Opinii

Cristian Hostiuc, ZF: În presa viitorului, articolul, pe lângă faptul că trebuie citit, trebuie "văzut şi atins". La fiecare cinci jurnalişti trebuie un programator

Cristian Hostiuc, ZF: În presa viitorului, articolul, pe lângă faptul că trebuie citit, trebuie "văzut şi atins". La fiecare cinci jurnalişti trebuie un programator

Autor: Cristian Hostiuc

08.05.2011, 20:24 881

La mai bine de zece ani de la începutul exploziei internetului,care a dus printre altele la o democratizare şi o eliberare ainformaţiei, dar a topit o bună parte din veniturile ziarelor prinfaptul ca articolele au putut fi citite liber fără bani,publisherii caută şi acum soluţia salvatoare prin care să-şidetermine cititorii să plătească "măcar" un cent pentru ceea cecitesc.

Pentru că a aduce o stire, a scrie un articol, costă.

Publisherii au fost atât de naivi şi orbiţi de faptul căpublicaţiile lor vor fi citite de milioane de oameni încat au pusinformaţia gratis pe net, dar au pierdut din vedere că cititorii nuvor mai cumpăra ziarul. Iar lucrul ăsta, încetul cu încetul, ca opicătură chinezească.

Traficul şi publicitatea care a venit online, deşi creşte de laan la an, nu acoperă nici acum pierderile din vânzările la tarabăşi abonamente ale ziarelor.
Deşi o parte din marile ziare ale lumii au început să-şi facă curajşi să taxeze conţinutul online (de exemplu: The Times, The New YorkTimes), acest lucru nu este de ajuns pentru că aceeaşi ştire poatefi găsită gratis pe net la rivali.

Apariţia tabletelor, cum ar fi iPad de la Apple, prinintermediul cărora un ziar poate fi citit instantaneu, oricând şioriunde, aproape ca şi cum ai citi în print, i-a făcut pepublisheri să spere că vor putea veni "cu o nouă experienţă acitirii", adică pe lângă articolul clasic să ai galerii fotoataşate, infografice şi video.

Iar cititorul să plătească pentru acest lucru. Şi nu numai unul,ci toţi, pentru că altfel este nerentabil.

"Tableta este a doua viaţă pentru ziare", crede Juan Senior dela Media Consulting Group din Londra.

Dar această "nouă experienţă" de citire şi prezentare aarticolelor costă pentru a fi produsă.

"La fiecare cinci jurnalişti trebuie să existe un programatorpentru a face toate aceste lucruri", spune Alfredo Trivino,directorul "proiectelor creative" din cadrul gigantului mediamondial News Corp, care deţine printre altele The Sun, cel mai binevândut tabloid britanic sau The Wall Street Journal, cel maicunoscut ziar economic din lume.

În încercarea de a taxa conţinutul, News Corp a scos laînceputul anului un ziar numai pentru tabletă, The Daily(www.thedaily.com), un proiect în care s-au investit peste 30milioane de dolari, dar care trebuie să mai aducă şi bani.

Alfredo Trivino, care a fost implicat în acest proiect, spune căpentru tabletă se pot face lucruri extraordinare, dar "care suntscumpe". Şi nici el nu recomandă ca tot conţinutul dat pe tabletăsă fie plătit, ci trebuie să existe şi ceva "free" pentru a atragecititori. Pentru a nu pierde cititori cu cel mai mare eveniment alanului, nunta regala din Marea Britanie, în condiţiile în careinformaţiile erau gratis oriunde în lume, The Daily a fost gratis osăptămână.

Toţi editorii de ziare din lume, prezenţi săptămâna trecută laViena, la Congresul European al Ziarelor, se uită cu atenţie laproiectul The Daily
pentru a vedea dacă are succes în atragerea de cititori dispuşi săplătească pentru conţinut.

Dar parcă mai mult ar vrea să fie un eşec pentru a nu-i dasatisfacţie lui Rupert Murdoch, seful News Corp şi unul dintre ceimai puternici oameni de media din lume, care de-a lungul a pestepatru decenii i-a răvăşit pe editori şi jurnalişti prin proiecteleşi achiziţiile sale.

"Având în vedere că Alfredo nu ne poate da nişte cifre (câţiabonaţi are The Daily) trag concluzia că nu sunt spectaculoase", amenţionat satisfăcut
moderatorul panelului "Ipad&Co: The opportunies and therisks".

În ultimii ani, toate ziarele din lume, cu foarte puţineexcepţii, au pierdut cititori pe print împreună cu veniturile dindistribuţie şi advertising
aduse de aceştia, ceea ce i-a pus pe publisheri în postura de a dajurnalişti afară.

Iar toata media îşi pune zilnic întrebarea: "Care este viitorulziarelor pe print?". Cei din online jubilează pentru că printul areprobleme, iar viitorul nu mai este acolo, iar cei din print sperăcă roata se va întoarce pentru că netul este ceva fără sfârşit, iaroamenii vor obosi să citească atât şi se vor reîntoarce la ziarullor tradiţional, chit că va fi citit prin altă formă.

În ultimii ani multe publicaţii şi-au încetat apariţia pe printşi au rămas pe online, dar nici aici veniturile nu suntspectaculoase şi nu sunt suficiente pentru a susţine o redacţie"adevărată".

"Criza i-a determinat pe publisheri să-şi facă curăţenie înpropriile organizaţii, unde era prea mult personal. Acumorganizaţiile au devenit mai eficiente ca niciodată. Iar ziarele peprint nu sunt moarte", spune Carlos Campos, vicepreşedinteInnovation Media Consulting Group.

Dar unde sunt banii pentru a produce şi a tipăriziarul?

"Trebuie însă găsit conţinutul şi informaţia pentru carecititorul să vrea să plătească", replica Francisco Amaral de laCases şi Asociaţii. Iar pentru ziarişti urmează marea provocare: ceşi cum să scrie astfel încât cineva să plătească individual pentruarticolul lor.

De aceea ziarele trebuie să se reinventeze, mai întâi prindeconstrucţia lor, adaugă Juan Senior.

Cum arată Ziarul secolului 21?

Pe internet, ziarul trebuie să dea breaking news, pemobil-instant news, iar, pe tabletă, să-i ofere cititorului"experienţa cititului" prin conţinut multimedia: grafice, poze,video.

Şi atunci ce rămâne pentru ziarul de a doua zi, astfel încâtcineva să plătească pentru el?

"Povestea", spune Norbert Kupper din Germania, preşedinteleCongresului European al ziarelor, o organizaţie care în fiecare anpremiază cele mai interesante formate de design de ziar/pagina.Ediţia din acest an a fost câştigată de cotidianul Politiken dinDanemarca.

Oricum, în presa viitorului, articolul, pe lăngă faptul cătrebuie citit, trebuie să fie "văzut şi atins".

"Articolul/ştirea trebuie făcută pentru ochi şi degete. Ştireatrebuie să fie strălucitoare", spune Francisco Amaral.

Până când iPad-ul şi tabletele (care costă acum de la 500 dedolari în sus) vor fi un bun universal care să salveze presatipărită prin faptul că vei plăti "un cent" pentru articol, la felcum a făcut iPod-ul, care a salvat industria muzicală, publisheriitrebuie să reziste asaltului conţinutului "gratuit". Pe care ei îldau gratuit şi pierd bani.

Şi, după cum a spus Francisco Amaral, "free is more expensive".Dar cutia Pandorei a fost deschisă şi este foarte greu de închisacum.

Cristian Hostiuc este directorul editorial al ZiarulFinanciar

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO