Opinii

Alexandru Stancu şi Vlad Nechifor, Deloitte: Este mediul de afaceri pregătit pentru o noua etapă în raportarea SAF-T? Peste 15.000 de contribuabili au fost notificaţi de ANAF pentru că au depus declaraţii incorecte sau incomplete

Alexandru Stancu, Senior Manager, şi Vlad Nechifor, Senior Consultant, Impozitare Indirectă, Deloitte România

Alexandru Stancu, Senior Manager, şi Vlad Nechifor, Senior Consultant, Impozitare Indirectă, Deloitte România

30.08.2024, 11:17 1677

Raportarea SAF-T în România, obligatorie din anul 2022 pentru contribuabilii mari şi din anul 2023 pentru contribuabilii mijlocii, rămâne o provocare pentru mediul de afaceri, prin complexitatea fişierului standard de control (D406), care cuprinde o serie de informaţii ce trebuie raportate de către contribuabili.

Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) a demarat în data de 20 august 2024 o campanie amplă de verificare a companiilor care nu au depus sau au depus parţial sau incorect declaraţia SAF-T (D406) şi a transmis 15.023 de notificări ce vizează contribuabili mari şi mijlocii. Scopul final este de a îmbunătăţi gradul de conformare şi de a asigura acurateţea şi integritatea datelor transmise. Toate aceste verificări au la bază o serie de teste ce urmează a fi aplicate în mod constant de autorităţile fiscale asupra datelor raportate prin fişierele SAF-T.

Primele teste au fost anunţate prin comunicatul din data de 9 martie 2023 şi acoperă verificări de solduri debitoare/ creditoare iniţiale şi finale, verificări ale elementelor principale specifice sub-secţiunilor din Master Files („Clienţi”, „Furnizori”, „Tabela de taxe”, „Unităţi de măsură”, „Produse”), precum şi verificări privind corectitudinea valorilor TVA raportate în sub-secţiunile „Facturi de vânzare” şi „Facturi de achiziţie”, în funcţie de codurile de taxă folosite.

Analizând informaţiile deja raportate de contribuabili, reprezentanţii ANAF au publicat recent (19 august 2024)seria a II-a de teste, care conţine 11 teste suplimentare, pentru a verifica acurateţea informaţiilor raportate în secţiunea „General Ledger Entries”. Printre testele menţionate se numără corelarea elementelor „Tax Type/Tax Code” cu procentele de taxă aplicate şi valorile taxei („Tax Amount”) raportate, inclusiv pentru operaţiunile scutite de TVA sau pentru cele supuse taxării inverse. De asemenea, se monitorizează dacă, pentru liniile aferente conturilor de TVA (de exemplu, conturile care încep cu 4426*, 4427*, 4428*), valoarea taxei raportate este diferită de zero.

Conform comunicatului de presă ANAF, aplicarea acestor teste este esenţială pentru a se asigura că declaraţiile nu sunt incorecte sau incomplete şi, astfel, pentru a evita aplicarea de sancţiuni contravenţionale prevăzute de legislaţia în vigoare. De asemenea, testele propuse nu sunt limitative, contribuabilii având posibilitatea să realizeze şi verificări proprii.

Este evident că intrăm într-o nouă etapă de monitorizare şi verificare automată a declaraţiilor SAF-T prin implementarea mecanismului de notificare automată. Atunci când identifică neconcordanţe, ANF trimite către contribuabili notificări care conţin fişiere anexate (de tip csv.) ce cuprind detalii suplimentare privind tranzacţiile care au fost raportate incorect sau incomplet.

Pe termen lung, măsura de verificare şi încurajare a contribuabililor de a corecta eventualele inadvertenţe identificate în raportarea SAF-T este binevenită şi esenţială pentru atingerea obiectivelor raportării, inclusiv având în vedere corelările ce vor urma odată cu implementarea RO e-TVA. Implementarea ei, însă, generează provocări contribuabililor, căci transmiterea notificărilor a avut loc într-un interval mai scurt decât cel anticipat de mediul de afaceri. Spre exemplu, a doua etapă de teste a fost publicată doar cu o zi înainte de transmiterea notificărilor de neconformare, iar aşteptarea companiilor era ca aceste teste să fie dezbătute cu câteva luni înainte de transmiterea notificărilor şi, astfel, să aibă timp suficient pentru a înţelege verificările realizate şi pentru a se conforma.  

Pe de o parte, erorile identificate în urma testelor oferă detalii suplimentare care duc la îmbunătăţirea datelor raportate şi la corectarea situaţiilor în care într-adevăr există erori de raportare (spre exemplu, folosirea unor coduri de taxă incorecte, calcularea incorectă a sumelor de TVA sau raportarea unor sume în dreptul unor conturi contabile incorecte). Pe de altă parte, contribuabilii care au început deja analiza inadvertenţelor semnalate în notificările transmise de ANAF fie au identificat informaţii care nu erau conforme cu declaraţiile SAF-T depuse de ei, fie au constatat că diferenţele semnalate erau de ordinul zecimalelor (în condiţiile în care raportarea în SAF-T se face până la a doua zecimală).

Prin intermediul notificărilor transmise, autorităţile fiscale precizează şi termenul până la care contribuabilii au obligaţia conformării. Pentru declaraţiile incorecte sau incomplete, termenul de remediere este 30 septembrie 2024, iar pentru situaţiile în care declaraţiile SAF-T nu au fost încă depuse, termenul de remediere este de 30 de zile de la data notificării.

În cazul în care erorile nu sunt remediate în termenul menţionat sau declaraţiile restante nu sunt depuse, contribuabilii vizaţi riscă sancţiuni cu valoare cuprinsă între 1.000 şi 5.000 de lei, în cazul nedepunerii declaraţiilor SAF-T în termenul legal, sau între 500 şi 1.500 de lei, în cazul depunerii de declaraţii incorecte ori incomplete.

În concluzie, este clar că implementarea şi utilizarea testelor propuse de ANAF reprezintă un nou pas important în asigurarea conformităţii fiscale şi în evitarea sancţiunilor. Pe termen lung, este de aşteptat ca SAF-T să contribuie la o gestionare mai eficientă a obligaţiilor de raportare şi la eliminarea unor declaraţii informative existente (D394). Din acest motiv, este esenţial ca toţi contribuabilii să verifice notificările primite şi să identifice în mod proactiv eventualele neconcordanţe declarate prin fişierele SAF-T. Pe de altă parte, companiile au aşteptarea ca aceste teste să fie îmbunătăţite de către autorităţile fiscale, astfel încât rezultatele să prezinte informaţii relevante pentru toate testele menţionate.

 

Raportarea SAF-T 2025: obligatorie pentru contribuabilii mici şi nerezidenţi

Implementarea SAF-T în România se realizează gradual, iar următoarea etapă importantă este obligativitatea raportării SAF-T şi pentru contribuabilii mici şi nerezidenţi, începând cu 1 ianuarie 2025.

Cerinţele pentru contribuabilii nerezidenţi sunt mai reduse, având în vedere schema simplificată aplicabilă acestora, iar pentru contribuabilii mici, în mod teoretic, complexitatea informaţiilor ce urmează a fi raportate este mai redusă. De asemenea, este de aşteptat ca testele publicate de autorităţile fiscale să contribuie la verificarea calităţii şi corectitudinii datelor raportate.

Având în vederea complexitatea întregului proces, dificultăţile întâmpinate în practică nu vor dispărea curând. Însă beneficiile anticipate pentru implementarea SAF-T vor aduce rezultate vizibile chiar şi pe termen scurt, cum ar fi eliminarea unor declaraţii informative (de exemplu, D394), efectuarea de inspecţii fiscale bazate pe informaţiile transmise în format electronic de către contribuabili, care să fie mai puţin împovărătoare pentru aceştia, precum şi o mai bună colectare şi o reducere a deficitului de TVA.

 
GERARD BAKER la Gala ZF 2024 (Editor global, The Wall Street Journal)
Cele mai citite ştiri