• Leu / EUR4.7383
  • Leu / GBP5.3832
  • Leu / USD4.2016
Opinii

Adio, ARIS!

Ar trebui sa deschidem sampania si sa marcam in mod festiv trecerea in nefiinta a celeia ce a fost ARIS, Agentia Romana pentru Investitii Straine, dupa 7 ani de nefericita existenta. Trecerea in nefiinta a avut loc acum cateva zile, prin promulgarea legii care prevede comasarea agentiilor guvernamentale. Merita putin sa ne aplecam asupra acestei institutii, ca exemplu emblematic pentru cele peste 100 de agentii desfiintate recent, chiar daca ea mai subzista inca sub forma unei directii in Ministerul Intreprinderilor Mici si Mijlocii.

Zamislirea ARIS a fost mosita de guvernul Nastase in 2002. Ca orice organism birocratic respectabil, a inlocuit alte trei : Departamentul pentru Relatia cu Investitorii Straini, compartimente ale Ministerului de Externe care faceau acelasi lucru si o directe similara din defunctul Minister al Dezvoltarii si Prognozei. Intentia, laudabila, era comasarea activitatilor legate de investitii straine. Ce a urmat a fost infiintarea unei structuri greu de gestionat, cu personal slab calificat, care facea oficiu de secretariat intre companiile potential investitoare si ministerele de linie.

In 2007, imi aduc aminte de o savuroasa discutie cu investitorii de la Mercedes, care se gandeau ca ar putea construi o fabrica in Romania, investitia fiind cam de 1 miliard de euro. In cadrul discutiilor, au prezentat consultantii in strategie de la McKinsey and Co., cea mai mare firma in domeniu, cu o reputatie si notorietate greu de egalat in plan international. De fata premierul, vreo patru ministri, alti secretari de stat. Cel mai inalt reprezentant al ARIS de la acea vreme a intrebat in gura mare, dupa ce prezentarile au fost facute: "Aha, McKinsey, nu prea inteleg, astia sunt niste avocati, nu?" Tacerea penibila care s-a lasat a fost greu de acoperit cu promisiuni privind potentialul ajutor de stat, in incercarea de a convinge compania sa vina in Romania.

Un alt investitor din domeniul auto, o firma franceza de subansamble auto a fost pusa pe fuga de incapacitatea ARIS de a raspunde la timp solicitarilor lor. In aprilie 2005 firma a ales sa investeasca in Bulgaria, dupa ce fusese in contact inutil cu ARIS timp de mai bine de un an, timp in care ARIS nu a binevoit sa informeze ministrii si primul-ministru de iminenta pierdere a unei investitii. Investitia derulata in Bulgaria pana in prezent infloreste, iar cel mai curios este ca peste 80% din productie este destinata uzinei Dacia de la Mioveni. De altfel, un presedintele important al unei Camere de Comert i se plangea recent premierului Boc ca ARIS "nu este functionala".

Anvergura limitata a agentiei a tinut atat de specializarea personalului, cat si de pozitionarea defectuoasa in schema guvernamentala. Condusa de un secretar de stat, aceasta agentie ajunsese locul in care se mai planta din cand in cand cate-un neica nimeni care nu gasea loc in alta parte. Avand acces limitat la centrele puterii administrative - Ministerul de Finante si eventual aparatul primului-ministru, ARIS-ul se poticnea adesea intre un proces birocratic si inertia datorata inabilitatii de a raspunde solicitarilor investitorilor.

Problema cea mai spinoasa a fost intotdeauna acolo resursa umana, la toate nivelurile. Ramane memorabila cearta in fata presei a doua doamne vremelnic presedinte si respectiv vicepresedinte cu privire la care dintre ele a luat spaga de la un investitor strain.

In ultimii ani, pentru a-si acoperi inactivitatea, ARIS realiza o asa-zisa monitorizare a investitiilor, care insa cuprindea mai putin de a sasea parte din sumele identificate de BNR drept influxuri de capital. Se spune, in general, "despre morti numai de bine". Bine, bine ca s-a dus!

Razvan Orasanu este fost consilier al primului-ministru si fost presedinte al AVAS

Principalele valute BNR - joi, 13:15
EUR
USD
GBP
CHF
Azi: 4.7383
Diferență: -0,1433
Ieri: 4.7451
Azi: 4.2016
Diferență: -0,1995
Ieri: 4.2100
Azi: 5.3832
Diferență: -0,3923
Ieri: 5.4044
Azi: 4.1734
Diferență: -0,0216
Ieri: 4.1743