Opinii

Adrian Teampău şi Raluca Ciocîia, Deloitte: Multe firme româneşti nu sunt pregătite pentru raportarea ANAF. Care sunt motivele?

Adrian Teampău, Director, şi Raluca Ciocîia, Senior Consultant, Taxe Indirecte, Deloitte România

Adrian Teampău, Director, şi Raluca Ciocîia, Senior Consultant, Taxe Indirecte, Deloitte România

03.02.2022, 10:58 419

Noul sistem de raportare fiscală, introdus de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) începând din acest an, este extrem de complex. Perioada de timp pe care firmele au avut-o la dispoziţie pentru implementare a fost destul de scurtă. Din aceste considerente, există riscul ca declaraţiile pe noul format SAF-T să fie depuse cu întârziere sau incomplet. Care sunt principalele aspecte la care trebuie să fie atenţi contribuabilii pentru ca primul termen legal de raportare să fie respectat?

Societăţile comerciale obligate să depună declaraţiile SAF-T începând din ianuarie 2022 au la dispoziţie o perioadă de graţie de şase luni, dar trebuie să folosească eficient acest răgaz, dat fiind că declaraţia SAF-T presupune raportarea unui volum foarte mare de informaţii – toate datele din contabilitatea unei firme: toate încasările şi plăţile, produsele aflate în stoc, taxele plătite, facturile emise şi primite, articol cu articol, înregistrările contabile etc.

 

Principalele obstacole în calea raportării în termen

Unul dintre obstacolele cu care se confruntă firmele şi care ar putea să deturneze respectarea primului termen legal de raportare constă în faptul că multe dintre acestea încă nu ştiu ce informaţii trebuie să transmită către ANAF şi ce presupune exact metoda de raportare. Având în vedere că declaraţia se va depune online, o mare parte dintre contribuabili îşi pun speranţa în furnizorul IT al software-ului de contabilitate pe care îl utilizează. În practică, dacă informaţiile cerute de autoritatea fiscală nu există în programul de contabilitate, declaraţia depusă nu va fi validată. Astfel, în primul rând societăţile trebuie să se asigure că, începând din 1 ianuarie 2022, colectează de la clienţi şi furnizori toate informaţiile solicitate în schema SAF-T.

Un alt obstacol este legat de corectitudinea datelor introduse în sistemele IT ale societăţii. Raportarea brută a datelor din programul de contabilitate nu garantează automat că sunt şi corecte. Cu alte cuvinte, în prima fază contribuabilul trebuie să se asigure că declară un tratament fiscal şi contabil corect pentru toate tranzacţiile derulate. Pe baza datelor colectate, ANAF va putea să stabilească instant dacă, spre exemplu, firma a aplicat cote greşite de TVA, dacă nu a taxat anumite tranzacţii, dacă a calculat eronat amortizarea etc. Aşadar, înainte de implementarea oricărei soluţii IT în vederea raportării electronice, trebuie analizate încadrările contabile şi fiscale ale tranzacţiilor derulate în mod recurent.

Nu în ultimul rând, estimarea eronată a timpului necesar pentru pregătirea declaraţiei - analiza datelor şi implementarea unei soluţii IT de raportare – poate duce la depăşirea termenelor. Din această perspectivă, un alt aspect important de menţionat este acela că apropierea termenului de depunere va genera, fără îndoială, suprasolicitarea prestatorilor de servicii care asistă contribuabilii în demersul de implementare a declaraţiei SAF-T.

 

Ce au de făcut contribuabilii?

Pentru a evita depunerea incompletă sau cu întârziere a declaraţiei, aspect care poate atrage atât penalităţi din partea autorităţii fiscale, cât şi o posibilă creştere a riscului fiscal, societăţile trebuie să demareze rapid analizarea datelor disponibile pentru raportare. Procesul se poate derula cu resurse interne sau cu ajutorul unui colaborator extern.

Ulterior, compania în cauză trebuie să identifice o soluţie IT potrivită care să proceseze datele respective şi să le transpună pe formatul declaraţiei SAF-T solicitate de ANAF. Cu cât activitatea unei firme este mai complexă şi utilizează mai multe programe informatice pentru evidenţele interne, cu atât procesul de implementare este mai de durată.

În concluzie, societăţile care trebuie să depună declaraţiile SAF-T începând din acest an, respectiv marii contribuabili, trebuie să accelereze procesul de implementare, pentru că, deşi beneficiază de perioada de graţie de şase luni, demersul este unul laborios şi implică un volum ridicat de date care trebuie colectate, verificate şi apoi încărcate în formatul digital al declaraţiei. În plus, dat fiind că şi ceilalţi contribuabili vor fi obligaţi să raporteze pe format SAF-T în viitorul apropiat, ar fi indicat să se pregătească din vreme pentru a evita presiunea timpului.

Material de opinie de Adrian Teampău, Director, şi Raluca Ciocîia, Senior Consultant, Taxe Indirecte, Deloitte România


 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO