Opinii

Cum a fost atunci, cum este acum, nu ştim unde vom fi peste 20 de ani, dar povestea antreprenorilor români, povestea businessurilor/brandurilor/companiilor româneşti trebuie scrisă

Opinie Cristian Hostiuc, director editorial ZF

Cum a fost atunci, cum este acum, nu ştim unde vom fi...

Autor: Cristian Hostiuc

01.11.2024, 19:00 1474

Revista săptămânală BUSINESS Magazin a făcut 20 de ani şi, privind retrospectiv, faptul că este în picioare reprezintă o foarte mare realizare având în vedere schimbările care au avut loc în toată această perioadă, în special în piaţa media. Apariţia şi explozia internetului, apariţia smartphone-ului au schimbat piaţa media, iar presa tradiţională – ziare, reviste, publicaţii lunare – a fost lovită în plin. Dar până la urmă, un articol, un story, un breaking news este acelaşi din punctul de vedere al conţinutului, indiferent că este distribuit, citit într-o revistă clasică, pe site sau pe telefonul mobil. Important este ca articolul să fie scris şi citit, indiferent pe ce platformă. Dar pentru că an de an apar generaţii noi de cititori, cel puţin o dată pe an este important să scriem cum a fost atunci, în 2004, când s-a lansat BUSINESS Magazin şi unde suntem astăzi. Nu de alta, dar se uită şi nu putem face comparaţii.

Cine mai ştie, în afară de noi, că în 2004 un salariu mediu era de 5.986.000 de lei, în bani vechi, pentru că abia în 2005 s-au tăiat patru zerouri? Multă lume continuă să citească preţurile în lei vechi, faţă de lei noi.

În 2004, faţă de acum:

► PIB-ul a fost de 60 de miliarde de euro, iar acum vom atinge 360 de miliarde de euro, deci avem o creştere de şase ori.

► Salariul mediu net a fost de 153 de euro faţă de acum, când am depăşit 1.000 de euro net.

► Inflaţia a fost de 9,3% faţă de 4,6% (septembrie 20224/septembrie 2023).

► Cursul valutar era de 39.663 lei/euro, adică 3,9 lei în leii de astăzi, faţă de 4,97 lei/euro, cât este acum. În
20 de ani am avut o creştere a cursului de numai 25%, ceea ce a însemnat o creştere de numai 1,25% pe an. Acum 20 de ani aveam o creştere a cursului de 1% fie pe zi, fie pe lună.

►Ÿ Dobânda de referinţă a Băncii Naţionale a fost de 7,96% (avea un alt sistem de calcul), faţă de 6,5% acum.

► Dobânda medie la creditele în lei era de 25%, în timp ce dobânda la depozite era de 11%. Acum dobânda medie la credite este de 8,7%, iar dobânda medie la depozite de 5,3%.

► Rezerva valutară a Băncii Naţionale (valută plus aur) era de 13 miliarde de euro, în timp ce acum a ajuns la 73 de miliarde de euro.

► Datoria externă a României (datoria externă a statului plus datoria externă a sectorului privat, companii şi persoane fizice) a fost atunci de 18 miliarde de euro, faţă de 180 de miliarde de euro, cât este acum. Aici avem cea mai mare creştere, de 10 ori.

► Indicele bursier BET avea o valoare de 1.779 de puncte, în timp ce acum a ajuns la 17.424 de puncte, adică avem o creştere de 10 ori. 

► Cele mai mari bănci din România au fost atunci BCR (cotă de piaţă de 26%), BRD (cotă de piaţă de 13%) şi Raiffeisen (cotă de piaţă de 9%). Acum, cele mai mari bănci sunt Banca Transilvania (cu o cotă de piaţă de 25% după preluarea OTP; în urmă cu 20 de ani banca din Cluj avea o cotă de piaţă de 2,9%), BCR (14%) şi CEC Bank (10%).

► Cea mai mare companie din România era Petrom, cu o cifră de afaceri de 2 miliarde de euro, la fel ca acum, dar cu o cifră de afaceri de 6 miliarde de euro.

► Dacia avea atunci o cifră de afaceri de aproape 1 miliard de euro, iar acum are 5 miliarde de euro.

► Cifra de afaceri a tuturor companiilor din România era de 100 de miliarde de euro, în timp ce acum suntem la 500 de miliarde de euro.

► Pe Bursă, Banca Transilvania avea o capitalizare de 250 de milioane de euro, în timp ce acum are o capitalizare de 5 miliarde de euro.

► Un apartament de două camere în Vitan era 35.000 de euro, în timp ce acum este 90.000 de euro.

► În Bucureşti erau 230.000 de metri pătraţi de birouri, în timp ce acum sunt peste 3 milioane de metri pătraţi de birouri.

► În comerţul modern aveam numai 117 supermarketuri, iar acum avem peste 4.000 de unităţi în formate moderne de comerţ.

► eMAG era doar o idee a unor antreprenori, în timp ce cum este cel mai mare retailer online, cu afaceri care depăşesc 3 miliarde de euro pe an.

BUSINESS Magazin a avut şansa de a vedea şi de a scrie despre România, despre creşterea economică spectaculoasă din România (atenţie, că aici nu vorbim despre dezvoltarea economică), am avut o şansă unică de a vedea şi de a scrie în direct povestea unor oameni de afaceri, antreprenori, executivi, branduri, companii. Unii, unele au avut evoluţii absolut spectaculoase, în timp ce alţii au înregistrat nişte căderi fulminante. În urmă cu 20 de ani, viaţa era mai liniştită, în timp ce acum totul este pe fast forward, de altfel titlul unui articol pe care BUSINESS Magazin l-a scris în urmă cu un deceniu. Dar cum viaţa merge înainte şi nu se uită înapoi, BUSINESS Magazin de-abia aşteaptă să se întâlnească cu viitorii antreprenori, cu viitoarele branduri, cu viitoarele mari companii. De asemenea, BUSINESS Magazin de-abia aşteaptă să se întâlnescă cu viitoarele trenduri, tendinţe, obiceiuri din economie, din business, din societate, din România. Nu ştiu cum va fi România peste 5, 10, 20 de ani, dar indiferent unde va fi BUSINESS Magazin, povestea în direct a businessului din România, a antreprenorilor români, trebuie să fie scrisă.    

Această opinie a apărut prima dată pe Business Magazin.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels