Opinii

Construcţia bugetului pe 2013 va arăta dacă guvernul Ponta are curaj să înceapă relansarea economică a României printr-o scădere de taxe sau contribuţii sociale

Construcţia bugetului pe 2013 va arăta dacă guvernul Ponta are curaj să înceapă relansarea economică a României printr-o scădere de taxe sau contribuţii sociale
04.01.2013, 00:07 992

Prin cifrele bugetare pe care le va pune pe masă azi guvernul Ponta se va vedea dacă premierul are curaj să înceapă relansarea eco­nomică a României, care are nevoie ca de aer de relaxare fiscală.

Dacă însă, aşa cum a anunţat, guvernul va merge conservator pe o bază fiscală identică cu cea din 2012, fără nicio schimbare semnificativă, 2013 ar putea fi un an nu pierdut, dar mediocru pentru creşterea economică.

Întreprinzătorii aşteaptă fie o reducere a contribuţiei de asigurări sociale, fie o reducere a TVA. Amânarea unei astfel de reduceri înseamnă nu prudenţă, ci nefolosirea unei ferestre de oportunitate pe care o oferă condiţiile externe neaşteptat de bune.

Statele Unite au depăşit in extremis criza deficitului, iar în Europa nu mai sunt multe voci care să spună că situaţia nu se detensionează. Intervenţia Băncii Centrale Europene din toamnă a fost de bun augur, iar prezenţa lui Mario Draghi la cârma BCE a dat siguranţă pieţelor financiare.

Chiar dacă în zona euro nu se aşteaptă o creştere economică de peste 1%, situaţia macro este stabilă şi România poate atinge o creştere de 4% a exporturilor prin direcţionarea livrărilor la extern către alte pieţe, non-UE, unde exporturile au crescut în ultimii doi ani cu rate duble faţă de cele în UE.

Pe partea de consum intern, un plus de 1,9% este previzibil, având în vedere majorarea salariilor bugetarilor.

De aceea, veniturile la bugetul consolidat ar putea fi în urcare cu circa 6% în valoare nominală, aşa cum este posibil să aflăm astăzi după ce vor apărea cifrele.

Este adevărat însă că veniturile din TVA şi contribuţii de asigurări sociale sunt cei doi stâlpi ai bugetului consolidat (fiecare aduce câte 54 miliarde de lei la buget) şi că orice reducere a nivelului taxei sau a contribuţiei înseamnă multe miliarde de lei, greu de compensat prin majorarea altor venituri.

Veniturile din taxe pe proprietate, despre care actualii oficiali de la Finanţe au declarat în repetate rânduri că sunt prea mici, sunt de abia 4-5 miliarde de lei, deci ar fi eventual necesară o creştere cu 50% a acestora pentru a compensa o scădere a TVA cu 1%, de la 24% la 23%. Pentru a compensa o scădere de 2% a TVA, este necesară o dublare a taxelor pe proprietate.

Celelalte categorii de venituri pe care se bazează bugetul sunt impozitul pe venit şi salarii ale persoanelor fizice (22,6 miliarde de lei), accize (21,8 miliarde de lei) şi venituri nefiscale (19,6 miliarde de lei).

Impozitul pe profitul companiilor aduce doar 11 miliarde de lei la buget, la jumătate faţă de impo­zitul pe venitul per­soanelor fizice, din cauza pierderilor mari atât din sectorul de stat, cât şi din cel privat.

Deşi companiile din România au o cifră de afaceri totală de aproape 1.000 de miliarde de lei, profitul lor impozabil este de circa 70 miliarde de lei, adică funcţionează cu o rată netă consolidată de profit de doar 7%.

O menţinere a cheltuielilor la 211 miliarde de lei, cât au fost anul trecut, ar da guvernului posibilitatea de a economisi circa 10 miliarde de lei, sumă care dacă ar fi transmisă printr-o relaxare a fiscalităţii către contribuabili, companii sau persoane fizice, ar fi un semnal bun pentru economie.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO