Opinii

Cum se va mişca un guvern cu ministere cu "maţele pe afară"?

Cum se va mişca un guvern cu ministere cu "maţele pe afara"?

Autor: Sorin Pâslaru

24.12.2012, 00:08 1146

Daca toata guvernarea care urmeaza va arata ca ordonanta de urgenta care a consfintit sambata, 22 decembrie 2012, aparitia a 22 de ministere si a 26 de ministri, semnele nu sunt bune.

Sa spargi ministere - si nu oricare, ci Internele, Finantele, Economia si Transporturile - si sa inventezi institutii in 5 pagini de Monitor Oficial cu usurinta cu care un consiliu local schimba numele unor strazi intr-un cartier nu inseamna un start pentru o administratie solida, ci incropeala.

Apoi, sa dovedesti ca prima ta grija sunt locuintele de serviciu care trebuie impartite si sefilor de autoritati publice, nu numai ministrilor sau secretarilor de stat, nu inseamna decat sa certifici, la numai o zi de la votul de investitura, ca foamea dupa locuintele de sute de mii de euro ale RAAPPS-ului era atat de mare ca trebuia rapid astamparata.

Pe vremea premierului Emil Boc, se ridica deseori intrebarea cum de nu putea legal sa anuleze tot felul de sporuri obtinute anterior de bugetari si era dat tot timpul in judecata de functionari (si de cele mai multe ori guvernul a pierdut, nici acum nefiind terminate de achitat restantele salariale). Simplu : pentru ca dadea astfel de ordonante de urgenta incropite, care erau ulterior atacate in justitie.

Dupa cum se prezinta, ordonanta de urgenta de sambata, care marcheaza actul de nastere al guvernului Ponta II, va avea aceeasi soarta. Nu va dura mult pina nu va fi contestata, iar guvernul va trebui sa o modifice rapid.

Va fi de urmarit reactia Comisiei Europene. Spre exemplu, sa luam spargerea Ministerului Transporturilor in Transporturi (conduse de Relu Fenechiu de la liberali) si Compania de Drumuri si Autostrazi, preluata de Departamentul pentru Proiecte de Infrastructura si Investitii Straine (condus de Dan Sova de la social democrati).

Cele 4,2 miliarde de euro alocate din fondurile structurale pentru infrastructura de transport vin prin Autoritatea de Management din cadrul Ministerului Transporturilor. A fost informata Comisia Europeana si si-a dat avizul privind aceasta reconfigurare institutionala?

La Economie, scoaterea Energiei intr-un minister separat lasa institutia din Calea Victoriei fara obiectul muncii. Ca si la Interne, de unde a fost extrasa Administratia Locala sau la Finante, de unde au fost extrase Trezoreria si Bugetul si date unui ministru separat.

Asa cum au fost scoase afara aceste organe cheie din interiorul fiecarui minister -de la MAI administratia publica, de la Finante Trezoreria si Bugetul, de la Economie Energia si de la Transporturi Compania de Drumuri, arata ca un guvern cu ministere cu « matele pe afara ».

Au taiat drept in ministerele cheie pentru a si le imparti politic.

Ca si cum in povestea cu morarul care avea trei fii si le-a lasat moara, un magar si un motan, ei s-ar fi hotarat ca natangii sa darame moara, sa taie magarul si motanul in trei, si sa nu se aleaga pina la urma cu nimic.

Cea mai simpatica a fost o colega din redactie care se ocupa de Transporturi si care cand a vazut saptamina trecuta aiuritoarea imparteala a exclamat - « Aha, si eu o sa am de acum trei ministere de acoperit !? ».

Pai daca un jurnalist nu o sa mai stie de la cine sa preia mesajele corecte pentru un sector sau altul, dar un investitor, un partener extern sau chiar FMI?

Prea legate sunt institutiile nou aparute de oamenii pusi in fruntea lor, iar in cazul in care in sase luni sau intr-un an cade un ministru sunt mari sanse ca cei care vin sa aiba noi idei despre cum trebuie sa arate institutiile, sa le descompuna si sa le recompuna la randul lor, ca intr-un nesfarsit puzzle cu ministere si departamente.

Nu avea nevoie administratia de astfel de « mate » scoase din ministere pentru a arata mai bine, ci de nervi - adica baze de date care sa comunice intre ele, sisteme informatice care sa puna pe masa ministrilor zilnic informatii relevante pe baza carora sa poata lua decizii si de muschi - adica de oameni competenti, alesi pe criterii transparente, care sa puna in aplicare ceea ce li cere si sa vina cu idei de eficientizare a muncii lor.

Aici, desi in programul de guvernare era mentionat ca va fi infiintat un Departament pentru Servicii Online si Design direct in subordinea premierului, care ar fi urmat sa se ocupe de agregarea informatiilor privind numarul de angajati din administratia publica, de transparentizarea cheltuielilor publice si a angajarilor in sectorul public, in Ordonanta de Urgenta de pe 22 decembrie a guvernului Ponta II nu a mai fost loc. Ardeau mai tare locuintele de serviciu.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO