Opinii primite la redacţie

Ce ne spune execuţia bugetară pe primele 7 luni ale anului

10 sep 2018 Autor: Dan Armeanu

Bugetul este un adevarat instrument de politici economice utilizat de stat pentru stimularea dezvoltarii si indeplinirea obiectivelor de natura economica, sociala si politica, atat pe termen scurt, cat si pe termen mediu si lung. Executia bugetului se realizeaza in stransa legatura cu pozitia economiei pe ciclul economic, iar analiza executiei bugetare se efectueaza atat static, cat si in dinamica si in corelatie cu evolutia PIB-ului.

In primele sapte luni, veniturile bugetului general consolidat au crescut cu 13,9% in termeni nominali fata de aceeasi perioada a anului anterior si cu 9,4% in termeni reali. Astfel, cresterea veniturilor bugetare a fost de peste doua ori mai mare decat cresterea economica, ceea ce confirma faptul ca avem o economie care creste sustenabil si produce venituri substantiale.

De asemenea, in primele sapte luni ale anului 2018, ANAF a inregistrat cel mai mare volum de venituri bugetare colectate in aceeasi perioada a unui an fiscal din istoria institutiei. Astfel, s-a realizat o depasire cu mai mult de un miliard de euro a programului stabilit pe anul 2018, inregistrandu-se un grad de realizare de 103,6%. Mai mult, luna iulie a fost cea mai buna luna de la infiintarea ANAF din punct de vedere al veniturilor colectate, incasandu-se la buget 26,8 miliarde lei. Tot in luna iulie s-a inregistrat cea mai mare depasire in valoare absoluta a programului de venituri colectate la buget, aceasta fiind de 2,9 miliarde lei. Si in primele opt luni tendinta s-a pastrat, veniturile colectate de ANAF au fost cu 14,9% mai mari fata de aceeasi perioada a anului trecut (15,3% in primele sapte luni) iar gradul de realizare a programului de incasari a fost de 102,8%, mentinandu-se surplusul de aproximativ un miliard de euro fata de programul stabilit pentru 2018.

Imbunatatirea consistenta a activitatii de colectare trebuie sa continue, sa nu fie conjuncturala, sa aiba un caracter permanent, in vederea reducerii deficitului structural si a cresterii ponderii veniturilor fiscale in PIB.

Unul dintre cele mai importante impozite din bugetul consolidat este TVA iar colectarea acestuia a cunoscut o imbunatatire consistenta in ultimele luni. In luna iulie, incasarile din TVA au crescut cu 35,9%, in termeni nominali, fata de aceeasi perioada a anului anterior, iar in primele sapte luni veniturile din TVA au crescut cu 9,8% fata de perioada ianuarie-iulie 2017, fiind peste cresterea consumului. In termeni reali, cresterea incasarilor din TVA a fost in primele sapte luni de aproximativ 6%, situandu-se peste ritmul de crestere a economiei. Toate aceste rezultate inregistrate in cazul colectarii TVA pot fi considerate foarte bune mai ales ca s-au realizat in conditiile restituirii celui mai mare volum al TVA in primele sapte luni ale anului din istoria ANAF. Astfel, de la inceputul anului si pana in prezent, s-au injectat in economie, prin intermediul rambursarilor de TVA, peste doua miliarde de euro, ceea ce genereaza efecte benefice atat asupra activitatii agentilor economici, cat si asupra bugetului de stat.

Din punct de vedere al cheltuielilor, una dintre cele mai importante categorii este reprezentata de cheltuielile de personal, iar acestea au inregistrat de la inceputul anului o crestere de 25,1% fata de aceeasi perioada a anului anterior, creşterea fiind determinată de majorările salariale din invatamant si sanatate. Este prima data cand salariile in doua domenii de importanta nationala sunt majorate semnificativ iar cele din sanatate au ajuns chiar la un nivel care poate concura cu cele din strainatate. Trebuie sa se inteleaga ca acestea nu reprezinta o cheltuiala ci o investitie pe termen lung in capitalul uman si in cele mai importante domenii ale unei economii. E cea mai buna investitie pe care o poate realiza statul.

O alta categorie de cheltuieli din bugetul consolidat care are un impact semnificativ asupra dezvoltarii pe termen lung este reprezentata de cheltuielile pentru investitii. Aceste cheltuieli, care includ cheltuielile de capital, precum şi pe cele aferente programelor de dezvoltare finanţate din surse interne şi externe au crescut cu 30% in primele sapte luni ale anului 2018 faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. In plus, cheltuielile de capital ce reprezinta investitiile din bugetul de stat au crescut cu 61% fata de aceeasi perioada a anului trecut.

Conform datelor prezentate de Ministerul Finantelor in primele sapte luni ale anului, executia bugetului consolidat a condus la un deficit de 11,9 miliarde de lei, iar cheltuielile pentru investitii au fost de 10,9 miliarde lei. Deci, mai mult de 90% din deficitul bugetar s-a realizat pe baza de investitii, ceea ce inseamna ca deficitul bugetar este unul calitativ, ce genereaza efecte de multiplicare in economie. Cu toate acestea este necesar un efort mai mare din partea statului pe partea de investitii pentru imbunatatirea structurii cresterii economice.

Deficitul bugetar a fost de 1,6% din PIB la mijlocul anului, iar la sapte luni a inregistrat o scadere de 21%, ajungand la valoarea de 1,26% din PIB. Chiar daca deficitul bugetar se raporteaza la valoarea PIB de 929 miliarde lei (cea de dinainte de majorarea PIB realizata in estimarile oficiale) se obtine o valoare de 1,28%, ceea ce inseamna o diferenta nesemnificativa si o scadere a acestuia de 20% fata de primul semestru al anului 2018. In valoare absoluta, deficitul in luna iulie a scazut fata de iunie cu mai mult de 3 miliarde de lei, in special pe baza imbunatatirii colectarii veniturilor la bugetul consolidat. Un deficit de doar 1,26% in primele sapte luni creeaza premisele inregistrarii unui deficit de sub 3% la sfarsitul anului. Astfel, dupa multi ani, deficitul bugetar se realizeaza progresiv, in timp, si nu dintr-o data, in ultima luna a anului.

Ce ar trebui facut in continuare?

Investitiile trebuie prioritizate si realizate pe tot parcursul anului, atragerea de fonduri europene trebuie sa continue iar acestea sa fie dirijate spre investitii in infrastructura, derapajele bugetare, atat pe partea de venituri, cat si pe partea de cheltuieli, trebuie evitate.

Activitatea de colectare realizata de ANAF trebuie sa continue in acelasi ritm iar veniturile suplimentare trebuie sa aiba un caracter permanent. In acest sens ar trebui implementate de catre ANAF urmatoarele masuri cu caracter structural:

- implementarea dosarului standard de audit fiscal (Standard Audit File for Tax – SAF-T), ce presupune un standard de transmitere electronică a datelor financiar-contabile catre ANAF. În prezent, acest sistem este utilizat în mai multe state UE si conduce la creşterea eficienţei inspecţiilor fiscale, creşterea gradului de colectare a TVA şi reducerea GAP-ului de TVA;

- implementarea sistemului de facturare electronica, ce presupune transmiterea facturii in timp real catre ANAF, printr-o conexiune electronică securizată. Astfel, informatiile sunt inregistrate in serverele ANAF si se poate identifica in timp real orice modalitate de eludare a TVA;

- urgentarea conectarii caselor de marcat la serverele ANAF;

- plati exclusiv cu cardul in domeniile cu evaziune ridicata.

In concluzie, in primele sapte luni ale anului 2018, cresterea economica semnificativa a generat si venituri consistente pentru buget si populatie, veniturile colectate de ANAF au reprezentat un maxim istoric, restituirile de TVA catre agentii economici au fost substantiale, incasarile din TVA si-au revenit si au crescut intr-un ritm mai mare decat creste economia sau consumul, s-au realizat investitii consistente in capitalul uman in cele mai importante domenii (invatamant si sanatate), deficitul bugetar a scazut si a fost unul calitativ, realizat aproape in totalitate din investitii publice. 

 

PROF. UNIV. DR. DAN ARMEANU, FACULTATEA DE FINANTE, ASIGURARI, BANCI SI BURSE DE VALORI ASE-BUCURESTI

 
Cuvinte cheie:
dan armeanu
, executia bugetara
, buget
, obiective
, colectare
, anaf
, tva
, deficit bugetar
Vizualizari:
Printeaza
zf.ro
Abonează-te la Închide