MoonshotX

Radu Scarlat, Bento: Vrem să ieşim pe piaţa din Marea Britanie, să căutăm parteneri locali care să vândă tehnologia noastră. Avem nevoie de cineva care să ne deschidă uşile şi să transfere încredere

19.06.2025, 10:44 Autor: Ramona Cornea

Bento, companie românească de tehnologie listată la bursă şi specializată în soluţii software, vrea să facă pasul spre pieţele vestice, începând cu Marea Britanie, unde caută parteneri locali care să vândă tehnologia dezvoltată în România. Soluţia principală vizată pentru export este platforma de field service management, destinată digitalizării activităţii echipelor de pe teren.

„Principalul nostru obiectiv acum este să găsim parteneri care să vândă tehnologia pe care o producem noi în România, să fie reseller a ceea ce facem noi şi să avem un fel de transfuzie de încredere între o companie care e prezentă deja în piaţa asta şi noi, care n-am avea cu ce să venim local. În viitor, ne-am dori să deschidem şi un branch aici ca să putem să servim piaţa asta”, a spus Radu Scarlat, general manager şi partner, Bento, în cadrul unui eveniment organizat la Londra, parte din programul MoonShotX.

Raiffeisen Bank România a lansat, împreună cu acceleratorul de afaceri InnovX, programul MoonShotX, un program de internaţionalizare a companiilor din România pentru a le susţine în încercarea de a scala businessul lor. Ziarul Financiar este partenerul media în acest proiect.

După Viena şi Washington, săptămâna trecută o parte din companiile româneşti incluse în programul MoonShotX au fost la Londra pentru a vedea, pentru a asculta, pentru a nota cum este piaţa din Marea Britanie, pentru a interacţiona cu cei care ar putea să le deschidă nişte uşi pe una dintre cele mai mari pieţe din lume, dar care este extrem de competitivă, unde toată lumea încearcă să vândă ceva.

Intrarea pe o piaţă matură precum cea din Marea Britanie nu este uşoară, recunoaşte reprezentantul Bento, dar este o provocare pe care o acceptă.

„Bănuiesc că este foarte greu, dar nu ne este frică de ceva foarte greu. A fost foarte greu şi în România, deci mă aştept să fie noi obstacole de depăşit şi pentru a intra pieţele din Marea Britanie, dar sunt încrezător că o să reuşim să facem chestia asta în afara ţării. Avem nevoie de cineva care să ne deschidă uşile şi care să facă acest transfer de încredere între noi şi piaţa din alte ţări. Pe termen mediu, dacă noi vom avea succes în piaţa din afară, cu siguranţă vom avea nevoie şi de capital suplimentar faţă de ce avem noi acum din profiturile din ultimii ani pentru a continua o creştere mai accelerată”.
Dincolo de lipsa unor bariere legislative sau comerciale, principalul obstacol este cel al încrederii: lipsa unei prezenţe fizice locale îi face pe clienţi să fie reticenţi în a lucra cu un furnizor străin.
„Nu cred că există bariere legislative sau de comerţ între cele două ţări, România şi Marea Britanie, dar cred că sunt bariere din punct de vedere al încrederii pe care potenţialii clienţi de aici l-ar avea în a lucra direct cu o companie care nu are niciun fel de prezenţă locală aici.”

În România, produsul Bento se adresează unei nişe bine conturate, o nişă de softuri care digitalizează activitatea de teren a muncitorilor.

„Noi avem un produs care funcţionează foarte bine în piaţa din România, produsul nostru de field service  management, o nişă de softuri care digitalizează activitatea de teren a muncitorilor. Nu este un sistem pe care noi l-am inventat, există nişa asta de piaţă şi noi practic am făcut un produs la fel de bun sau chiar mai bun decât principalii concurenţi de pe piaţă, care sunt de la companii din SUA, din Canada, companii mari internaţionale care au venit şi în România”, a detaliat Radu Scarlat.

De altfel, Bento a ajuns să dezvolte propriul produs după ce, cu 15 ani în urmă, a început prin a implementa soluţii ale altor furnizori.

„Noi, acum 15 ani, când am început să lucrăm în domeniul acesta de field service, am început prin a implementa soluţii produse de alţi mentori şi am ajuns la concluzia că este o soluţie pe care am învăţat-o, ştim businessul ăsta, suntem pregătiţi să dezvoltăm o soluţie despre care noi spunem că va fi mai bună decât cele cu care am lucrat. Este o soluţie la nivel enterprise care se poate bate cu cele mai performante soluţii din piaţă.”

În prezent, businessul Bento generează venituri anuale de circa 17 milioane euro, însă doar o mică parte provine din contracte internaţionale.

„Foarte puţin. Momentan din acest business avem în contracte externe cred că în jur 1% - 2%, care sunt contracte în SUA”, a concluzionat Radu Scarlat.

Citiţi şi: Revolut, unde peste 4 milioane de români au conturi, a schimbat directorul din România: Gabriela Simion, Directorul General al sucursalei din România, preia o poziţie la nivel de grup, iar operaţiunile de pe piaţa locală vor fi coordonate de Gianmaria Scocca

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Raiffeisen Bank