Mediafax.biz Exclusiv

Şeful cafenelelor Gloria Jean’s: Nu putem sta pe loc deşi situaţia economică este dificilă

Şeful cafenelelor Gloria Jean’s: Nu putem sta pe loc deşi situaţia economică este dificilă

Autor: Cristina Rosca

08.08.2011, 18:56 249

"Deşi situaţia economică este dificilă, peloc nu putem sta. Anul acesta vom deschide trei noi cafenele, douăîn Bucureşti şi una în Oradea. Dintre acestea, două vor fi deschiseîn franciză, iar una va fi deschisă de noi, care deţinem masterfranciza pentru România", spune Radu Cristian Marinescu, careconduce operaţiunile Gloria Jean's de la intrarea pe piaţă alanţului, la începutul lui 2005. După circa doi ani au intrat pepiaţa locală şi rivalii de la Star bucks, despre care Marinescuspune că au crescut concurenţa, însă au şi ajutat operaţiunileGloria Jean's, reţea adusă în franciză de compania Gourmet ProductsServicii.

"Noi când am intrat pe piaţă am introdus conceptul de selfservice - take away.Clientul trebuia să meargă la bar să comande, nu venea unchelner la el. La început a fost dificil, pentru că românii erauobişnuiţi să se aşeze în fotolii confortabile şi să fie serviţi. Lanoi, scaunele erau de lemn, şi trebuia să mergi tu labar".

Odată cu intrarea Starbucks, oamenii şi-audat seama că nu doar Gloria Jean's merge pe această reţetă şi s-aumai obişnuit cu conceptul.

Compania merge şi în prezent cu acelaşimodel în toate cafenele pe care le deţine şi în cele ce urmează săle deschidă, la mai bine de cinci ani şi jumătate de la intrarea pepiaţă.

Care e modelul debusiness?

Marinescu spune că de regulă în afaraBucureştiului compania caută să se extindă în franciză, pentru că"la o cafenea trebuie să fii prezent măcar o dată la două zile săvezi ce se întâmplă în special în spatele barului".Com pania vizează, deregulă, oraşele cu peste 200-300.000 de locuitori.

În aceste condiţii, cafeneaua din Oradea,din mallul Tiago va fi operată în franciză. Din totalul de şaptecafenele deja existente (Bucureşti Mall, Carrefour Feeria, BăneasaShopping City, Bucharest City Hotel, Eurotower, AFI Palace, toateîn Capitală, şi Carrefour Piteşti) patru sunt francizate. Totuşi,Marinescu precizează că cea din Piteşti nu este deschisă de unfrancizat, însă explică faptul că distanţa dintre Capitală şiPiteşti este mică, şi operaţiunile pot fi supravegheateuşor.

Deşi cele mai multe cafenele sunt înBucureşti, el spune că încă mai este loc în Capitală, de aceea,două dintre noile deschideri vor fi în Bucureşti, una în clădireade birouri Anchor Plaza şi una în zona PieţeiUniversităţii.

Compania a deţinut anterior o cafenea încentrul comercial Plaza România, prima ca fenea deschisă decompanie, în ianuarie 2005, pe care a închis-o însă ulterior, dupăce a expirat contractul încheiat pe o perioadă de cinciani.

Acum reţeaua de cafenele sereîntoarce în zonă, în clădirea de birouri Anchor Plaza.

"Există cerere de la clădirile debirouri.

Am decis să deschidem a doua unitate într-unastfel de loc pentru că există trafic şi putere de cumpărare."Marinescu, care a absolvit Universitatea Tehnică de Construcţii dinBucureşti, crede că şi zonele stradale pot fi profitabile, însă businessul unei cafenele într-o astfel de zonă ar fi influenţat devreme.

"Vara ar fi plină, mai ales pe terasă, întimp ce iarna sau când vremea este rece, traficul ar scădeaconsiderabil pentru că oamenii preferă să meargă la mall." În ceeace priveşte mallurile, care continuă să se deschidă în România, elspune că "am avut cerinţe de la toate mallurile din ţară sădeschidem cafenele, însă am decis să nu mergem aşarepede".

Marinescu spune că are pe birou zeci deoferte, însă nivelul ridicat al chiriilor este unul dintre motivelepentru care stă încă în expe c tativă. "Şi în cazul locurilor undesuntem deja prezenţi, foarte puţini au fost flexibili şi auacceptat o reducere a nivelului chiriilor."

Estimări pesimiste pentru2012

Deşi mai mulţi antreprenori şi oameni deafaceri români privesc cu optimism anul 2012, şi chiar a douajumătate a acestui an, Marinescu este pesimist.

La întrebarea ce faceţi el răspunde sec"aşteptăm să treacă vara". Ulterior, el adaugă că acest businesseste unul influenţat de anotimpuri şi vreme. Astfel, vara oameniipleacă în concediu, sau dacă nu, oricum nu merg la mall, unde suntmajoritatea cafenelelor Gloria Jean's, ci la terasă. Din totalul deşapte cafenele doar două Gloria Jean's au terasă - cea dinEurotower şi cea din Bucharest City Hotel, şi ele sunt şi cele careevoluează "OK" în această perioadă, potrivit luiMarinescu.

În ceea ce priveşte anul acesta peransamblu, el este de asemenea pesimist şi spune că a fost mai prostdecât 2010, însă diferenţele nu sunt majore. "Nici în 2012 nu vădcreşteri semnificative." Comportamentul de consum s-a schimbat înultimii ani, şi oamenii sunt reticenţi în a cheltui, nu mai suntrelaxaţi ca în anii de boom 2007-2008. "Acum conştientizează cătrebuie să se limiteze la ce câştigă şi nu mai pot consuma pecredit."Astfel, odată cu scăderea puterii de cumpărare, traficul s-adiminuat.Oamenii consu mă însă cam ce consumau şi până acum.

"Vin cei care îşi permit." Clientul GloriaJeans'a are venituri peste medie, potrivit lui Marinescu. Valoareaconsumaţiei unei persoane este de circa 16 lei, potrivit calculelorZF, pe baza datelor furnizate de companie.

Criza financiară a lovit puternic sectorulcafenelelor, astfel că în ultimii doi ani de pe harta locală audispărut mai multe zeci de cafenele. Unele lanţuri au intrat îninsolvenţă (Costa Coffee sau Cup & Cino), iar altele şi-auredus considerabil numărul de unităţi (Turabo). Motivele care audus la această situaţie au fost chiriile, preţurile mari practicateşi faptul că obiceiul de a bea cafea în oraş este abia la început,potrivit jucătorilor din piaţă şi analiştilor. Firma GourmetProducts Servicii este deţinută de grupul turc Ener Holding, caremai are în România şi hotelul Ramada-Majestic din Bucureşti.

Businessul Gloria Jean's a fost la rândulsău afectat, cifra de afaceri a companiei urmând a fi în acest ande 1,5 mil. euro, un nivel similar celui din 2010.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO