Mediafax.biz Exclusiv

Strabag a avut afaceri de peste 200 de milioane de euro: Nu ne aşteptăm ca piaţa construcţiilor să-şi revină anul acesta

Strabag a avut afaceri de peste 200 de milioane de euro: Nu ne aşteptăm ca piaţa construcţiilor să-şi revină anul acesta

Autor: Andreea Neferu

21.03.2012, 11:45 292

Deşi creşterea de două cifre a fost înregistrată pe o piaţă a construcţiilor care şi-a continuat declinul anul trecut, rezultatul Strabag este mai mic faţă de cel prognozat iniţial de companie, care-şi dorea afaceri de 280 mil. euro în 2011, adică o creştere de peste 60%.Cea mai mare parte a lucrărilor făcute de Strabag în România, circa 70%, vin din contractele cu statul.

"Valoarea lucrărilor de construcţii a crescut cu peste 20% (în 2011 - n. red.) şi peste jumătate din business a fost generat de segmentul de infrastructură de transport", a declarat pentru ZF Paula Rys, responsanbil cu comunicarea în cadrul Strabag.

Datele înaintate de austrieci sunt confirmate şi de informaţiile transmise anterior de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România: Strabag a încasat anul trecut numai pentru autostrăzile şi drumurile naţionale la care lucrează circa 111,4 milioane de euro, fiind al treilea cel mai bine plătit constructor, după Spedition UMB, firmă băcăuană controlată de Dorinel Umbrărescu, şi Bechtel, compania americană care s-a ocupat de o parte din autostrada Transilvania.

Strabag se aşteaptă ca veniturile pe care le va înregistra anul acesta în România să fie similare celor din 2011, în contextul în care nu estimează o revenire a pieţei locale a construcţiilor.

"Piaţa construcţiilor din România evoluează încă slab faţă de Europa de Vest sau Polonia, însă a mers mai bine decât Europa de Sud. Nu ne aşteptăm ca în 2012 piaţa construcţiilor să-şi revină", a mai spus Paula Rys.

Portofoliu de comenzi de jumătate de miliard de euro

În prezent, compania are în portofoliu proiecte de construcţii cu o valoare cumulată de circa 500 de milioane de euro, dintre care 70% sunt lucrări cu statul şi restul de 30%, cu clienţi privaţi.

Compania a câştigat anul trecut construcţia unui lot de circa 24 de kilometri din autostrada Orăştie-Sibiu, pentru care va primi 166 de milioane de euro (cu TVA). De asemenea, Strabag şi-a mai adjudecat anul trecut şi contractele de reabilitare a drumurilor naţionale 14 Sighişoara-Sibiu şi 15A Reghin-Bistriţa, cu o valoare cumulată de 106 milioane de euro.

În ultima parte a anului 2010 Strabag a câştigat, alături de constructorul bucureştean Straco Grup, controlat de fraţii Alexandru şi Traian Horpos, şi un contract de aproape 180 de milioane de euro pentru construcţia autostrăzii Deva-Orăştie.

Tronsonul era finalizat la începutul lunii februarie în proporţie de 20,6%, potrivit datelor transmise de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România.

Circa 18 kilometri din cei 32 ai tronsonului ar urma să fie inauguraţi în august, urmând ca restul sa fie gata în februarie anul viitor.

Strabag a câştigat anul trecut şi primul contract de reabilitare de cale ferată, în valoare de peste 317 de milioane de euro, alături de alte cinci firme: Swietelsky, Alstom, Euro Construct Trading 98 şi Transferoviar Grup.

"Am investit în utilaje (necesare reabilitării de căi ferate - n.red.) şi suntem convinşi că acest sector va creşte puternic în următorii ani.Deocamdată, ponderea (reabilitărilor de căi ferate - n.red.) este încă foarte redusă în cifra de afaceri totală", a explicat Paula Rys.

Construiesc cea mai înaltă clădire din ţară

În ceea ce priveşte clienţii privaţi, unul dintre cele mai cunoscute proiecte pe care austriecii de la Strabag le au în derulare este clădirea de birouri Sky Tower din Bucureşti, care va deveni în următorul an cea mai înaltă clădire din Capitală, dar şi din ţară, urmând să aibă 137 de metri şi 36 de etaje.

Dezvoltatorul clădirii este Raiffeisen Evolution, care va construi lângă Sky Tower şi un centru comercial, Promenada Mall. Pe şantierul Sky Tower lucrează în prezent circa 500 de angajaţi, iar finalizarea integrală a proiectului este programată pentru acest an.

"Principala provocare de anul acesta este să câştigăm în continuare contracte pentru a ne putea utiliza capacităţile de lucru", a declarat Paula Rys.

La finalul anului 2011, Strabag avea în România circa 1.300 de angajaţi. Grupul austriac este prezent în România, în sectorul construcţiilor, prin mai multe companii, printre care Strabag SRL, Strabag AG, Drumco Timişoara sau ARL Cluj.

Construcţiile, încă în suferinţă

Dintre constructorii străini care activează pe piaţa locală, până în prezent doar spaniolii de la FCC Construccion au mai avansat cifre privind afacerile realizate în 2011 pe piaţa locală.

Astfel, FCC Construccion a obţinut anul trecut afaceri în creştere cu circa 10%, până la 120 de milioane de euro, în principal datorită încasărilor pe proiectele mari pe care compania le-a avut în derulare, precum autostrada Timişoara-Arad, centura Constanţei sau pasajul Basarab. Spaniolii au estimat pentru 2012 afaceri similare celor înregistrate anul trecut.

După scăderi cumulate de circa 40% în anii 2009 şi 2010, piaţa construcţiilor şi-a temperat ritmul de declin anul trecut. Astfel, sectorul s-a ridicat la circa 9,3 miliarde de euro în 2011, în scădere de la 9,7 miliarde de euro în anul precedent şi de la 15,3 miliarde de euro în 2008, potrivit estimărilor realizate de Asociaţia Română a Antreprenorilor de Construcţii (ARACO).

Nici pentru 2012 perspectivele nu sunt foarte optimiste, ARACO estimând că în cel mai bun caz, valoarea sectorului va ajunge între 9,3 şi 9,5 miliarde de euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO