Opinii

Andreea Paul, Prim-Vicepreşedinte PNL: Când concurenţa scade, preţurile cresc: numărul companiilor de asigurare RCA s-a înjumătăţit în ultimii 8 ani, iar prima medie a poliţelor RCA s-a dublat

Andreea Paul, Prim-Vicepreşedinte PNL: Când concurenţa...

Autor: Andreea Paul

01.03.2016, 17:20 547

Peste 5 milioane de şoferi sunt direct afectaţi de disfuncţionalităţile pieţei de asigurări RCA, de creşterea galopantă a preţurilor la poliţele RCA în acest an, de întârzierile în despăgubirile daunelor sau chiar despăgubiri nerezonabile, iar marile companii româneşti de pe piaţa de asigurări dispar. Cer reprezentanţilor EximAsig, Ministerului de Finanţe Publice şi ASF să urgenteze procedurile pentru intrarea EximAsig pe piaţa RCA.

Competiţia mai redusă aduce preţuri galopante. Piaţa RCA din România devine una oligopolistă, conform datelor publicate în ultimul Raport de investigaţie privind sectorul asigurărilor auto din România, realizat de Consiliul Concurenţei. În anul 2015, existau pe piaţă doar 9 societăţi autorizate să practice asigurări de răspundere civilă. Având în vedere situaţia Carpatica putem concluziona că, în prezent, se mai află doar 8 societăţi. Practic, numărul acestora s-a înjumătăţit faţă de anul 2008. Cu cât numărul acestora se reduce, cu atât tendinţa de a vinde asigurări mai scumpe creşte.

Astfel, prima medie a crescut de la 292 de lei, în anul 2008, la 657 de lei în anul 2015, conform estimărilor medii ale ASF, dar prima tehnică RCA, adică tariful individual practicat de societăţile de asigurare, a crescut pentru vehiculele transport persoane chiar şi cu până la 256%, în doar 6 luni (ianuarie 2016 comparativ cu iunie 2015), conform Raportului publicat recent de Consiliul Concurenţei. De asemenea, prima tehnică a crescut cu până la 183% în cazul vehiculelor de transport marfă şi cu până la 143% pentru vehiculele folosite în regim taxi. Cea mai mică creştere s-a realizat în cazul persoanelor fizice. Pentru aceeaşi perioadă, prima tehnică RCA în cazul persoanelor fizice a crescut cu până la 35%, conform aceluiaşi Raport. 

Toate aceste realităţi au fost puse pe masa decidenţilor în dezbaterea „Soluţii de echilibrare şi consolidare a sistemului asigurărilor obligatorii RCA” pe care am organizat-o în data de 25 februarie, la Palatul Parlamentului. Transportatorii au de ales între apelul la credite bancare sau, şi mai grav, să renunţe la banii destinaţi echipării vehiculelor şi garantării siguranţei în trafic pentru a rezista pe piaţă. O mai slabă echipare a vehiculelor duce evident la creşterea riscului de accidente. Gradul de utilizare al anvelopelor, spre exemplu, determină timpul de reacţie şi frânare al vehiculului. În doar 6 luni, asigurările au crescut cu exact atât cât costă 4 anvelope noi pentru un autovehicul de 7,5t - asta înseamnă sporirea pericolelor, susţine Augustin Hagiu, preşedintele Federaţiei Operatorilor Români de Transport.

Aceste creşteri ale preţurilor la poliţele RCA nu au justificare logică. Dimpotrivă, în anul 2015, numărul de accidente rutiere produse de autovehiculele destinate transportului de mărfuri sau persoane a fost de 221 din totalul de 9379 de accidente produse, conform afirmaţiilor făcute de către Preşedintele COTAR în timpul dezbaterii mai sus amintite. În plus, frecvenţa daunei a scăzut de la 11% în 2010, la 6,7% în anul 2015, conform aceleaşi surse.

Surprinzător este că deşi avem o creştere cu aproape 10 procente în numărul de poliţe RCA încheiate în anul 2014 comparativ cu 2011, creşterea ponderii în PIB a asigurărilor generale a fost de doar 0,5%, conform unor calcule proprii realizate folosind datele publicate de Consiliul Concurenţei. Mai mult, nivelul ponderii primei brute subscrise în PIB a scăzut în anul 2014 la 0,68%, faţă de 0,71% în anul 2011.

Piaţa a cerut urgentarea procedurilor ASF prin care societăţile autorizate care vând asigurări pentru răspundere civilă să publice grila elementelor luate în calcul la stabilirea preţurilor practicate.

Este foarte important să creştem competiţia pe piaţa RCA, benefică pentru consumator prin presiunea pusă pe preţuri, prin extinderea activităţii Exim Asig pe piaţa asigurărilor de tip RCA şi prin relaxarea condiţiilor şi a barierelor administrative la intrarea pe piaţa RCA, în scopul atragerii mai multor asiguratori pe acest segment. Este la fel de important ca în noul proiect de lege transmis Parlamentului de către ASF să aplicăm principiul proporţionalităţii dintre valoarea daunalităţii şi creşterea  primei RCA, să simplificăm procedurile de transfer a clasei de bonus în cazul achiziţionării unui vehicul nou, să permitem achiziţia pe perioade flexibile a poliţelor RCA, să creştem gradul de cuprindere în asigurare şi să emitem poliţele RCA în funcţie de istoricul şoferului, prin individualizarea cu acurateţe mai mare a riscurilor.

Dacă daunalitatea a crescut în ultimul an cu 50%, atunci poliţa RCA să nu crească cu 300%, aşa cum se întâmplă în prezent. O altă soluţie necesară ţine de creşterea calităţii serviciilor şi responsabilizarea clientului în alegerea asiguratorului RCA prin modificarea întregului sistem de despăgubire RCA. Asta înseamnă introducerea decontării directe, măsură acceptată şi prevăzută deja în proiectul de lege elaborat în grupul de lucru al ASF, adică posibilitatea ca o dauna să fie plătită de către asiguratorul părţii păgubite, urmând ca societatea respectivă să îşi recupereze contravaloarea despăgubirii de la asiguratorul părţii vinovate. Nu în ultimul rând, cred că se impune diminuarea cheltuielilor de intermediere a poliţelor RCA prin separarea brokerilor de asiguratori.

 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO