Mediafax.biz Exclusiv

Smithfield vrea să exporte în Europa cel puţin 10% din producţie, circa 85.000 de porci

Smithfield vrea să exporte în Europa cel puţin 10% din producţie, circa 85.000 de porci

Autor: Gabriel Razi

06.03.2012, 18:59 546

Anul acesta va fi şi primul în care gigantul american Smithfield va face exporturi din România, având în vedere că de la intrarea în urmă cu opt ani a Smithfield pe piaţa locală şi până acum exporturile de carne de porc şi porci în Uniunea Europeană au fost interzise. Bruxelles-ul a dat însă undă verde la începutul acestui an producătorilor români pentru a relua exporturile.

România a primit interdiciţie pentru exporturile de porci în 2003, ca urmare a temerilor privind pesta porcină.

"Este încă prematur să vorbim despre o cifră exactă, însă putem estima că mai mult de 10% din producţia noastră va fi direcţionată către comerţul intracomunitar", estimează Bogdan Mihail, CEO al Smithfield România.

În termeni reali, Smithfield mizează în acest an pe exporturi de 85.000 de porci, în condiţiile în care în cele 46 de ferme ale companiei cresc în fiecare an aproximativ 850.000 de animale. În bani, aceste exporturi s-ar putea ridica la 17 milioane de euro, luând în calcul un preţ mediu de 200 de euro/animal.

În acest an singura miză pentru livrările în străinătate sunt pieţele din Occident, însă grupul american vizează să facă exporturi din România şi către China, Rusia sau Coreea de Sud, odată ce crescătorii locali vor primi undă vedere pentru intrarea pe aceste pieţe.

Carne şi pentru "cârnaţii în lohn"

Bogdan Mihail se fereşte să ofere cifre exacte, însă el spune că ridicarea interidicţiei privind exporturile de carne de porc către ţările UE va aduce un plus şi pentru vânzările de pe piaţa locală, având în vedere că producătorii români de mezeluri se vor putea aproviziona de la fermele americanilor, iar ulterior să trimită cârnaţii sau şunca spre pieţele din Occident.

"Vom putea comercializa carnea de porc produsă intern către procesatorii de mezeluri care operează în România în sistem de lohn (pentru companii din UEn.red.). Astfel, vom putea extinde considerabil plaja clienţilor noştri", spune Mihail, fără să dea mai multe detalii.

Miza exporturilor este importantă pentru producătorii români de mezeluri, având în vedere că businessul pe această linie a fost un adevărat debuşeu în ultima perioadă, în contextul în care consumul intern s-a aflat în cădere liberă timp de trei ani.

În primele 11 luni ale anului trecut procesatorii români au exportat mezeluri de 54,6 milioane de euro, în creştere cu 28% faţă de perioada similară din 2010, potrivit datelor Ministerului Agriculturii.

Are terenuri, dar cumpără cereale

Dacă unda verde dată de Uniunea Europeană pentru exporturi va permite gigantului american să îşi tureze motoarele, pe plan local businessul este în continuare dependent de achiziţiile de cereale pe care le face de la producătorii români.

Smithfield exploatează în prezent numai o treime din cele 10.000 de hectare de teren agricol pe care le controlează în proprietate sau arendă în vestul ţării, potrivit informaţiilor dintr-un raport al companiei.

Producţia de pe aceste terenuri este folosită sub formă de materie primă pentru cei 850.000 de porci pe care gigantul american îi creşte în cele 46 de ferme ale sale. Pe lângă producţia proprie de cereale, compania face achiziţii suplimentare de la producătorii locali pentru a acoperi necesarul de hrană pentru animale.

"Smithfield a achiziţionat în exclusivitate de la pro ducători autohtoni, fermieri particulari, asociaţii sau societăţi agricole peste 250.000 de tone de cereale anual", mai spune Mihail.

În bani, achiziţiile de cereale făcute local de grupul american se ridică la circa 30-40 de milioane de euro, în timp ce valoarea terenurilor pe care le exploatează compania este de 20 de milioane de euro, potrivit estimărilor ZF. Oficialul Smithfield nu a precizat dacă firma intenţionează să facă în acest an şi alte achiziţii de teren agricol pe piaţa locală.

Intră direct pe piaţa mezelurilor?

Numele Smithfield a fost legat în ultimii ani de toţi marii jucători din industria mezelurilor atunci când a venit vorba de vânzarea unuia dintre businessurile puse pe picioare de antreprenorii români. Ce spune însă Bogdan Mihail despre o eventuală pre luare a unui producător local de mezeluri? "În România Smithfield a dezvoltat un model de afacere integrată. Compania colaborează cu majoritatea procesatorilor de carne de porc din România; prin intermediul acestor colaborări, prin intermediul materiilor prime furnizate către aceştia, suntem prezenţi şi pe această piaţă. Astfel, pentru acest an, ne dorim optimizarea activităţilor curente şi a rezultatelor fiecăreia dintre companiile Smithfield din România. De asemena, în acest context analizăm toate oportunităţile de dezvoltare către un sistem integrat cât mai performant." Gigantul american este implicat deja de doi ani în industria locală a mezelurilor, însă indirect. Americanii de la Smithfield deţin 37% din acţiunile companiei spaniole Campofrio. Apoi, cei de la Campofrio controlează în Ro mânia 49% din acţiunile producătorului de mezeluri Caroli Foods Group, în timp ce restul acţiunilor producătorului local se află în proprietatea familiei libaneze El Solh.

Afacerile au sărit de 100 mil. euro

Smithfield, grup cu afaceri de 11,2 miliarde de dolari la nivel mondial, a intrat în România în urmă cu opt ani prin achiziţia combinatului Comtim din Timişoara şi a firmei Agrotorvis, iar de atunci achiziţiile făcute de americani s-au ţinut lanţ, printre partenerii grupului aflându-se şi omul de afaceri Mounir Halawani, care a vândut către Smithfield firmele Agroalim Distribution şi Frigorifer Tulcea.

Acum gigantul american operează în România prin intermediul companiei Smithfield Ferme (specializată în producţia şi creşterea porcilor, producerea furajelor), Pirin Agri (recoltarea cerealelor), Smithfield Prod (abatorizare), Frigorifer Tulcea (cultivarea legumelor, operaţiuni de depozitare frigorifică) şi Agroalim Distribution (depozitare şi distribuţie).

Rulajele americanilor din România s-au mărit aproape în fiecare an de la in trarea pe piaţa internă. Dacă în 2006 Smithfield avea afaceri de 40,7 mil. euro, după doi ani businessul companiei a depăşit pra gul de 80 mil. euro pentru ca în 2010 ame ri canii să închidă bilan ţul la 107,8 mil. euro. Cifra de afaceri de anul trecut nu este în prezent disponibilă. Americanii au pierdut însă în România în 2007 şi 2008 aproape 80 de milioane de euro ca urmare a apariţiei de focare de pestă porcină în judeţul Timiş.

Smithfield concurează local cu businessuri puse pe picioare de antreprenori români precum Marex Brăila (Marin Moraru), Suinprod Roman (Neculai Apostol) sau CarmOlimp (familia Şoneriu).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO