Opinii

Cosmina Coman, Learning Pro: Angajaţii micro-influenceri – o oportunitate pierdută pentru companii. De ce îi ignorăm?

Cosmina Coman, Learning Pro: Angajaţii micro-influenceri...
13.09.2024, 18:27 662

În era digitală, unde influencerii dictează tendinţele şi modelează opiniile consumatorilor, companiile ignoră o resursă neexplorată aflată chiar sub nasul lor: propriii angajaţi. În timp ce brandurile cheltuie sume semnificative pe influenceri externi, o armată de potenţiali ambasadori de brand aşteaptă să fie activată.

Săptămâna trecută, Ziarul Financiar a scris că micro-influencerii din România pot câştiga între 1.500 şi 4.000 de euro pe campanie. Dar dacă v-aş spune că există o alternativă mai autentică, mai credibilă şi potenţial mai eficientă?

Ogilvy, gigantul publicitar, a plasat "Employee Advocacy" pe primul loc în raportul lor "2024 Influencer Trends You Should Care About". Nu e o coincidenţă. Într-o lume saturată de reclame, vocea autentică a unui angajat poate străpunge zgomotul mediatic mai eficient decât orice influencer plătit.

Şi dacă această metodă de promovare sub umbrela numelui Employee Advocacy este cunoscută mai mult pentru beneficiile sale pentru consolidarea brandului de angajator şi atragerea de talente (în special pe LinkedIn), iată că raportul Ogilvy evidenţiază, în plus, beneficiile Employee Advocacy  direct pentru obiectivele comerciale şi de vânzări.

Imaginaţi-vă: angajatul de la bancă care împărtăşeşte pe Instagram sfaturi financiare învăţate la locul de muncă. Sau inginerul IT care explică pe TikTok, într-un mod accesibil, ultimele inovaţii ale companiei sale. Acesta este viitorul marketingului de influenţă, iar companiile care nu-l adoptă riscă să rămână în urmă.

Cifrele vorbesc de la sine. În timp ce în Uniunea Europeană, bugetele pentru influencer marketing reprezintă 4-7% din totalul cheltuielilor de marketing digital, în România procentul sare la 22-30% (conform unui studiu MOCAPP). Cu alte cuvinte, aruncăm cu bani în influenceri externi, ignorând potenţialul intern.

Potrivit Marigold’s 2024 Consumer Trends Index, pesimismul consumatorilor este la un nivel record, 63% dintre consumatori raportând că nu au încredere în publicitatea pe care o văd pe reţelele sociale.

Dar de ce ar fi angajaţii mai eficienţi? Simplu: autenticitate şi cunoştinţe de insider. Un angajat Starbucks care împărtăşeşte secretele cafelei perfecte va fi întotdeauna mai credibil decât un influencer care doar pozează cu un pahar personalizat.

Companiile internaţionale au înţeles deja acest lucru. Walmart, Dell, Zappos şi mulţi alţii au deja programe active de transformare a angajaţilor în micro-influenceri. Rezultatele? Fujitsu, de exemplu, a raportat un ROI de 3,6 ori mai mare pentru postările angajaţilor comparativ cu publicitatea tradiţională pe social media.

Desigur, transformarea angajaţilor în micro-influenceri nu e fără provocări. Necesită o cultură organizaţională puternică, training adecvat şi, cel mai important, încredere în angajaţi. Dar beneficiile depăşesc cu mult riscurile.

Bineînţeles că nu ar trebui să fie obligat niciun angajat să fie influencer pentru companie pe reţelele de socializare. Unii ar putea spune că nu au timp, alţii să aibă faimosul “sindrom al impostorului”, alţii nu vor să rişte să transmită vreun mesaj greşit pentru companie prin conţinutul lor, sau nu vor să fie vizibili deloc.

Dar există şi alţi angajaţi care înţeleg puterea social media pentru brandul lor personal, pentru dezvoltarea lor profesională, pentru cariera lor internă sau externă companiei şi pentru networking. Aceştia vor să fie vizibili. Încearcă. Se străduiesc. Din păcate, de cele mai multe ori nu sunt încurajaţi, sprijiniţi sau pregătiţi.

Aici companiile pierd oportunităţile.

E un parteneriat de tip win-win care poate fi construit între angajat şi companie: prin asociere cu brandul companiei, brandului personal îi este proiectat capitalul social al companiei, angajatul crescându-şi astfel influenţa, iar compania câştigând din promovarea implicită sau explicită a produselor, serviciilor şi culturii de către angajaţi.

Imaginaţi-vă o lume în care fiecare angajat devine o voce autentică a brandului. Unde experienţele reale, nefiltrate, ajung direct la consumatori. Unde bariera dintre companie şi client dispare, înlocuită de o relaţie bazată pe încredere şi transparenţă.

Această lume nu e doar posibilă, e inevitabilă. Aşa cum prezice Raportul Ogilvy, "Boom-ul influenţei angajaţilor în B2C se apropie." Întrebarea nu e dacă va veni, ci cine va fi pregătit să profite de el.

Pentru companiile din România, mesajul e clar: ignoraţi această tendinţă pe propriul risc. În timp ce vă concentraţi pe influenceri externi costisitori, s-ar putea să rataţi cea mai mare oportunitate de marketing a deceniului.

E timpul să ne uităm în interior. Să investim în proprii angajaţi. Să-i transformăm din simpli executanţi în ambasadori pasionaţi ai brandului. Pentru că, la urma urmei, cine poate spune povestea companiei mai bine decât cei care o trăiesc în fiecare zi?

Cosmina Coman este Managing Director al companiei de training Learning Pro, specializată în sprijinirea prezenţei companiilor pe LinkedIn prin programe de Employee Advocacy şi Social Selling