Opinii

Andreea Paul: De la incompetenţă şi nepăsare la somaţie cu „încetarea activităţii în 24h sau amendă de peste 50 000 lei”. Nu acesta este parteneriatul pe care statul trebuie să-l creeze cu micii antreprenori români

Andreea Paul: De la incompetenţă şi nepăsare la...

Autor: Andreea Paul

04.12.2015, 16:06 2730

Sărim dintr-o extremă în alta: de la incompetenţă şi nepăsare la somaţie. Cum este posibil ca sute de firme cu sediile sau punctele de lucru închiriate de ani de zile la parterul clădirilor cu risc seismic din Bucureşti să fie somate să le părăsească în 24 de ore, fără înştiinţare prealabilă, fără preaviz, fără notificare, fără un termen rezonabil pentru schimbarea locaţiei?

Legea din 1994, cu modificările ulterioare, nu a fost pusă corect în aplicare de către instituţiile de control chemate să vegheze la securitatea cetăţenilor de atâta amar de vreme. Acum o fac repezit, fără logică. Nu acesta este parteneriatul pe care statul trebuie să-l creeze cu micii antreprenori români. Ei sunt direct loviţi, nu firmele mari. Statul trebuie să le fie suport, nu expulzator. Termenul pentru conformare trebuie să fie rezonabil. Scopul nu este să omori firmele mici româneşti sau să-i laşi pe angajaţii lor fără slujbă în luna decembrie. Modul de redactare a somaţiei este şi mai odios, cerând "încetarea activităţii în 24h sau amendă de peste 50 de mii de lei", când am fi avut nevoie de echilibru şi profesionalism în abordare.

Mă întreb, desigur, de ce s-au aprobat astfel de sedii sau puncte de lucru în clădiri care reprezintă un „pericol public”, dar şi ce vor face cu proprietarii persoane fizice din acele blocuri cu risc seismic de grad I, dacă firmele sunt expulzate în 24 de ore?

Să vedem ce spune legea OUG nr. 20/1994 actualizată în 1997, la art 24:

 (1) Constituie contravenţii şi se sancţioneazã dupã cum urmeazã:

a) nerespectarea, în termen de 2 ani de la notificare, a obligaţiei prevãzute la art. 2 alin. (2) privind expertizarea tehnicã:

b) nerespectarea obligaţiei de a proceda la proiectarea lucrãrilor de consolidare, în termen de 2 ani de la notificarea încadrãrii în clasa I de risc seismic a clãdirii expertizate;

c) neînceperea execuţiei lucrãrilor de consolidare în termen de 2 ani de la data finalizãrii proiectului de consolidare;

d) nerespectarea obligaţiei de a depune documentaţia pe baza cãreia primãria poate sã stabileascã obligaţia de platã, în raport cu cotele-pãrţi indivize din proprietatea comunã aferentã fiecãrei proprietãţi individuale, în termen de 60 de zile de la solicitarea acesteia de cãtre autoritãţile administraţiei publice locale;

e) nerespectarea obligaţiei de realizare şi amplasare a panourilor de înştiinţare în termen de 60 de zile de la data primirii raportului de expertizã tehnicã;

f) nerespectarea prevederilor privind inventarierea clãdirilor prevãzute la art. 2 alin. (2) şi notificarea în scris a proprietarilor/asociaţiilor de proprietari a obligaţiilor ce le revin privind expertizarea/proiectarea lucrãrilor de consolidare;

g) nerespectarea prevederilor art. 11 alin. (1) lit. a) şi b) privind contractarea proiectãrii/execuţiei lucrãrilor de consolidare în termen de 2 ani de la notificarea încadrãrii în clasa I de risc seismic a clãdirii, respectiv de la data finalizãrii proiectului de consolidare.

(2) Sãvârşirea contravenţiilor prevãzute la alin. (1) se sancţioneazã astfel:

a) nerespectarea prevederilor lit. a), cu amendã de la 1.000 lei la 2.000 lei;

b) nerespectarea prevederilor lit. b), cu amendã de la 1.000 lei la 2.000 lei;

c) nerespectarea prevederilor lit. c), cu amendã de la 1.500 lei la 3.000 lei;

d) nerespectarea prevederilor lit. d), cu amendã de la 500 lei la 1.000 lei;

e) nerespectarea prevederilor lit. e), cu amendã de la 5.000 lei la 7.000 lei;

f) nerespectarea prevederilor lit. f), cu amendã de la 7.000 lei la 10.000 lei;

g) nerespectarea prevederilor lit. g), cu amendã de la 10.000 lei la 15.000 lei.

(3) Contravenţiile se aplicã proprietarilor, administratorilor sau autoritãţilor administraţiei publice locale, dupã caz.

(4) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de cãtre organele cu atribuţii de control ale primãriilor municipiilor, oraşelor şi comunelor, respectiv ale Primãriei Municipiului Bucureşti, în cazul proprietarilor sau administratorilor, şi de cãtre prefect, în cazul autoritãţilor administraţiei publice locale.

OUG nr. 20 din 1994 a fost modificată şi completată recent prin Legea nr. 282/2015, astfel:

·        Se introduce o nouă literă la art 24, alin. (1), cu următorul cuprins: „h) nerespectarea prevederilor art. 2 alin. (61) de către proprietarii construcţiilor/spaţiilor din aceste construcţii, persoane fizice sau juridice, asociaţiile de proprietari, respectiv de către persoanele fizice sau juridice care au în administrare construcţii/spaţii din aceste construcţii”

·        Se introduce o nouă sancţiune la articolul 24: „nerespectarea prevederilor lit. h), cu amendă de la 50.000 lei la 70.000 lei, împreună cu măsura interzicerii emiterii autorizaţiilor de funcţionare pentru spaţiul în cauză de către autoritatea administraţiei publice locale competente.”

Aşadar, excesul de zel în punerea în aplicare a acestei legi a dus la formularea odioasă a somaţiei, cerând „încetarea activităţii în 24 de ore”, deşi legea interzice „emiterea autorizaţiilor de funcţionarea pentru spaţiul în cauză”. Contravenţia se aplică în urma parcurgerii mai multor etape atât de către autorităţile statului, cât şi de către proprietarii, persoanele fizice şi juridice care desfăşoară alte activităţi în aceste spaţii.

Sub protecţia anonimatului, antreprenorul mi-a dezvăluit realităţile cu care se confruntă. Acesta mi-a relatat din discuţiile sale cu autorităţile justificarea lor. Citez din sursa mea: "trebuie să-şi protejeze angajaţii din Poliţia Locală şi de Control a Capitalei" şi mi-a pus la dispoziţie somaţia primită, disperat că nu a reuşit să îşi găsească o nouă chirie în 24 de ore: 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO