrol a rezultat că, în realitate, aceste companii nu numai că nuau înregistrat profit, dar situaţiile financiare contabile prezintăpierderi semnificative", se mai afirmă în document.

Compania OMV Petrom, controlată de grupul austriac OMV, estesingura companie care a bugetat pentru 2010 un profit net, de 1,709miliarde lei (413 milioane euro), aproape dublu faţă de câştigul de860 milioane lei din 2009. Compania a înregistrat un profit net de1,411 miliarde lei (337,2 milioane euro) după primele nouă luni, încreştere cu 46% faţă de perioada similară din 2009.

Verificările au fost declanşate de către autorităţi la începutullunii ianuarie, după ce mai mulţi şoferi au început să plătească cumărunţiş preţul carburantului, nemulţumiţi de preţul ridicat.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO