Opinii

Adevăratul preşedinte jucător!

Adevăratul preşedinte jucător!

Autor: Mircea Sarbu

04.09.2011, 14:04 840

Dacă mai exista cineva care nu ştia cine e Steve Jobs şi ce e Apple, a avut ocazia în ultimele zile să afl e cu lux de amănunte. Însă pentru cei ce ştiau deja, întrebarea care
le-a pus probleme a fost una mai concretă: ce se va întămpla de acum încolo cu Apple. Cum va evolua compania fără vizionarul care a fondat-o şi a adus-o în două rănduri pe culmile gloriei?

Desigur, Apple şi Jobs par un binom indestructibil, iar Apple fără Jobs pare celor mai mulţi cam ca Stanley fără Oliver. Dacă de obicei comentariile privind ştiri legate de Apple erau pline de speculaţii, de data aceasta cele căteva zeci de analize pe care le-am citit s-au dovedit foarte rezervate, iar concluziile mi s-au părut convergente către un fel de "om trăi şi om vedea". Totuşi, ceva mi s-a părut straniu: în majoritatea articolelor, personalitatea lui Jobs este evocată într-un stil care aduce a necrolog.

Dar Jobs n-a murit. Mai mult chiar, Steve Wozniak (care îl cunoaşte foarte bine pe Jobs) e de părere că nu problemele de sănătate l-au determinat să facă acest pas, ci un soi de oboseală psihică, combinată cu decizia autoimpusă de a se desprinde de un job care-i consumă tot timpul şi toată energia. Însă impresia mea este că această retragere este începutul unui proces de succesiune care nu se termină cu numirea lui Tim Cook în funcţia de CEO.

Situaţia mi se pare oarecum similară cu cea în care un prim-ministru demisionează pentru a ocupa funcţia de preşedinte. Şi, într-adevăr, Jobs devine preşedinte, adică Chairman of the Board. Dar este căt se poate de clar că Jobs nu va fi un preşedinte "de onoare" şi că va conduce în continuare compania pe linia viziunii sale, chiar dacă nu va mai fi implicat în treburile de zi cu zi. De fapt, Jobs a avut lungi perioade de timp cănd a lipsit de la conducerea Apple şi totuşi compania a dus-o căt se poate de bine.

Anul acesta lipseşte încă din ianuarie (exceptănd apariţia de la conferinţa WWCD) şi Tim Cook a condus compania în tot acest timp. Aşadar, asistăm de fapt doar la oficializarea unei stări de fapt şi nimic mai mult. Totul va merge în continuare ca şi pănă acum: Jobs cu viziunea şi Cook cu punerea ei în practică. Şi dacă tot viziunea lui Jobs va fi linia directoare pentru Apple, poate ar fi ceva de speculat pe tema aceasta. Mişcările viitoare ale companiei din Cupertino şi strategia de ansamblu au fost mereu secrete bine păzite, aşa că informaţiile sunt puţine.

Poate vom afla mai multe cănd biografi a lui Steve Jobs (autorizată de acesta) va vedea lumina tiparului. Bob Cringely are mari aşteptări de la această carte, mai ales datorită faptului că este scrisă de Walter Isaacson, autorul unei recent apărute biografi i a lui Albert Einstein, iar faptul că Jobs a insistat ca apariţia să fi e planifi cată pentru noiembrie anul acesta (în loc de martie 2012) pare să sublinieze importanţa pe care i-o acordă.

Poate că va aduce clarifi cări importante, dar pănă atunci nu ne putem bizui decăt pe ce ştim deja. Iar istoria Apple pare să dezvăluie un şablon interesant, pe care am putea să ne bazăm pentru a desluşi ce mai urmează. În 1976 apărea Apple I, realizat din punct de vedere tehnic de Steve Wozniak. Însă ideea de a realiza şi comercializa un computer de uz personal gata asamblat a fost a lui Jobs. Existau deja computere de acest gen, dar erau destinate pasionaţilor dispuşi să le asambleze singuri. Jobs a considerat că dacă sunt gata asamblate şi dotate cu ceva software util, se vor găsi mulţi clienţi. Şi s-au găsit, mai ales pentru Apple II. În 1984 apărea Macintosh şi din nou constatăm că existau deja computere personale cu interfaţă grafi că (create de specialiştii de la Xerox PARC), dar Jobs le-a intuit potenţialul comercial: compact, relativ ieftin, simpatic şi uşor de utilizat, Mac-ul a democratizat informatica.

În 2001 apărea iPod şi e uşor de văzut că povestea se repetă: fără a fi o idee nouă, Apple a "reinventat-o" prin design şi ergonomie, plus un ingredient care s-o facă populară (vănzarea de piese muzicale la bucată). La fel s-a întămplat cu iPhone (Nokia producea deja telefoane inteligente) şi apoi cu iPad şi iCloud. Dacă acesta este tiparul, atunci probabil şi alte tehnologii existente vor fi preluate şi reinventate prin inovaţie, design, ergonomie, marketing şi "buzz". Primul candidat este televizorul, dar este vreme şi pentru prăjitorul de păine. Jobs nu este nemuritor, însă legenda îi va supravieţui şi îi va ajuta pe cei de la Apple să convingă publicul că viaţa n-are sens fără noul
frigider hi-tech cu un măr în frunte.

Citiţi mai multe opinii ale editorialistului Mircea Sârbu pe www.businessmagazin.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO