Opinii

9 argumente pentru care relaxarea fiscala trebuie sa se faca ACUM

9 argumente pentru care relaxarea fiscala trebuie sa se...

Autor: Cristian Socol

04.06.2014, 14:38 755

Am fost blamat ca nu am acceptat masurile de relaxare fiscala soc propuse de anumite partidele in anul 2012. Voi fi blamat acum ca mi-am schimbat parerea si ca sustin relaxarea fiscala moderata acum. Da, sustin acum pentru ca este fereastra de oportunitate evidenta daca citim tabloul macroeconomic.

Sa expun care sunt principalele 10 argumente in sprijinul adoptarii relaxarii fiscale acum si nu mai tarziu. Reducerea poverii fiscale pe munca, extinderea reducerii TVA si alte alimente de baza, scutirea de impozit pe profitul reinvestit si programul de reducere a ratelor la jumatate plus creditul fiscal sunt strict necesare economiei romanesti.

1.   Cine crede ca oportunitatea macroeconomica de acum se va regasi si la anul se insala. Si nu ca economia nu va merge bine si la anul – sigur va merge – dar pentru ca la anul Romania s-a angajat sa atinga tinta de deficit structural stabilita prin Compactul Fiscal, adica 1% din PIB. S-a mai angajat si la o reducere a deficitului bugetar ESA de la 2,2% din PIB in 2014 la 1,4% din PIB in 2015. Deci spatiul fiscal de stimulare a economiei se restrange puternic in situatia in care colectarea veniturilor la buget si reducerea evaziunii fiscale nu se imbunatatesc dramatic.

2.     Mixul de politici macroeconomice permite relaxarea fiscala moderata acum. Romania nu are probleme la dezechilibrul extern (anul trecut deficitul de cont curent a fost de 1,1% din PIB), Romania are a 4 a cea mai mica ponderea a datoriei publice in PIB din UE (40% din PIB iar pe net dc dam la o parte bufferul din trezorerie avem 36% din PIB), Romania are unul dintre cele mai mici deficite din UE, Romania are o rata ridicata de crestere economica deci cu siguranta ca in viitor se vor genera venituri la buget mai mari astfel incat masurile de relaxare fiscala sa aiba costurile acoperite pe termen mediu. Inflatia este in jur de 1% iar rezervele BNR sunt mult peste limita de confort, fie ca judecam dupa regula Greenspan Guidotti raportandu-le la datoria externă pe termen scurt (la maturitatea rămasă), dupa gradul de acoperire a trei luni de importuri sau daca acopera cel putin o cincime din M2. Exporturile au un ritm de crestere mai mare decat cel al datoriei externe pe termen scurt, deci este ok.

3.     Romania are nevoie de masuri de relaxare fiscala pentru a creste potentialul economic. O relaxare fiscala moderata nu ar scoate Romania de pe traiectoria de sustenabilitate fiscala si bugetara convenita in guvernanta privind politicile economice, fiscale si bugetare convenite in Tratatul de Stabilitate.

5.     Romania nu mai suporta o viteza ridicata de ajustare fiscala – in perioada 2010 – 2013 Romania a efectuat a doua cea mai dura ajustare fiscala din UE de 7,4% din PIB dupa Grecia cu 16,4% din PIB. Pentru a minimiza efectele negative ale austeritatii prelungite este nevoie ca Romania sa reduca amplitudinea consolidarii fiscale. Daca nu se iau masuri de relaxare acum, exista riscul plafonarii cresterii economice la nivelul de 2,5-3%, ritm nesustenabil pentru o convergenta reala ridicata cu UE.

6.   Romania are una dintre cele mai ridicate poveri fiscale pe munca si are o pondere ridicata a muncii la negru. Cu 43%, suntem a opta tara din Uniunea Europeana in ceea ce priveste povara fiscala ridicata pe munca. Pentru a plati 10 euro net unui angajat un angajator scoate din buzunar 18 euro. Avem estimate 1,4 milioane persoane care lucreaza la negru, vulnerabilitate aparuta si din cauza poverii fiscale ridicate pe munca.

7.   In toate tarile din UE, inclusiv Romania, piata muncii isi revine greu.  România a pierdut 740.000 de salariaţi în perioada septembrie 2008 in timpul crizei. Din mai 2012 pana in martie 2014 s-au creat doar 120.000 de locuri de munca. Primele trei luni din 2014 arata bine dar totusi este nesatisfacator. Avem nevoie de cresterea ratei ocuparii, una dintre solutiile structurale de reducere a presiunii pe bugetele de asigurari sociale, sanatate, somaj etc si de iesire de saracie

8.   Romania are nevoie de investitii straine directe in domenii cu valoare adaugata ridicata. Prin micsorarea poverii fiscale pe munca, se reduce costul fortei de munca deci Romania va fi mai competitiva pe pietele externe. Prin scutirea de impozit pe profitul reinvestit, cresc investitiile si locurile de munca; se retehnologizeaza productia; costurile de productie scad si implicit pot scadea si preturile; competitivitate economica mai mare.

7.   Pentru a iesi din cercul vicios proasta colectare evaziune ridicata lipsa spatiu fiscal pentru stimularea economiei trebuie mixate masurile administrative / de control cu reducerea stimulilor de a sta in economia subterana adica taxe mai mici. In plus, este necesar ca si statul sa ajute prin infuzii de lichiditate in sistemul economic, programul de reducere a ratelor la jumatate plus credit fiscal dar si reducerea CAS si a altor taxe pot ajuta in acest sens.

9.   Daca Spania, care sta macroeconomic mai prost ca noi poate, atunci putem si noi. Premierul Spaniei Rajoy a anuntat un pachet de relaxare fiscala de 8,6 miliarde dolari

Va reamintesc ca Spania are un deficit bugetar de 5,6% din PIB, noi avem 2,2% din PIB, datorie publica 100% din PIB noi avem 40% cu tot cu buffer s.a.

 


 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO