MoonshotX

Digitalizarea este un element-cheie prin care o companie s-ar scala mai uşor la nivel internaţional. Generaţia tânără joacă un rol critic în promovarea unei mentalităţi de scalare internaţională

15.11.2024, 00:06 Autor: Ramona Cornea

Sorin Suciu: „Pentru prima generaţie, mai ales anumite businessuri mai tradiţionale, există o reticenţă de a ieşi pe pieţe externe, dar vedem că sunt implicaţi cei din generaţia a doua, generaţia care îşi doreşte acest lucru şi poate să o facă“ Diana Dumitrescu: „Unul dintre elementele-cheie prin care o companie s-ar scala mai uşor la nivel internaţional este adopţia de digitalizare, de tehnologii diverse“.

Companiile româneşti pot trece mai uşor graniţele şi pot concura pe pieţele internaţionale prin digitalizare, un instrument esenţial pentru extinderea afacerilor. În acest context, generaţia tânără joacă un rol crucial, aducând o mentalitate deschisă şi ambiţioasă care promovează scalarea internaţională, au fost câteva dintre concluziile unei emisiuni ZF ce i-a avut drept invitaţi pe Sorin Suciu, executive director, mid-corporate & public sector, Raiffeisen Bank România şi pe Diana Dumitrescu, fondator & chief executive officer, InnovX.
Emisiunea a avut drept temă principală evoluţia programului MoonShotX. 22 de companii româneşti iau parte la proiectul MoonShotX iniţiat de Raiffeisen Bank România pentru a susţine dezvoltarea companiilor cu afaceri cuprinse între 5 şi 50 mil. euro.

„Există o abordare istorică a antreprenorului român de a nu se face de ruşine. Îi place să lucreze, să acţioneze în zone de confort, în zone pe  care le cunoaşte, în care se simte el bine şi în care crede că acela este maximul ce i se poate întâmpla. Cred că n-avem un pic vocaţia antreprenorilor din alte state, care şi istoric au avut şansa să aibă libertatea să treacă la un alt nivel. Aici este prima barieră. Eu cred că prima barieră este cea de mentalitate. A doua barieră este legată de comunităţi, este ceea ce încercăm noi să schimbăm, să creăm comunităţi pe bune. Aici cred că MoonshotX asta creează şi o creează foarte bine“, a spus Sorin Suciu.

Proiectul MoonShotX, lansat Raiffeisen Bank România, în parteneriat cu InnovX, ţinteşte să sprijine companiile locale să se extindă la nivel regional. MoonShotX promite să fie un catalizator semnificativ pentru expansiunea internaţională a afacerilor româneşti, oferind resurse esenţiale şi expertiză pentru a le ajuta să îşi atingă obiectivele globale.

„Dintre antreprenorii care au născut businessurile şi care sunt astăzi la vârsta de 50, 60,70 de ani, prea puţini au această dorinţă de a-şi mai complica viaţa cu o ieşire a companiei pe pieţe externe. Este de apreciat implicarea pe care o vedem din ce în ce mai des a generaţiei următoare, adică copiii care sunt în poziţii de marketing, de CEO, chiar au preluat businessul şi atunci acolo vedem contra-partida cu care putem discuta lucrurile acestea. Chiar avem de învăţat unii de la alţii. Pentru prima generaţie, mai ales anumite businessuri mai tradiţionale, există o reticenţă, dar ce vedem bine şi ne bucură este că sunt implicaţi cei din generaţia a doua, care îşi doreşte acest lucru şi poate să o facă“, susţine reprezentantul Raiffeisen Bank România.

Diana Dumitrescu, fondator şi CEO InnovX, susţine că digitalizarea este esenţială pentru a facilita scalarea afacerilor. Ea explică faptul că bootcampul din cadrul MoonShotX a fost structurat pentru a aborda cele mai relevante domenii pentru expansiune, de la finanţare şi sustenabilitate, până la noile tehnologii digitale.

„Am avut un scop foarte bine definit, acela de transmiterea de informaţii pe domenii diferite, de la investment alternatives până la sustenabilitate, private equity, factoring, tot tipul de finanţări. Apoi ne-am dus în zona de digital pentru că unul dintre elementele cheie prin care o companie s-ar scala mai uşor la nivel internaţional este adopţia de digitalizare, de tehnologii diverse. Şi aici avem alături de noi parteneri ca Microsoft, IBM şi alţi parteneri de tehnologie care vin şi prezintă care tehnologiile emergente“, a spus ea în cadrul emisiunii.

În cadrul bootcamp-ului organizat de MoonShotX, companiile au beneficiat de mentorat din partea unor experţi internaţionali, inclusiv din partea Comisiei Europene şi a UNIDO. Cele cinci zile de pregătire intensă au inclus sesiuni dedicate investiţiilor, private equity, factoring şi alte alternative de finanţare, dar şi un focus special pe tehnologii digitale.

„MoonShotX este un proiect foarte ambiţios, asta defineşte proiectul, la fel ca şi dorinţa celor care iau parte la acest program, ambiţia de a scala internaţional. Practic, noi am analizat undeva la peste 700 de companii. Ne-am dus undeva la un pool de peste 150 şi din acestea au rămas 22 de companii în urmarea screening-ului făcut de mentori şi a evaluării businessurilor acestora. Aceste companii au intrat în acest bootcamp, unul cu peste 60 de invitaţi, de mentori activi, că vorbim de speakeri internaţional, Comisia Europeană, că vorbim de speakeri care au venit de la UNIDO, apropo de această zi de sustenabilitate. Au fost 5 zile complete care au stat la baza unui livrabil. Pentru că noi am avut un livrabil pe care aceste companii să-l transmită către mentorii programului până la o anumită dată“, a detaliat Diana Dumitrescu.


Sorin Suciu, executive director, mid-corporate & public sector, Raiffeisen Bank România:

Cred că durata scalării depinde de industrie, dar cred că un an este necesar, chiar doi. Nu este uşor deloc să iei decizia asta în primul rând, să ajungi acolo şi până să vezi primele rezultate cred că durează puţin. Adică nu putem să ne aşteptăm că la anul vorbim de 20 de companii scalate, care îşi fac treaba pe pieţele respective.

Dincolo de IT este uşor scalabilă şi zona de project management. Vedem câteva companii care reuşesc acolo.

Cred că ceea ce ne diferenţiază în primă instanţă, dincolo de costul salarial, care nu mai e neapărat un avantaj competitiv, este flexibilitatea foarte mare. Toţi antreprenorii cu care am discutat sunt genul de oameni pentru care businessul e viaţa lor şi viaţa lor e businessul. Pentru ei, un telefon după orele de program nu-i un deranj, este o oportunitate.

Într-o economie mai matură cum sunt cele din Vest, o astfel de abordare începe să capete din ce în ce mai mare tracţiune. Eu asta văd ca pe atu al antreprenorului român.

Avem companii antreprenoriale româneşti care poate că dacă nu mai reuşesc să se dezvolte local pe anumite sectoare este pentru că există o concurenţă foarte puternică din partea jucătorilor mari şi foarte mari şi, surprinzător, găsesc nişe de a-şi vinde produsele, de a se extinde în alte pieţe.

Diana Dumitrescu, fondator & chief executive officer, InnovX:

Trebuie să mergem să ne prezentăm corespunzător. Suntem români, suntem ambiţioşi cu toţii şi ne dorim rezultate cu toţii, dar dacă nu ne prezentăm corespunzător, la o calitate de peste 100%, este clar că nu vor veni rezultatele.

Noi facilităm aceste plecări în afară, din punct de vedere financiar susţinut de Raiffeisen, dar nu numai din punct de vedere financiar. Anul acesta plecăm în trei ţări, Cehia, Austria şi Croaţia, unde Raiffeisen are subsidiare.

Dacă vorbim de Marea Britanie şi SUA, este clar că avem alături de noi parteneri. Adică ne-am creat infrastructura necesară astfel încât într-un flow organizat să putem să facilităm anumite oportunităţi.

În zona de IT&C noi avem şapte dintre cele 22 de companii din bootcamp, dar sunt şi în zona de farma, din zona de optimizări, flow-uri, aerospace.  

Cele mai importante în top sunt Marea Britanie şi SUA, sunt 18 companii din 22 care vor să scaleze acolo.
 

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Raiffeisen Bank