Mediafax.biz Exclusiv

Unul dintre puţinii producători locali de sisteme pentru acoperişuri, Final Distribution Băicoi, vrea să atace pieţele externe din 2012

Unul dintre puţinii producători locali de sisteme pentru acoperişuri, Final Distribution Băicoi, vrea să atace pieţele externe din 2012

Autor: Andreea Neferu

01.04.2011, 13:52 49

Dan Mircescu (36 de ani) se gândeşte de fapt de multtimp la problemele pe care le pot avea oamenii cu acoperişul caseilor. Şi nu numai cu acoperişul. În 1999, la doar un an după ce aabsolvit Institutul de Arhitectură "Ion Mincu" din Bucureşti, DanMircescu, directorul şi în acelaşi timp unul dintre acţionariiFinal Distribution, a înfiinţat, la sugestia unui prieten, o firmăîn domeniul materialelor de construcţii: "Am început în '99 cu oaltă firmă, Final Construct, iar în 2004 am înfiinţat FinalDistribution, care a continuat businessul început de firmainiţială. În '99 mai era un acţionar, dar ne-am separat ulterior,el a rămas cu Final Construct". Final Distribution a preluat de laFinal Construct importul şi distribuţia pe România a ţiglelormetalice Gerard, produse de firma neozeelandeză AHI Roofing, precumşi a membranelor de protecţie pentru acoperişuri Delta, produse degermanii de la Doerken. În 2010 compania a introdus în portofoliulsău şi ferestrele de mansardă Keylite, produse de firma Keystonedin Irlanda de Nord.

Mircescu îşi aduce aminte zâmbind de primainvestiţie, dar şi de primul client din perioada în care se ocupade Final Construct. "Investiţia iniţială a fost de 500 de dolari,într-un stand la Romexpo, unde am făcut un acoperiş şarpant. Primulclient a fost o cunoştinţă de-a mea, care a comandat un acoperiş deţiglă, pe care noi trebuia să-l importăm. Plătise 9.000 de mărci,trecuse ceva timp de când bătusem palma şi era sigur că nu o să-imai livrăm acoperişul. Mai în glumă, mai în serios m-a ameninţatcă-mi ia capul. Primul import a fost o adevărată aventură, nu amfăcut niciun profit. A durat o săptămână numai să scot din vamăacoperişul", spune Mircescu - care nu se putea folosi la vremeaaceea de internet pentru a-şi rezolvaproblemele.

Acum însă internetul reprezintă acum una dintremetodele cele mai eficiente prin care Final Distribution îşi facecunoscute o parte dintre produse. Numai pagina de Facebook aacoperişurilor Gerard, pe care Final Distribution le importă înRomânia, a atras până în prezent peste 1.300 defani.

În prezent, 20% din firmă este controlată de doicetăţeni străini, un neozeelandez şi un suedez, ambii foştiangajaţi ai furnizorilor cu care Final Distribution alucrat.

Chiar dacă deocamdată este o companie destul de mică,având o cifră de afaceri de 4 milioane de euro anul trecut, FinalDistribution a finalizat anul acesta o unitate de producţie desisteme pluviale la Băicoi, cu care vrea să atace anul viitor şipieţele străine. Mircescu şi partenerii săi au investit 500.000 deeuro pentru a fabrica la Băicoi ceea ce anterior aduceau pe piaţăexclusiv din import.

Drumul până la producţie nu a fost însă deloc uşor.Cea mai mare parte a investiţiei a fost realizată din fonduriproprii, doar 30% reprezentând finanţare bancară. Deocamdatăproducţia abia a început, iar fabrica din Băicoi lucrează la 10-20%din potenţial, în condiţiile în care capacitatea de producţie seridică la 3,5 milioane de metri liniari pe an de burlane şi 1milion de metri liniari anual de jgheaburi. "Facem aproximativ 32de metri liniari de burlane pe minut şi 16 metri liniari dejgheaburi", explică Mircescu.

Dacă producţia se adresează deocamdată exclusivpieţei româneşti, Mircescu se gândeşte pe viitor să înceapă şiexporturile către ţările din regiune: "Noi ne-am dori încă de mâinesă începem exporturile, dar sunt etape pe care nu le putem ardeînainte de a intra efectiv pe pieţe străine. Trebuie să cunoaştemaceste pieţe mai întâi, să le studiem. Mai întâi vrem să stăpânimpiaţa locală, însă în 2012 vom începe vânzarea şi în ţările dinjur".

În prezent, piaţa locală de jgheaburi şi burlane, cuo valoare estimată la circa 20 de milioane de euro, este dominatăîn proporţie de 70% de importatori. Structura pieţei, dar şiperspectivele ei de creştere i-au determinat pe proprietarii FinalDistribution să investească într-o fabrică de sistemepluviale.

Deocamdată consideră că au avut o idee bună, având învedere vânzările din ultimele luni. Anul 2011 a început în forţă,în condiţiile în care pentru primul trimestru Mircescu estimează ocreştere a afacerilor cu circa 300% faţă de aceeaşi perioadă aanului trecut. "O parte semnificativă din acest avans se datoreazăproducţiei, însă şi vremea ceva mai bună faţă de anul trecut şi-aspus cuvântul." Acest tur de forţă din prima parte a anului îlajută pe antreprenorul prahovean să spere pentru tot anul la ocreştere a businessului de circa 20%, până la 4,8 - 5 milioane deeuro.

Final Distribution are acum 37 de angajaţi, însădirectorul companiei spune că mai are nevoie în perioada următoarede 5-6 oameni pe partea de producţie şi de încă 3 pe partea devânzări (în prezent există 7 la vânzări).

Compania are o reţea de peste 100 de parteneri carecomercializează produsele, unui dintre cei mai mari fiind reţeauade bricolaj Dedeman, controlată de fraţii Pavăl din Bacău. "Vom maiintra şi în alte reţele de bricolaj, mai ales că şi acestea auînţeles că profilul consumatorului se schimbă şi încep să-şidorească din ce în ce mai mult produse premium. Clientul romândevine treptat pretenţios, scrupulos, iar în câţiva ani acest lucruîşi va pune amprenta şi asupra jucătorilor care produc saucomercializează astfel de produse", explicăMircescu.

Mulţi producători de materiale de construcţii auieftinit produsele pe perioada crizei, iar acum se grăbesc sămărească preţurile, în condiţiile în care materiile prime sunt dince în ce mai costisitoare. În anii de recesiune, Final Distributiona evitat însă să ieftinească produsele, practicând în schimbcampanii promoţionale. "A merge pe preţuri scăzute mult timp nu-ţipermite să te capitalizezi", îşi motivează Mircescu strategia depreţuri. Repartizarea geografică a vânzărilor diferă de la produsla produs: spre exemplu, învelitorile metalice se vând cel mai bineîn zona de sud şi de sud-est a ţării, iar membranele de protecţiepentru acoperişuri au cel mai mare succes în Transilvania.Jgheaburile şi burlanele se vând aproximativ la fel de mult întoate regiunile ţării, însă Mircescu precizează că în cazulacestora trebuia luat în calcul faptul că transportul e mai scump,fiind vorba de produse cu volum destul demare.

În general, toamna era perioada de vârf la capitolulvânzări pentru Final Distribution, dar în ultima vreme lucruriles-au schimbat. "Având în vedere că segmentul de renovări a crescutfoarte mult, am început să vindem cel mai mult vara. Oameniipreferă să-şi schimbe acoperişurile, spre exemplu, în perioadaconcediului, când pleacă de acasă, astfel că majoritatea clienţilorfinali sunt persoane ocupate, comode, cu resurse financiare", spuneantreprenorul prahovean. "În general persoanele fizice suntprincipalii clienţi şi au reprezentat vectorii dezvoltării noastre.Dezvoltatorii imobiliari au fost interesaţi în anii de criză maimult de nivelul preţurilor şi nu de calitate." Şi tot pe persoanelefizice mizează în continuare Mircescu, convins că simţul estetic alproprietarilor de case se va muta treptat din living către aspectulexterior al locuinţei.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO