Mediafax.biz Exclusiv

Regretul unui antreprenor în mezeluri: Acum doi ani am modernizat fabrica, dar la ce mă ajută dacă e sărăcia asta

Regretul unui antreprenor în mezeluri: Acum doi ani am modernizat fabrica, dar la ce mă ajută dacă e sărăcia asta

Autor: Gabriel Razi

08.12.2011, 10:30 3676

Nicolae Ciuleac (62 de ani) a pus bazele producătorului de mezeluri Carniprod Tulcea în urmă cu 18 ani alături de mai mulţi parteneri care lucrau la acel moment în fabrica Tabco.

"Sunt originar din Timişoara, înainte de 1990 am fugit peste graninţă în Austria, dar m-am întors să fac management. Ideea businessului nici măcar nu a fost a mea, a fost a celor de la Tabco, ei m-au racolat. Aşa am pornit la drum, am venit cu bani de acasă", spune Ciuleac, directorul general al Carniprod, care are şi cetăţenie austriacă.

Ciuleac îşi aminteşte acum că anii '90 au fost cei mai buni pentru afacerea sa pentru că a primit mai multe facilităţi de la stat ca urmare a faptului că a fost considerat investitor străin, dar şi pentru că la acel moment competiţia nu era atât de puternică.

"Aveam o fabrică mică şi profituri mari, stăteau camioanele la coadă la poartă să ia mezeluri."

Acum, după 18 ani de afaceri în România, Nicolae Ciuleac subliniază că afacerea s-a dezvoltat pentru că o parte din profit s-a întors în fiecare an în firmă sub formă de investiţii. "Profitul nu s-a dus acasă, nu mai 30% sunt dividende."

În acest context, de la înfiinţarea companiei şi până în prezent bugetul de investiţii a adunat circa 20 de milioane de euro, bani care au fost folosiţi pentru construirea unei noi fabrici, dar şi pentru extinderea printr-o fermă de porci.

"Acum doi ani am terminat de modernizat fabrica, dar la ce mă ajută dacă funcţionează în sărăcia asta."

Afacerile stau pe loc în acest an

În acest context Carniprod ţinteşte pentru acest an afaceri de 20 de milioane de euro, un nivel similar cu anul trecut, însă profiturile vor fi la jumătate.

"A fost un an mai greu decât cel trecut, şi previzionez că presiunea va continua şi la anul, când s-ar putea să fie şi mai rău. Profitul o să fie mai mic în acest an, probabil la jumătate", spune Ciuleac.

Carniprod înregistrează însă de trei ani rulaje în scădere, în această perioadă compania pierzând aproape o treime din afaceri. În 2008 producătorul de mezeluri din Tulcea a încheiat anul cu o cifră de afaceri de 29,2 milioane de euro.

"S-au schimbat multe lucruri în acest an. S-a schimbat structura cererii în sensul că s-a mers mai mult pe carne proaspătă."

Antreprenorul estimează că acest segment îi aduce aproximativ 25% din cifra de afaceri, însă subliniază că această linie de business este în creştere ca urmare a puterii de cumpărare reduse.

"Aceasta denotă sărăcia care este pe piaţă. La un moment dat dispăruseră de pe piaţă picioarele de porc. Acum nu mai am destul de vânzare."

În această situaţie Nicolae Ciuleac a tăiat din costuri, dar a şi reorganizat partea de zootehnie pentru a nu fi nevoit să renunţe la o parte din angajaţi.

"Suntem tot câţi am fost şi înainte de criză. Am reuşit să cresc salariile cu 5% în acest an."

Compania avea la finalul anului trecut 422 de angajaţi, cu 15 mai mult decât în 2009.

Evită retailul modern

Pentru a-şi asigura rulaje constante Carniprod a pus bazele şi unei reţele de 20 de magazine în sud-estul ţării în oraşe precum Brăila, Tulcea, Constanţa sau Orşova în care compania a investit circa 1,2 milioane de euro.

"Nu sunt cotat foarte mult în magazinele din retailul modern pentru că din cauza preţurilor mici se pierde din calitate." Mai mult, reţeaua proprie de magazine este şi o alternativă la distribuitori pentru că aceştia "nu vor întreaga gamă de produse, singura soluţie este să le vinzi în magazinele proprii".

Strategia investiţiilor în reţele proprii de retail nu este singulară în industria locală a mezelurilor. Şi alţi antreprenori, printre care Radu Timiş (CrisTim) sau Sorin Minea (Angst), au investit în ultimii ani în lanţuri proprii de retail.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO