Opinii

22.000 de mici exportatori români au nevoie de Agenţia Business România

22.000 de mici exportatori români au nevoie de Agenţia Business România

Autor: Sorin Pâslaru

08.03.2016, 00:04 660

Guvernul francez a unificat în 2015 agenţiile de sprijin ale exportatorilor francezi mici şi mijlocii, pentru sprijinul investitorilor francezi în străinătate şi pentru promovarea investiţiilor în Franţa într-un singur organism, Business France.

Motivând apariţia acestei entităţi, oficialii francezi au arătat că exportatorii mici şi mijlocii creează şase milioane de locuri de muncă în Franţa, adică 28% din totalul forţei de muncă locale.

Business France raportează la trei ministere: al Economiei, al Afacerilor Externe şi către Ministerul Spaţiului Rural şi al Amenajării Teritoriului, în ideea că trebuie să facă conexiunea între cunoaşterea pieţelor externe şi resursele locale care să fie puse în mişcare pentru ca întreprinderile franceze mici şi mijlocii (PME - Petit et Moyenne Entreprises) să treacă la exporturi semnificative pe pieţele internaţionale.

În România, deşi există direcţii de specialitate în Ministerul Economiei, iar oficialii Ministerului de Externe clamează că misiunea lor este să sprijine companiile româneşti care se extind în străinătate prin exporturi şi investiţii, nici măcar nu există date cu privire la impactul exportatorilor în economie din punctul de vedere al locurilor de muncă create sau, mai precis, al companiilor cu capital privat românesc care accesează pieţele externe.

Cu toate acestea, fără sprijinul direct al guvernului, exportatorii cu capital românesc şi-au făcut loc în străinătate. 22.000 de companii cu capital privat românesc exportă de circa 15 mld. euro pe an, adică 30% din totalul exporturilor din România.

Restul, de 40 mld. euro exporturi (exporturile totale ale României fiind de circa 55 mld. euro în 2015), sunt realizate de 500 de companii cu capital străin.

Numai primele 100 de companii cu capital străin exportă de 27 mld. euro pe an, adică 50% din exporturile totale ale României. Este foarte bine că există mari exportatori în România, companii cu cifră de afaceri de peste 500 mil. euro, dar pentru guvernul României misiunea este să sprijine accesul companiilor cu capital privat românesc pe pieţele internaţionale.

Spre exemplu, în top 20 exportatori din fiecare din judeţele Argeş, Dâmboviţa şi Vâlcea sunt prezente doar 2-3 companii cu capital privat românesc.

Ziarul Financiar va organiza joi, 10 martie 2016, o dezbatere la Piteşti despre situaţia capitalului privat românesc în judeţele Argeş, Vâlcea şi Dâmboviţa, unde se va discuta inclusiv despre cum pot fi sprijinite companiile cu capital românesc să acceseze pieţele de export.

În judeţul Argeş, în top 20 al exportatorilor, condus cu autoritate de Automobile Dacia, urmată de Johnson Controls şi Lear Corporation, singurii exportatorii cu capital românesc sunt Electroargeş (electrocasnice) şi Metalimpex România (recuperare materiale). În Dâmboviţa, Elsid (minerale nemetalice), Virix Prod şi Vascon Prod (ambele prelucrarea lemnului), iar în Vâlcea Avicarvil (creştere păsări), Remat Vâlcea, şi Sârguinţa Societate Cooperativă Meşteşugărească. ­Prezenţa unei societăţi cooperative în top 20 al exportatorilor din judeţul Dâmboviţa este simptomatică pentru starea de subdezvoltare a exportatorilor cu capital privat românesc.

Cele 22.000 de companii care exportă au nevoie de acompaniament pentru a accesa pieţele externe din Uniunea Europeană sau din afara acesteia. Pe cont propriu, producători de carne precum Avicarvil din Dâmboviţa şi-au găsit singuri pieţe, Electroargeş a reuşit să rămână prezentă la export şi după revoluţie, iar alte companii precum Metalimpex sau Remat beneficiază pur şi simplu de cererea de fier vechi din străinătate.

Treaba unei agenţii Business România este să identifice iniţial top 50 sau top 100 exportatori cu capital privat românesc din fiecare judeţ şi apoi să-i sprijine pentru a-şi întări prezenţa pe pieţele externe.

Este nevoie de o agenţie Business România cu ţinte clare de atins la nivelul exporturilor făcute de companiile cu capital privat românesc.

Este bine că avem exportatori cu capital străin, dar strategiile acestora sunt făcute de entităţile din ţările lor mamă, precum Business France. Nu au nevoie Johnson Controls, Erdemir sau Lisa Dräxlmaier de sprijin pentru export din partea guvernului român, dar Electroargeş, Virix Prod Dâmboviţa sau Avicarvil Vâlcea au nevoie.

Aceasta este misiunea unui guvern care să sprijine creşterea exporturilor româneşti până la 100 mld. euro, cum se cuvine unei ţări de mărimea României. Cu doar 55 mld. euro exporturi, România are un nivel al exportului per capita de circa 2.500 de euro, la un sfert faţă de Ungaria, care la o populaţie de 10 mil. locuitori are exporturi de 80 mld. euro, adică 8.000 euro per capita.

 

Exporturile României

- 55 mld. euro în 2015

- Top 100 exportatori deţin 50% din exporturi

- Top 500 exportatori deţin 74% din exporturi

- Doar 50 de companii cu capital privat românesc sunt prezente în top 500 exportatori

- Top 50 exportatori cu capital privat românesc au făcut exporturi de 1,5 mld. euro

- 22.000 de companii mici şi mijlocii cu capital privat românesc au exporturi de 15 mld. euro

AFACERI DE LA ZERO