Mediafax.biz Exclusiv

Stefanel renunţă la magazinul de pe Calea Victoriei, primul simbol al capitalismului în România

Stefanel renunţă la magazinul de pe Calea Victoriei, primul simbol al capitalismului în România

Autor: Cristina Rosca

12.04.2011, 19:33 17

Brandul italian a deschis magazinul din Calea Victoriei, careare o suprafaţă de vânzare de circa 220 de metri pătraţi, în 1991,la scurt timp după revoluţie, acesta fiind unul dintre primele numestrăine care şi-au făcut curaj să pătrundă pe piaţa locală. CarloStefanel (25 de ani), managerul Stefanel România, şi fiul luiGiuseppe Stefanel, preşedintele grupului, povestea la sfârşitulanului trecut că la deschidere, în 1991, deşi românii nu eraupasionaţi de modă, s-a făcut coadă în faţa magazinului de pe CaleaVictoriei, despre care spunea atunci că este cel mai importantpentru companie.

România a fost prima piaţă din regiune pecare a pătruns compania, iar la sfârşitul anilor '90 devenise unadevărat centru de dezvoltare. După revoluţie ţara noastră a păruto bună ţintă de investiţii, "pentru că oferea multe posibilităţi".Acum, brandul Stefanel este prezent şi în Polonia, Croaţia, Cehia,Bulgaria, Rusia şi Serbia, ţările vecine României.

"Îmi amintesc şi acum de primele luni încare Stefanel a deschis magazinul de pe Calea Victoriei.

Multe din produse erau însă de neatins",spune Mihaela, care avea în 1991 puţin peste 20 de ani.

1991: Stefanel. 2011:H&M

Dacă Stefanel a dat startul, următorul "numemare" intrat pe piaţă a fost McDonald's care în '95 deschidearestaurantul de la parterul magazinului Unirea. Coada din faţarestaurantului, ce număra sute de persoane şi era asemuită cu ceade pe vremea comunismului la zahăr sau pâine, avea să îşi maigăsească asemănare abia în 2011 la lansarea brandului de modăH&M.

Un an mai târziu, în '96 intra pe piaţăMetro Cash & Carry, care la rândul său da startul unui nouînceput - al retailului modern în România. Cincisprezece ani maitârziu ajungea să fie cel mai puternic jucător din comerţulromânesc după cifra de afaceri.Numărul retailerilor moderni ce i-au urmat de atuncipână în prezent a ajuns la 15.

În momentul intrării pe piaţa locală abrandului Stefanel, niciun alt brand de modă străin nu îşi făcusecuraj. A fost nevoie de mai bine de zece ani pentru ca nume precumZara sau Mango să intre şi nu direct, ci iniţial în franciză pentrua testa piaţa. Ultimul intrat, la distanţă de două decenii faţă deStefanel, este brandul suedez H&M, a cărui intrare marcheazăînceputul unei noi ere. Dacă în '91 Stefanel devenea simbolulcapitalismului românesc, în 2011 H&M marchează începutul ereihainelor ieftine şi volumelor mari de vânzări.

Intrarea H&M ascute astfel lupta dinretailul de modă autohton, o piaţă destul de mică - 1,9 mld. euroanul trecut, respectiv 7,5 euro pe lună per capita, conformEuromonitor Internaţional - dar cu estimări pozitive pentruviitor.

2.000 de euro, bugetul mediu/sezon alunui client fidel Stefanel

Carlo Stefanel declara la finalul anuluitrecut că bugetul mediu al unui client fidel este de circa 2.000 deeuro, însă poate urca şi mult mai mult. El spunea atunci că cel maibun client al Stefanel cheltuie în fiecare sezon 15.000 de euro, şicumpără toată colecţia. La polul opus, H&M intră pe piaţă cupreţuri ce încep de la 19,9 lei pentru un tricou, 39,30 lei pentrucămăşi bărbăteşti şi 129.90 lei pentru jachete de femei.

Deşi bugetul mediu al unui româneste departe de bugetul mediu al unui client Stefanel, CarloStefanel declara că circa 150-200 de clienţi trec zilnic pragulmagazinelor Stefanel, iar bonul mediu de casă cuprinde circa treiproduse.

"Îmi pare rău că se închide magazinulStefanel de pe Calea Victoriei. Acesta este un brand care a crescutca imagine în timp. Eu am făcut cumpărăturile la Stefanel, însă osingură dată în magazinul de pe Calea Victoriei", spune CristinaBâtlan, acţionar în cadrul producătorului de pan tofi şi genţiMusette. Musette deţine un magazin pe Calea Victoriei, magazin pecare doreşte să îl transforme în imaginea brandului. Spaţiul dinmijlocul Bucureştiului, deschis în urmă cu mai bine de şase ani cuo suprafaţă de 40 mp, urmează a fi extins, după ce compania aachiziţionat spaţiul alăturat.

Cine vine în loculStefanel?

Spaţiul din Calea Victoriei unde se află înprezent magazinul Stefanel este deţinut de compania Universal SA,unul dintre cei mai importanţi jucători de pe piaţa spaţiilor dincentrul Bucureştiului. Universal SA este controlată indirect deoamenii de afaceri Puiu Popoviciu şi Radu Dimofte, potrivitinformaţiilor existente pe piaţă. Reprezentanţii com paniei auconfirmat închiderea magazinului Stefanel în luna mai, adăugând căun nou chiriaş va veni în luna imediat următoare, fără a da însănume.

Noul chiriaş ar putea fi, potrivit unorsurse din piaţă, retailerul britanic de lux Burberry, care va fiadus în sistem de franciză de fondul de investiţii Global Eye, careîşi concentrează activitatea în România şi în Europa de Sud-Est.Reprezentanţii Global Eye au confirmat deschiderea unui magazinBurberry în România, însă nu au dorit să ofere detalii despreamplasarea acestuia şi data de deschidere.

Înainte de criza financiară magazinele demodă de pe Calea Victoriei aveau chirii cuprinse între 100 şi 130euro/mp lunar, unele tranzacţii făcându-se şi cu peste 150 euro/mp.În prima jumătate a lui 2010 chiriile ajunseseră să scadă chiar cu60% faţă de 2008, potrivit companiei de consultanţă imobiliară MOREReal Estate Services.

La o chirie medie de 55 de euro pe metrupătrat, Universal ar putea obţine pentru spaţiul din CaleaVictoriei unde se află în prezent magazinul Stefanel, care are 220de metri pătraţi, circa 12.000 de euro pe lună. La rândul lor,reprezentanţii Stefanel confirmă închiderea magazinului şi anunţărelocarea acestuia, însă nu dau detalii despre noul spaţiu undeacesta va fi amplasat.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO