Opinii

Călin Popescu Tăriceanu: Din nou despre bani. Bani pentru economie! Ce nu merge la acest IMMINVEST?

Opinie

Călin Popescu Tăriceanu: Din nou despre bani. Bani pentru economie!  Ce nu merge la acest IMMINVEST?

Autor: Calin Popescu-Tariceanu

24.06.2020, 16:55 661

Încerc să urmăresc cu atenţie ce se întâmplă cu măsurile economice propuse de Guvern orientate către protejarea companiilor româneşti şi a cetăţenilor care beneficiază de credite, respectiv la programul de acordare a perioadei de graţie pentru finanţările în sold şi la programul guvernamental IMM INVEST.  Sincer, cred că aceste 2 programe pot salva multe mii de companii mici şi mijlocii şi poate câteva sute de mii de locuri de muncă şi pot reduce distanţa între performanţa economiei româneşti şi cea a economiilor ţărilor din UE. Lupta pentru salvarea fiecărui loc de muncă nu este cu nimic mai prejos decât lupta de a salva viaţa unui bolnav de coronavirus.

Din păcate cele 2 programe nu sunt transparente, informaţiile sunt filtrate şi umflate de aparatul de propagandă al Guvernului Orban şi, aşa cum mi-au transmis persoane care au încercat să beneficieze de cele 2 programe, concluzia este una singură: 2 idei bune care au fost însă aplicate cu fundul! Îmi scuzaţi exprimarea, dar ea a venit de la un solicitant la programul IMM INVEST şi pare că descrie cel mai bine situaţia de fapt.

Ce nu merge la acest IMMINVEST?

Orice persoană care a avut vreodată nevoie de bani ştie că viteza de accesare a finanţării este esenţială, mai ales în perioada de criză. Astfel, ce ne face să întârziem accesul la bani? Răspunsul este simplu: proiectul IMM INVEST a fost complicat inutil de actualii guvernanţi!!! 

  1. Pentru accesarea baniilor, companiile s-au înscris într-un proces de preaprobare la FNGCIMM. Această preînscriere valorează exact ZERO de vreme ce doar 6% din toate companiile care au trecut de preaprobarea FONDULUI au ajuns să fie eligibile în opinia băncilor. Eliminarea acestei măsuri şi înlocuirea ei cu verificarea clienţilor în baza de date a ANAF ar fi economisit aproximativ 6 săptămâni din viaţa companiilor şi a salariaţilor acestora
  2. Programul IMM INVEST a fost modificat deja de câteva ori în doar 3 luni, dovedind încă odată calitatea îndoielnică a deciziilor Guvernului Orban. Pe lângă calitatea proastă a deciziilor guvernului, mai apare o problemă, respectiv cea de întârziere la finanţare. Astfel, la fiecare modificare a programului se resemnează convenţie cu FNGCIMM (fondul de garantare) care întârzie de fiecare dată şi prelungeşte utilizarea finanţării. Era bine ca atunci când s-au gândit la acest program să realizeze că atât băncile, cât şi Fondul de Garantare au un personal redus care nu poate gestiona un volum atât de mare de lucrări. Cu titlu de exemplu, ideea iniţială extrem de proastă de a propune în garanţie TOATE BUNURILE PREZENTE ŞI VIITOARE ALE SOLICITANŢILOR DE CREDIT a fost eliminată în cursul lunii iunie, dar convenţia cu FNGCIMM încă nu a fost actualizată, nepermiţând companiilor să semneze contracte de credit şi să utilizeze finanţările pentru a aduce plus valoare economiei! Toate aceste BÂLBE ale guvernanţilor ne-au mai costat încă vreo câteva săptămâni.
  3. Aprobarea finanţărilor depinde de procesul intern de aprobare al băncilor şi de riscul viitor al tranzacţiilor. Astfel:
  • Companii din domeniul HORECA, turism şi dezvoltari imobiliare sunt respinşi apriori, fără alte analize! Acest refuz afectează alte domenii de activitate, precum transport şi alimentaţie publică, dar şi milioane de români care îşi câştigă pâinea din activitatea acestor companii.

-        Clienţii cu restanţe sau incidente de plată nesemnificative valoric sau accidentale sunt respinşi. În multe situaţii acestea sunt determinate de însăşi instituţiile statului coordonate de Guvernul Orban. Spre exemplu: acordarea perioadei de graţie conform OUG 29/2020 a depins acolo unde era cazul de aprobarea acestei decizii de către FNGCIMM, instituţie subordonată Ministerului Finanţelor Publice şi care întârzie ILOGIC în transmiterea acceptului, fapt ce conduce la trecerea pe restanţă a întregii finanţări şi la blocarea şi mai mare a activităţii companiei.

-        Clienţii cu dificultăţi în trecut (în timpul crizei din 2008-2010) sunt respinşi din start chiar dacă de atunci şi până în prezent nu au înregistrat evenimente negative.

În concluzie, dacă nu ai lichidate, nu eşti eligibil! Dacă ai datorii, iar nu te califici! Dacă acum 100 de ani ai făcut greşeala de a încerca să faci o afacere şi te-a lovit criza din 2008-2010 cu efectele ei, nu mai pupi credit vreodată CHIAR DACĂ STATUL GARANTEAZĂ RAMBURSAREA! Ce mai rămâne atunci? Exact companiile, foarte puţine la număr, care erau eligibile la împrumuturi şi fără acest program mult trâmbiţat.

Nu mai spun că procesul de aprobare este similar ca la un credit normal (deci garanţia statului valorează ZERO) durează enorm: până acum s-au aprobat vreo 1500 de credite şi s-au utilizat 15-20.

Ce merge la acest IMM INVEST?

Absolut nimic!

Programul IMM INVEST trebuie ajustat semnificativ, dar repede. Este nevoie de o discuţie serioasă cu băncile care vor să participe la program pentru identificarea unor criterii de eligibilitate unice şi în care să se poată încadra companiile din domeniile afectate de criza coronavirus. Trebuie o garanţie guvernamentală care să fie una efectivă şi să constituie elementul cel mai important al acestui program. Trebuie să fie eliminat Fondul de Garantare din procesul de precalificare pentru că nu este decât un motiv de întârziere a procesului şi o nouă verigă birocratică. Înţeleg că rolul fondului este de a pune ştampila guvernamentală pe banii luaţi de firme şi de a bifa electoral, dar el mai mult încurcă decât ajută.

Este clar că programul a fost gândit mai mult în laboratoare propagandistice decât în cele economice, dar este important să dăm drumul economiei astfel încât atunci când terminăm cu alerta să intrăm direct în pâine.

Dacă guvernul Orban ar fi înţeles că diviziunea muncii s-a inventat cu multe mii de ani în urmă şi-ar da seama că cel mai bine ar fi să lase doctorii să trateze bolnavii de COVID-19 şi guvernul să se ocupe de cei sănătoşi care trebuie să revină muncă.

Călin Popescu-Tăriceanu este presedinte ALDE, senator , fost premier al României între 2004-2008

AFACERI DE LA ZERO