Opinii

Alex Slujitoru şi Emanuel Bondalici, Reff & Asociaţii: O nouă amnistie fiscală pentru persoane fizice şi juridice. Ce datorii se şterg şi în ce condiţii?

Alex Slujitoru, Partener, şi Emanuel Bondalici, Senior Managing Associate, Reff & Asociaţii/Deloitte Legal

Alex Slujitoru, Partener, şi Emanuel Bondalici, Senior Managing Associate, Reff & Asociaţii/Deloitte Legal

10.09.2024, 10:43 252

Contribuabilii români, persoane fizice şi juridice, cu restanţe la plata obligaţiilor către stat pot beneficia de o nouă amnistie fiscală, adoptată de autorităţi prin Ordonanţa de Urgenţă nr. 107/2024 care prevede, totodată, şi o serie de alte facilităţi. Scopul declarat este creşterea veniturilor la bugetul de stat, în special în contextul în care deficitul bugetar asumat pentru anul 2024, de 5% din PIB, se preconizează că nu va fi atins, Comisia Europeană estimând că acest indicator va urca la 6,9% din PIB. În acest sens, autorităţile susţin că, din valoarea creanţelor bugetare curente de 175 de miliarde de lei, un total de 71,8 miliarde de lei ar putea face obiectul unor facilităţi fiscale, de care ar beneficia 330.735 de contribuabili persoane juridice şi peste 848.700 de contribuabili persoane fizice.

Conform acestei noi amnistii, debitorii pot obţine anularea tuturor obligaţiilor accesorii (dobânzile şi penalităţile) aferente obligaţiilor bugetare principale restante la 31 august 2024, dacă îndeplinesc unele condiţii ce vizează stingerea debitului principal, stingerea obligaţiilor principale şi accesorii cu termene de plată cuprinse între 1 septembrie 2024 şi data depunerii cererii de anulare, depunerea cererii de anulare şi transmiterea la timp a declaraţiilor fiscale.

 

Situaţiile în care se pot anula accesoriile

În principiu, toate obligaţiile bugetare principale restante la 31 august 2024 pot beneficia de anularea accesoriilor dacă sunt achitate integral până la 25 noiembrie 2024.

De asemenea, pentru sume stabilite prin decizii de impunere emise şi comunicate până la 31 august 2024, accesoriile sunt anulate dacă principalul este achitat în termenul prevăzut de Codul de procedură fiscală (se stabileşte în funcţie de data comunicării deciziei de impunere).

În cazul obligaţiilor restante achitate integral înainte de 31 august 2024, accesoriile pot fi anulate retroactiv doar dacă nu au fost deja stinse sau dacă sunt stinse după data intrării în vigoare a ordonanţei privind amnistia (6 septembrie 2024).

Totodată, dobânzile şi penalităţile aferente obligaţiilor declarate suplimentar de contribuabili prin declaraţii rectificative depuse între 1 septembrie şi 25 noiembrie 2024 vor fi anulate, cu condiţia ca datoriile principale să fie achitate până la depunerea cererii de amnistie, dar nu mai târziu de 25 noiembrie 2024.

De asemenea, accesoriile aferente obligaţiilor stabilite prin controale fiscale aflateîn derulare la data intrării în vigoare a ordonanţei pot fi anulate dacă principalul este achitat integral în termenul de plată corespunzător şi cererea de anulare este depusă în 90 de zile de la comunicarea deciziei de impunere. Subliniem că, iniţial, proiectul de act normativ prevedea că pot beneficia de amnistie doar acei contribuabili pentru care se încheiase deja controlul fiscal, dar încă nu li se comunicase decizia de impunere până la intrarea în vigoare a ordonanţei, dar această menţiune a fost eliminată din varianta finală a OUG 107.

În cazul inspecţiilor fiscale ce urmează să înceapă după intrarea în vigoare a ordonanţei, contribuabilii dispun de 20 de zile să depună declaraţii rectificative pentru a beneficia de anularea accesoriilor, iar autorităţile fiscale sunt obligate să le ia în considerare.

Pentru obligaţiile bugetare suspendate, se poate beneficia de amnistie dacă suspendarea încetează anterior datei de 25 noiembrie 2024 sau dacă debitorul renunţă la suspendare anterior acestei date.

Accesoriile aferente creanţelor fiscale eşalonate la plată (incluse în ratele de eşalonare), cu termene de plată după data intrării în vigoare a ordonanţei de urgenţă şi până la 25 noiembrie 2024, pot face obiectul anulării sub condiţia plăţii principalului, în două situaţii: dacă eşalonarea îşi pierde valabilitatea – practic, dacă debitorul renunţă la eşalonare sau nu mai achită ratele de eşalonare; dacă eşalonarea se finalizează cel târziu la data de 25 noiembrie 2024 sau debitorul achită anticipat ratele de eşalonare (având această posibilitate, iar fiscul este obligat să refacă graficul) pentru a se încadra în termenul limită de 25 noiembrie 2024.

De asemenea, un debitor poate beneficia de amnistie în cazul cererilor de rambursare de TVA respinse, cu condiţia ca acea cerere de rambursare să fie depusă înainte de 25 noiembrie 2024 şi plata obligaţiilor bugetare de care depinde anularea şi care sunt nestinse prin compensare cu sumele individualizate în cererea de rambursare să fie realizată în 30 de zile de la data comunicării deciziei prin care se respinge rambursarea.

În plus, această amnistie se aplică oricăror tipuri de obligaţii bugetare administrate de alte instituţii sau autorităţi publice. Doar autorităţile publice locale (UAT-urile) au posibilitatea să aleagă dacă aplică sau nu amnistia.

 

Obligaţii care nu pot face obiectul amnistiei

Ordonanţa prevede şi o serie de situaţii în care nu se poate aplica amnistia. Este vorba de accesoriile aferente ajutoarelor de stat de recuperat sau fondurilor ce se cuvin bugetului Uniunii Europene, cele legate de obligaţii bugetare care fac obiectul unor procese penale aflate în curs de desfăşurare la data intrării în vigoare a ordonanţei sau care încep ulterior acestei date, accesoriilor aferente unor obligaţii bugetare stabilite prin hotărâri penale definitive şi cele rezultate din prejudicii care fac obiectul cauzelor de nepedepsire prevăzute de art. 10 din Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale.

 

Facilităţi suplimentare pentru persoane fizice şi juridice

Pe lângă anularea dobânzilor şi penalităţilor, pentru persoanele fizice, OUG 107/2024 prevede şi un beneficiu suplimentar, constând în anularea unei părţi a debitului principal.

Astfel, pentru debite principale mai mici de 5.000 de lei inclusiv, se anulează 50% din obligaţiile bugetare principale, restante la data de 31 august 2024 inclusiv, cu condiţia ca diferenţa de 50% să fie achitată până la data depunerii cererii de anulare, dar nu mai târziu de 25 noiembrie 2024. În cazul datoriilor mai mari de 5.000 de lei, se anulează 25% din restanţe, dacă acestea sunt stinse în proporţie de 75% până la data depunerii cererii de anulare, dar înainte de 25 noiembrie 2024.

De o facilitate suplimentară beneficiază şi persoanele juridice supuse impozitului pe profit, respectiv impozitului pe veniturile microîntreprinderilor. Astfel, dacă acestea au depus toate declaraţiile fiscale, au stins la termen obligaţiile aferente impozitului şi nu au alte restanţe fiscale, vor beneficia de o bonificaţie de 3% din impozitul pe profit/impozitul pe veniturile microîntreprinderilor aferent anului 2024, ce va fi utilizată pentru compensarea cu obligaţiile fiscale ale contribuabilului.

În concluzie, noua amnistie oferă debitorilor o serie de oportunităţi pentru a-şi reduce datoriile către bugetul de stat sau către alte instituţii publice, pe care le pot valorifica în perioada următoare. Aşadar, este indicat ca debitorii care au restanţe ce intră sub incidenţa OUG 107/2024 să analizeze opţiunile pe care le au la îndemână şi să aplice pentru facilităţile oferite de amnistie, cu atât mai mult cu cât este puţin probabil ca o astfel de măsură să mai fie adoptată în următorii câţiva ani.