MoonshotX

Este timpul ca antreprenorii români să caute şi alte pieţe de desfacere, să se extindă la nivel regional. MoonShotX ţinteşte să accelereze creşterea şi extinderea afacerilor româneşti pe pieţele internaţionale

20.09.2024, 00:07 Autor: Ramona Cornea

„MoonShot X este un program pe care l-am pregătit împreună pentru a putea susţine companiile în acest tip de dezvoltare în expansiunea regională.” „Dacă vrem să avem un produs, un serviciu de calitate, este momentul să-l testăm şi pe alte pieţe” ♦ „Selectăm companii care au un vis sau o viziune.” ♦ „Este vorba despre o cultură pe care acum împreună încercăm să o construim, un pipeline şi o cultură de afaceri care şi să spună că noi putem să construim vise româneşti în afară.”

Raiffeisen Bank România a organizat evenimentul de lansare a proiectului MoonShotX în parteneriat cu Ziarul Financiar. 22 de companii româneşti vor lua parte la proiectul MoonShotX iniţiat de Raiffeisen Bank România pentru a susţine dezvoltarea companiilor cu afaceri cuprinse între 5 şi 50 mil.euro.

Proiectul MoonShotX, lansat Raiffeisen Bank România, în parteneriat cu InnovX, ţinteşte să sprijine companiile locale să se extindă la nivel regional. MoonShotX promite să fie un catalizator semnificativ pentru expansiunea internaţională a afacerilor româneşti, oferind resurse esenţiale şi expertiză pentru a le ajuta să îşi atingă obiectivele globale.

Conferinţa lansare a programului MoonShotX, o iniţiativă a Raiffeisen Bank România şi InnovX

 

Antreprenorii români trebuie să-şi crească businessurile, să caute şi alte pieţe de desfacere, să se extindă la nivel regional. Proiectul MoonShotX, lansat de Raiffeisen Bank România, în parteneriat cu InnovX ţinteşte să accelereze creşterea şi extinderea afacerilor româneşti pe pieţele internaţionale, au fost câteva dintre concluziile invitaţilor de la evenimentul de lansare a acestui proiect.

„România se află în cea mai bună perioadă economică istoric din punct de vedere al nivelului de trai, din punctul de vedere al PIB per capita, al puterii de cumpărare, mulţi indicatori arată bine. Pe de altă parte, sunt şi semne îngrijorătoare pentru viitorul imediat apropiat, din cauza deficitelor gemene dar, pe termen mediu şi lung, în continuare perspectivele sunt de creştere. Este important ca noi să trecem la următorul nivel. Cred că am ajuns aici, dar dacă vrem să avem un produs, un serviciu de calitate, este momentul să-l testăm şi pe alte pieţe. Este momentul ca să căutăm alte pieţe de desfacere, alţi consumatori”, a spus în cadrul evenimentului Cristian Sporiş, vicepreşedinte al diviziei corporate în cadrul Raiffeisen Bank România.

Zdenek Romanek, preşedintele şi CEO-ul Raiffeisen, a subliniat în cadrul evenimentului de lansare că acest proiect îşi propune să transforme companiile locale în actori competitivi pe pieţele internaţionale.

„Vorbind despre nevoile companiilor, înţelegem că şi ele au diferite puncte de atins, în afara expansiunii româneşti. Aşa că, luând în considerare asta dintr-o perspectivă de consultant financiar proactiv, ne-ar plăcea să sprijinim companiile şi în acest moment. De aici vine programul MoonShot X, un program pe care l-am pregătit împreună pentru a putea susţine companiile şi în acest tip de dezvoltare în expansiunea regională”, a spus Romanek.

Proiectul MoonShotX, lansat de Raiffeisen Bank România, în parteneriat cu InnovX, ţinteşte să sprijine companiile locale să se extindă la nivel regional. Acest proiect îşi propune să accelereze creşterea şi extinderea afacerilor româneşti la nivel regional şi global. Destinat firmelor cu o cifră de afaceri între 5 şi 50 de milioane de euro, acest program promite să transforme companiile locale în jucători competitivi pe pieţele internaţionale.

Giles Portman, ambasador al Marii Britanii în România, a adus în discuţie ambiţia Marii Britanii de a deveni principalul partener tech hub al României.

„Marea Britanie are ambiţia de a fi cel mai mare partener tech hub al României în Europa. Cred că putem să facem asta, este o piaţă care are deja o valoare de 1.000 mld. de dolari, avem 150 de unicorni în UK şi încă cel puţin 200 care urmează să vină pe piaţă. Aşadar, cred că putem să îndeplinim această ambiţie. (...) Cred că avem aici o oportunitate de parteneriat, prin ingenuitatea românească şi oportunitatea britanică şi prin MoonShotX sper să putem atinge noi niveluri înalte”, a subliniat ambasadorul. 

Ana Bobîrcă, CIO la InnovX şi project manager al MoonShotX, a subliniat importanţa adaptabilităţii şi informaţiei corect pentru succesul internaţional. „Dacă eşti de succes în România, vei fi absolut de succes şi în afară, cu ecosistemul de informaţie corectă. Cine e bun în România, aşa cum au demonstrat mulţi aşi în seara asta, vă garantez că îşi vor demonstra competenţa şi afară” , a spus ea.

MoonShotX promite să fie un catalizator semnificativ pentru expansiunea internaţională a afacerilor româneşti, oferind resurse esenţiale şi expertiză pentru a le ajuta să îşi atingă obiectivele globale.

„Selectăm companii care au un vis sau o viziune, iar InnovX are pentru ele un plan. Scopul este să sprijine companiile să crească, am auzit asta până acum de foarte multe ori şi să-şi extindă operaţiunile pe plan regional şi eventual pe plan internaţional, ca să nu zic global”, a adăugat Ana Bobîrcă.

Laura Mihailă, director of marketing, communication and CX la Raiffeisen Bank, a subliniat necesitatea de a construi o cultură de afaceri care să încurajeze expansiunea internaţională.

„Până la urmă trebuie să încercăm să avem modele, dar nu unul-doi unicorni, ci un pipeline de modele, în aşa fel încât mai multe exemple să se transforme într-un obicei. Fix asta facem cu MoonShotX, există o bucată educativă importantă, cu mulţi mentori pe care am reuşit să-i aducem la masă. Există o bucată de informaţii personalizate şi există evident şi o chestiune care ţine de susţinere financiară, dar este vorba până la urmă despre o cultură pe care acum împreună încercăm să o construim, un pipeline şi o cultură de afaceri care să spere şi să spună că noi putem să construim vise româneşti în afară”, a detaliat ea.

 

David Popovici, campion olimpic la înot 

Eu provin dintr-un domeniu diferit de cel bancar. Ulterior mi-am dat seama că nu există multe deosebiri între proiect şi mine, şi eu am avut un vis, şi eu am avut un plan, deşi eu am o echipă. Cred că fiecare dintre noi are un risc, o dorinţă arzătoare de a reuşi, însă ştim cu toţii că nu e suficient doar să-ţi doreşti.

► Cred că în orice domeniu ai nevoie de o echipă puternică în jurul tău, care să-t susţin, pentru că numai aşa poţi ajunge cel mai bun într-un domeniu.

► De când eram mic, foarte mulţi au remarcat talentul pe care îl aveam şi care m-a propulsat, m-a ajutat să câştig multe competiţii, să mă plasez din ce în ce mai sus la cât mai multe competiţii, dar mi-am dat seama repede că trebuie să muncesc şi trebuie să muncesc mai mult decât ceilalţi.

► Eu mă consider unul dintre cei norocoşi pentru că am avut alături de mine familie, prieteni care m-au susţinut, de la profesori şi antrenori, până la sponsorii mei şi parteneri de cursă lungă precum Raiffeisen, care m-au ajutat să ajung omul pe care îl vedeţi astăzi în faţă şi un om de care sunt destul de mândru.

 

Zdenek Romanek, preşedinte şi CEO, Raiffeisen Bank România

► În urmă cu aproximativ doi ani ne-am definit un set de aspiraţii pe care vrem să le urmăm.

► Ne-am dori să fim cea mai recomandată instituţie financiară, pentru ca clienţii să ne recomande se datorează consilierului nostru financiar proactiv. Sunt foarte fericit că pot spune că echipa noastră de corporate banking are cel mai mare indice de recomandare deja astăzi pe piaţa din România. Şi se datorează capacităţii lor de a înţelege companiile, de a le înţelege nevoile şi de a le susţine.

► Vorbind despre nevoile companiilor, înţelegem că şi ele au diferite puncte de atins, în afara expansiunii româneşti. Aşa că, luând în considerare asta dintr-o perspectivă de consultant financiar proactiv, ne-ar plăcea să sprijinim companiile şi în acest moment. De aici vine programul MoonShot X, un program pe care l-am pregătit împreună pentru a putea susţine companiile şi în acest tip de dezvoltare în expansiunea regională”

► Expansiunea regională este un drum greu, dar, în acelaşi timp, este unul foarte plin de satisfacţii. Şi ne-ar plăcea să vă putem sprijini pas cu pas, dar sistematic şi repede. Există o altă vorbă care spune că, dacă ţinteşti spre lună, există riscul ca, dacă ratezi, să ajungi totuşi printre stele.

 

Cristian Sporiş, vicepreşedinte, divizia corporate, Raiffeisen Bank România

► În primele 10 ţări care investesc în România sunt patru dintre cele pe care noi le vom vizita în cadrul în cadrul programului. Este vorba de Marea Britanie, Austria, Cehia şi Statele Unite ale Americii.

► MoonShotX este un proiect care facilitează extinderea afacerilor româneşti la nivel regional şi noi ne-am dori să fie chiar internaţional, nu doar în regiunea Europei Centrale şi de Est, de ce nu şi în vestul europene.

► România se află în cea mai bună perioadă economică istoric din punct de vedere al nivelului de trai, din punctul de vedere al PIB per capita, al puterii de cumpărare, mulţi indicatori arată bine.

► Pe de altă parte, sunt şi semne îngrijorătoare pentru viitorul imediat apropiat, din cauza deficitelor gemene pe care le ştiţi, dar, pe termen mediu şi lung, în continuare perspectivele sunt de creştere.

► Este important ca noi să trecem la următorul nivel. Cred că am ajuns aici, dar dacă vrem să avem un produs, un serviciu de calitate, este momentul să-l testăm şi pe alte pieţe. Este momentul ca să căutăm alte pieţe de desfacere, alţi consumatori.

►  Pe lângă impactul direct al proiectului la nivelul economiei locale, ne dorim ca MoonShotX să aducă României un plus de reputaţie, de antreprenoriat şi inovaţie.

 

Marian Dinu, partener, DLA Piper

► Gândindu-mă de unde am plecat şi unde suntem acum ca ţară, e un interval destul de scurt în care România s-a transformat radical. Este complet altă poveste decât era acum 35 de ani, când a venit Revoluţia şi asta este dovada că românii au ceea ce trebuie pentru a deveni nişte oameni care se autosusţin, care se automotivează, care reuşesc să înfăptuiască lucruri extraordinare.

► Dincolo de obişnuinţa noastră de a fi subestimaţi şi de obişnuinţa noastră de a ne subestima, cred că este momentul să ne asumăm cu curaj rolul de lideri - rolul de lider la nivel regional, la nivel european şi poate de ce nu la nivel global. MoonShotX, este un proiect ambiţios, dar realist, se poate.

 

Laura Mihailă, director of marketing, communication and CX, Raiffeisen Bank România

► Eu cred că cu că businessurile româneşti, cultura noastră de business este încă o cultură care îşi doreşte mai degrabă să se bazeze pe legăturile deja existente. Ne place încă să stăm pentru că ne este un pic mai uşor să stăm în bătătură decât să ieşim din ţară şi tipul acesta de cultură de business este o chestiune care ţine de un proces educaţional.

► Până la urmă trebuie să încercăm să avem modele, dar nu unu-doi unicorni, ci un pipeline de modele, în aşa fel încât mai multe exemple să se transforme într-un obicei.

► Asta facem cu MoonShotX, există o bucată educativă importantă, cu mulţi mentori pe care am reuşit să-i aducem la masă. Există o bucată de informaţii personalizate şi există evident şi o chestiune care ţine de susţinere financiară, dar este vorba până la urmă despre o cultură pe care acum împreună încercăm să o construim, un pipeline şi o cultură de afaceri care să spere şi să spună da, noi putem să construim vise româneşte în afară.

 

Sorin Suciu, executive director - mid corporates & public sector, Raiffeisen Bank România

► Eu cred că sunt foarte multe domenii şi industrii în care antreprenorii români au un value proposition pentru a ajunge în afară. Cred că cel mai important lucru este să-i descoperim. Tocmai acest proiect face să descoperim acele companii, industrii care ar putea face subiectul unei scalări a ieşirii din zona lor tradiţională de piaţă în care se adresează. 

► Concret, cred că zona de servicii şi dacă mă gândesc la servicii, în primul rând mă gândesc la IT, că toată lumea cred că deja ştie acest lucru, dar nu numai.

 

Alina Irma Orban, director senior, ISV Partners Europa Centrală şi Asia Centrală, Microsoft

► Sunt un înfocat suporter a tot ce înseamnă proiecte, InnovX şi acum a Moonshot pentru că pur şi simplu m-a inspirat numele.

► Din prima când am auzit MoonShotX am zis de cât curaj ai nevoie să pui această denumire ataşată unui program de business pentru că noi cu toţii ştim că riscurile sunt cele care ne conduc deciziile de obicei, ci nu inspiraţia şi dorinţa de a merge cât de mult vedem cu ochii.

► Tot timpul trebuie să să vrem un pic mai mult, un pic mai repede, pas cu pas, dar sistematic şi repede.

► Faptul că MoonshotX a adunat atâtea capete luminate, atâta putere şi financiară şi această expansiune geografică într-un singur loc cred că trebuie să ne dea foarte multă încredere că în momentul de faţă avem o echipă lângă noi cât să putem să dorim să aspirăm la mai mult şi să putem să cumva trecem de partea asta conservatoare pe care toţi o avem şi să nu mai gândim cu frica de a nu pierde, ci cu potenţialul de ceea ce câştigăm.

 

Giles Portman, ambasador al Marii Britanii în România

► Marea Britanie are ambiţia de a fi cel mai mare partener tech hub al României în Europa. Cred că putem să facem asta, este o piaţă care are deja o valoare de 1.000 mld. de dolari, avem 150 de unicorni în Marea Britanie şi încă cel puţin 200 care urmează să vină pe piaţă. Aşadar, cred că putem să îndeplinim această ambiţie.

► Voi avea îndrăzneala de a vă spune în această seară că vrem să fim capitala de venture capital a Europei, cred că putem să facem asta. Mai mult de 40% din tot venture capitalul ridicat în Europa este în Marea Britanie. Al treilea cuvânt este inspiraţia, sper că puteţi vedea în toate oraşele din Marea Britanie partenerul tech dinamic şi inspiraţional care să ajute mediul de business de aici să reuşească în afacerile sale.

► Cred că avem aici o oportunitate de parteneriat, prin ingenuitatea românească şi oportunitatea britanică şi prin MoonShotX sper să putem atinge noi niveluri mai înalte.

 

Maximilian Schausberger, director general, Elevator Ventures

► Când am început eu activitatea la Raiffeisen Bank, stăteam în faţa unui turn imens din centrul Vienei şi mă întrebam cum putem aduce acest turn puţin mai aproape de start-up-uri şi de inovaţie. Am avut această viziune de a transforma Raiffeisen în partenerul start-up-urilor din regiune.

► Eu am împărtăşit această idee, iar răspunsurile pe care le-am primit au fost mixte. Unii oameni spuneau să nu fac asta pentru că îmi voi distruge reputaţia, că nu va funcţiona, erau îndoieli. Eu eram tânăr şi experimentasem magia a ceea ce pot face corporaţiile mari împreună cu spiritul start-up-urilor şi eram sigură că puteam face asta la Raiffeisen.

► Spiritul colaborării este foarte puternic. În prezent, Elevator Ventures a investit mai mult de 50 mil. de euro în start-up-urile din regiune şi anul acesta am lansat cel de-al doilea fond, cu 70 mil. euro. Vrem să continuăm să susţinem start-up-urile în creştere, inclusiv pe cele din România.

 

Ana Bobârcă, CIO, InnovX şi project manager, MoonShotX

► Dacă plecăm de la premisa că oamenii plâng şi râd la fel vom înţelege că, de fapt, ideea de a te duce în altă ţară, de a-ţi marcheta businessul în altă ţară ţine mai degrabă de informaţie şi de măsura în care te poţi adapta în contextul respectiv dar cu propria ta propoziţie, cu propriul tău produs, este o chestiune de organizare, de distribuţie, de a cunoaşte pe cunoaşte pe cine trebuie şi de a primi sfaturile potrivite în ţara respectivă.

► Dacă eşti de succes în România, vei fi absolut de succes şi în afară, cu ecosistemul de informaţie corect. Cine e bun în România, aşa cum au demonstrat mulţi aşi în seara asta, vă garantez că îşi vor demonstra competenţa şi afară.

► Selectăm companii care au un vis sau o viziune, iar InnovX are pentru ele un plan. Scopul este să sprijine companiile să crească, am auzit asta până acum de foarte multe ori şi să-şi extindă operaţiunile pe plan regional şi eventual pe plan internaţional, ca să nu zic global.

 

 

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Raiffeisen Bank