De 35 de ani vorbim despre sosirile de turişti străini în România! Da, vorbim, că de făcut… mai puţin şi rezultatele apar mai greu.
În anul 2019, am avut circa 2,6 milioane de turişti străini, adică aproximativ 20% din numărul total de înnoptări, iar în 2023 am „crescut“ la două milioane de turişti străini, adică 15% din numărul de înnoptări.
De 10 ani ne învârtim pe la două milioane de turişti străini, de pe urma cărora am încasat 2,78 miliarde de euro în 2021, 4,55 miliarde de euro în 2022 şi 4,59 miliarde de euro în 2023.
Balanţa este evident excedentară, românii au cheltuit în străinătate 8,5 miliarde de euro în 2023, 6,5 miliarde de euro în 2022 şi 4,4 miliarde de euro în 2021, date anunţate de Banca Naţională a României.
Pe lângă noi, Turcia a încasat numai în 2023 circa 54,3 miliarde de euro. În timp ce Grecia a avut încasări de 20,46 miliarde de euro. Despre acestea putem spune că sunt cu adevărat ţări turistice!
Ce se întâmplă cu noi? De ce nu putem să avansăm? Din mai multe motive.
În primul rând, guvernele României nu prea au dat doi bani pe turism, sumele alocate pentru promovarea României fiind ridicole, între 1,5 şi 2 milioane de euro pe an. Doar în acest an, datorită ministrului Ştefan-Radu Oprea ajungem la 4,4 milioane de euro, dacă vom putea să îi cheltuim pe toţi. De ce? Este o legislaţie stupidă, de peste 20 de ani, care ar trebui schimbată, evident, dacă se ocupă cineva de treaba asta.
Dar ce să facă mai întâi ministrul economiei, antreprenoriatului şi turismului? Este evident că avem nevoie de o Autoritate Naţională pentru Turism, care să se ocupe numai de turism şi de nimic altceva!
Există o lege care spune că agenţiilor care aduc turişti străini, care stau mai mult de patru zile, să primească un bonus de 50 de euro per turist. Dar ce se întâmplă în realitate?
În realitate, cei 600.000 de euro ce trebuiau plătiţi în 2023 nu există şi se încearcă rezolvarea acum, la rectificare, dar pe 2024 nici nu e bugetată vreo sumă.
Birourile externe de turism, de reprezentare ale României, au fost închise acum câţiva ani.
Litoralul românesc are probleme, plajele noi nu mai au nisip, ci scoici, parcări nu sunt, primarii din Constanţa şi Mangalia nu îşi îngrijesc zonele, deşi banii de taxe de la turişti îi încasează cu plăcere.
O concluzie: promovare nu, strategie de promovare zero; prima de incoming nu; birouri externe închise. Cum să aducem turişti străini în România? Ce ar trebui făcut!?
În primul rând, să avem o Autoritate Naţională pentru Turism, de preferat în subordinea prim-ministrului, ordonator de credite şi iniţiator de acte normative. Un buget de minimum 10 milioane de euro anual pentru promovare, în primii trei ani, ajungând în cinci ani la 20 de milioane.
Sunt lucruri posibile, mai ales dacă se operaţionalizează OMD-urile, create ca o nouă formă de gestionare a destinaţiilor turistice, care ar permite dezvoltarea turismului, cu implicaţii directe în creşterea circulaţiei turistice, a volumului de încasări din turism.
Reînfiinţarea de birouri de promovare externă.
Strategiile de promovare să fie implementate de firme de specialitate puternice.
Primele de incoming să se plătească la timp.
Participarea la Târgurile Internaţionale şi „atacarea“ de noi pieţe, India, China.
Putem să facem cele de mai sus? Avem o şansă. Altfel, ne uităm la zecile de milioane de turişti care merg în Turcia, Grecia şi ne ducem şi noi după ei!
Alin Burcea este CEO Paralela45 / preşedinte Asociatia Natională a Agenţiilor de Turism