Opinii

Adrian Teampău, Deloitte: Garanţia pe ambalaj, tot mai aproape. Ce obligaţii au companiile din piaţa băuturilor?

Adrian Teampău, Director, Deloitte România

Adrian Teampău, Director, Deloitte România

09.02.2023, 11:52 864

Sistemul de Garanţie Returnare (SGR), parteneriat între mediul privat şi statul român cu scopul de a îmbunătăţi rata de reciclare a deşeurilor de ambalaje, trebuie să devină complet funcţional până la finalul lunii noiembrie 2023. În consecinţă, companiile vizate, respectiv producătorii, importatorii şi comercianţii de băuturi care activează pe piaţa locală sunt obligaţi ca, până la acea dată, să respecte o serie de cerinţe impuse de legislaţia în vigoare. Principala şi cea mai apropiată este cea legată de obligativitatea înregistrării în baza de date a administratorului SGR, respectiv 28 februarie 2023.

Concret, sistemul presupune plata, de către consumator, a unei garanţii de 0,5 lei/ambalaj pentru băutura cumpărată şi recuperarea acesteia, pe loc, în momentul în care returnează ambalajul la unul din punctele de returnare organizate de comercianţi în cadrul magazinelor, fără a fi condiţionat de prezentarea bonului fiscal. Mai mult, cumpărătorul nu este obligat să returneze ambalajul în magazinul din care a cumpărat băutura, ci îşi poate recupera garanţia de la orice magazin.

Garanţia se va aplica produselor precum bere, mixuri de bere, mixuri de băuturi alcoolice, cidru, alte băuturi fermentate, sucuri, nectaruri, băuturi răcoritoare, ape minerale şi ape de băut de orice fel, vinuri şi spirtoase, în ambalaje de unică folosinţă (nereutilizabile) din plastic, sticlă sau aluminiu, cu volumul cuprins între 0,1 şi 3 litri. Regula este valabilă şi pentru societăţile din industria ospitalităţii ce comercializează aceste produse, dar în acest caz garanţia este reţinută doar pentru produsele consumate în afara locaţiei.

De funcţionarea sistemului este responsabil administratorul SGR, înfiinţat conform legislaţiei în vigoare, care gestionează fluxul garanţiei de la producător/importator la consumatorul final. Acesta funcţionează pe baza tarifului de administrare încasat de la cei care introduc pe piaţă băuturile, dar, la rândul său, plăteşte comercianţii pentru investiţiile realizate în punctele de returnare.

 

Paşii înrolării în sistem

Însă, dincolo de aceste aspecte organizatorice, companiile care sunt obligate să se înroleze în acest sistem se confruntă cu o serie de provocări financiare, fiscale şi juridice legate de conformarea la reglementările în domeniu.

În primul rând, producătorul sau importatorul de produse din categoriile vizate trebuie să se înregistreze în baza de date a administratorului, până la data de 28 februarie 2023, ceea ce înseamnă că, până la acea data, va trebui să finalizeze documentaţia necesară în acest scop. Cei care nu se înregistrează riscă o amendă între 20.000 şi 40.000 de lei şi pierderea dreptului de a îşi vinde produsele pe piaţa din România. După înregistrare, compania va semna un contract cu administratorul SGR şi va plăti un tarif de administrare stabilit de către acesta.

În paralel, compania în cauză va trebui să identifice şi să marcheze produsele din gama sa în ambalaje SGR şi să analizeze impactul financiar-contabil legat de plata garanţiei de 0,5 lei/ambalaj, ţinând cont inclusiv de decalajul de timp dintre plata garanţiei, către SGR, şi recuperarea acesteia. Nu în ultimul rând, toate entităţile implicate trebuie să păstreze o evidenţă privind ambalajele SGR şi să îşi ajusteze fluxul operaţional-logistic pentru aceste ambalaje.

În consecinţă, demersul este lăudabil, dar presupune un efort administrativ important pentru companiile afectate, astfel că acestea trebuie să îşi pregătească cu atenţie documentaţia necesară şi să analizeze cu grijă impactul financiar şi fiscal al întregii proceduri.

 

Material de opinie de Adrian Teampău, Director, Deloitte România


 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO