Mediafax.biz Exclusiv

SIVECO a deschis o reprezentanţă în Dubai şi vrea ca 40% din venituri să vină din export

SIVECO a deschis o reprezentanţă în Dubai şi vrea ca 40% din venituri să vină din export

Autor: Adrian Seceleanu

24.01.2012, 17:53 736

Producătorul local de software SIVECO a deschis la sfârşitul anului trecut o reprezentanţă în Emiratul Dubai, de unde vor fi coordonate şi afacerile în alte state din regiune, ca parte a planului firmei româneşti de a obţine în acest an 40% din venituri din contracte de export, a declarat într-un interviu pentru ZF Irina Socol, preşe dinte şi CEO al companiei.

"Începând cu sfârşitul anului trecut, a luat fiinţă firma Siveco Dubai, care practic se ocupă de contractele noastre din Dubai şi din zonă. Prin această reprezentanţă pe care o avem în Dubai vom aborda şi ţările din jur: Kuweit, Qatar, Oman, Bahrein, Arabia Saudită." Deschiderea unei reprezentanţe nu este primul pas făcut de firma românească de soft în regiune, spune Irina Socol. Compania a început să tatoneze piaţa cu mai mulţi ani în urmă, iar ulterior a început să câştige contracte, unul dintre cele mai mari având o valoare de câteva milioane de euro.

"În Dubai lucram cu Ministerul Educaţiei de câţiva ani de zile. Primul contract cu Ministerul Educaţiei din Dubai a fost semnat în urmă cu câţiva ani şi avea o valoare de aproximativ 6 milioane de euro. Avem proiecte şi în alte ţări din regiune, dar de valori mai mici, sub o jumătate de milion de dolari. Anul trecut am avut în Oman un proiect de e-learning pe conţinut, iar un altul a fost realizat în Kuweit." Contractele pentru care se luptă SIVECO în regiune sunt cele din zona educaţională, în care statele arabe investesc puternic şi unde compania românească poate prezenta proiecte realizate atât în state arabe, cât şi în alte ţări, spune Irina Socol.

"Toate ţările arabe alocă un procent foarte mare pentru educaţ ie, ceea ce este foarte bine. Pe noi ne-a impresionat - ei alocă între 30 şi 40% din PIB, sunt nişte procente uluitoare." Ce proiecte are acum firma românească în Dubai? "Lucrăm la proiectul bazei de date naţionale a educaţiei, care are conţinut atât în limba engleză, cât şi în limba arabă pe materiile ştiinţifice - matematică, fizică, chimie, biologie. De asemenea facem o demonstraţie a lecţiilor interactive pe calculator şi a diferenţelor în raport cu învăţarea după manual. Diferenţa este foarte mare iar gradul de asimilare este complet diferit." În acest context, firma românească estimează că numărul de angajaţi va creşte, pe măsură ce şi proiectele vor fi mai multe şi mai mari. "Avem doi oameni în prezent la subsidiara din Dubai, ambii români, dar vom angaja şi oameni din Dubai, şi vor mai merge şi mai mulţi oameni de la noi. Deja angajaţi ai SIVECO merg acolo pentru a realiza diferite proiecte, dar pe perioade mai scurte, de şase sau opt luni. Am avut şi 10 persoane în Dubai pentru transfer de know-how şi realizare de proiecte." Există dificultăţi în a face business în această regiune sau în a discuta cu oficialităţile sau experţii în IT din aceste ţări? Nu, spune CEO-ul SIVECO, explicând apoi şi de ce: "În general la nivel de echipă de IT, directori de IT reprezentanţii autorităţilor sunt instruiţi în străinătate, în mare parte în SUA sau în Europa Occidentanlă, în ţări ca Franţa sau Marea Britanie. Urmează aceste şcoli şi apoi se întorc în ţară, lucru care este lăudabil".

Dar nu există şi o reticenţă a acestor ţări de a lăsa pe mâna unei companii din România proiecte sensibile, precum cele din domeniul educaţiei? Irina Socol afirmă că proiectele realizate anterior de companie au contat foarte mult iar, pe de altă parte, România are o imagine foarte bună în regiune.

"Noi am avut surpriza să constatăm că există ţări în care imaginea României este foarte bună. Noi ne-am obişnuit cu vestul Europei în care, fiind român, trebuie să arăţi că poţi, ca să te creadă că eşti profesionist, competitiv. O imagine foarte bună are România şi în Egipt, Maroc, Tunisia. Dar şi în Azerbaidjan, Kazahstan, Turkmenistan, Uzbekistan. Imaginea ca ţară e un plus. Faptul că vii din România este un plus. Dar faptul că am avut anterior proiecte pe educaţie este cel care contează foarte mult. Iar toate ţările din jur se uită în Dubai." La cât s-ar putea ridica în acest an contractele obţinute de SIVECO pe aceste pieţe? "Piaţa potenţială este foarte mare", spune Irina Socol, evitând să ofere o cifră. Totuşi, spune la cât se aşteaptă să ajungă în acest an exportul din veniturile companiei.

"În acest an ne aşteptăm să avem o cifră de afaceri de 77 de milioane de euro, din care vrem ca un procent de 40% să fie din export." Compania a înregistrat anul trecut afaceri de 67 mil. euro, în creştere cu 11,7% faţă de 2010, pe fondul încheierii a 224 noi contracte interne şi internaţionale şi al suplimentării numărului de salariaţi cu 50%, până la 1.200 de oameni.

În ce priveşte clienţii din mediul privat din România, Irina Socol afirmă că businessul generat de acest tip de contracte ar putea ajunge la 15-20% din venituri.

"Clienţii privaţi sunt rezervaţi, dar ei investesc în ceea ce au neapărată nevoie."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO