Opinii

112 modificări aduse Codului Fiscal şi Codului de Procedură Fiscală de la intrarea lor în vigoare până în prezent. Guvernul Ponta încalcă sistematic legislaţia fiscală

Autor: Andreea Paul

31.05.2013, 15:00 825

De la preluarea puterii şi până în prezent, Guvernul USL a adus zeci de modificări Codului Fiscal şi Codului de Procedură Fiscală, cele mai multe dintre acestea făcându-se după ureche şi cu încălcarea legislaţiei în vigoare. Aceste modificări produc haos în sistem şi ţin investitorii la depărtare de România.

Codul Fiscal şi Codul de Procedură Fiscală au fost modificate de 112 ori, de la intrarea lor în vigoare, în anul 2004 şi până în prezent (vezi ANEXA 3). Cele mai multe modificări, în număr de 29, au fost aduse de Guvernul Tăriceanu (vezi ANEXA 2). Constatăm însă că, în doar un an de guvernare, executivul condus de Victor Ponta a produs nu mai puţin de 21 modificări asupra celor două coduri. Vorbim aşadar despre o lipsă gravă de predictibilitate pentru mediul de afaceri.

Viteza şi nonşalanţa cu care guvernul USL produce aceste schimbări asupra cadrului fiscal nu este numai neprofesională, dar încalcă şi prevederile în vigoare ale Codului Fiscal, ale Legii transparenţei decizionale, precum şi ale Legii responsabilităţii fiscal-bugetare.

De exemplu, O.G. nr. 8/2013 a fost publicată în Monitorul Oficial în termen de doar 2 zile de la data apariţiei proiectului pe site-ul Ministerului Finanţelor Publice, în lipsa oricărei consultări publice, adică la 23 ianuarie 2013, şi a intrat în vigoare la 1 februarie 2013. Asta cu toate că prevederile legale din Codul Fiscal spun că orice modificări aduse Codului Fiscal intră în vigoare la cel puţin şase luni de la adoptarea lor.

De asemenea, a fost încălcată Legea transparenţei decizionale, care spune că, în cadrul procedurilor de elaborare a proiectelor de acte normative, autoritatea administraţiei publice are obligaţia să publice un anunţ referitor la această acţiune pe site-ul propriu, să-l afişeze la sediul propriu şi să-l transmită către mass-media şi tuturor persoanelor care au depus o cerere pentru primirea acestor informaţii cu cel puţin 30 de zile înainte de supunerea spre analiză, avizare şi adoptare de către autorităţile publice.

În plus, a fost încălcată şi Legea responsabilităţii fiscal-bugetare care prevede că Guvernul şi autorităţile publice locale au obligaţia de a face publice şi de a menţine în dezbatere un interval de timp rezonabil toate informaţiile necesare ce permit evaluarea modului de implementare a politicilor fiscale şi bugetare, rezultatele acestora şi starea finanţelor publice centrale şi locale (principiul transparenţei) şi că Guvernul are obligaţia de a conduce politica fiscal-bugetară într-un mod care să asigure predictibilitatea acesteia pe termen mediu, în scopul menţinerii stabilităţii macroeconomice (principiul stabilităţii).

Nu este prima abatere de acest gen a USL. La 18 decembrie 2012, O.U.G. nr. 84/2012, care aducea modificări asupra Codului de Procedură Fiscală, a fost adoptată într-o manieră similară, cu încălcarea legii.

Marcat de o totală lipsă de viziune, Ministerul de Finanţe anunţă îndreptarea acestor erori şi rescrierea celor două coduri până în vara acestui an. Deşi o reformă a legislaţiei fiscale este necesară, faptul că USL şi-a propus să realizeze această muncă titanică în numai 3 luni, transformă demersul într-o glumă proastă, iar pe investitori îi îndepărtează şi mai mult.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO