Opinii

Daniela Neagoe, EY: Decalogul schimbărilor aplicabile de la 1 ianuarie 2023 în domeniul gestionării deşeurilor

Daniela Neagoe, Senior Manager, Comerţ Internaţional, EY România

Daniela Neagoe, Senior Manager, Comerţ Internaţional, EY România

06.02.2023, 11:48 170

În cursul anului 2022 au fost publicate o serie de acte normative ce aduceau modificări legislaţiei privind gestionarea deşeurilor, inclusiv în privinţa obligaţiilor la Fondul pentru Mediu, distanţa aplicabilităţii acestora, de la 1 ianuarie 2023, părând îndepărtată. Lunile s-au scurs repede, am intrat în anul 2023 şi agenţii economici vizaţi de noile prevederi trebuie să se conformeze acestora.

Cele mai importante modificări de care trebuie să ţină seama agenţii economici ar fi:

1. Creşterea costurilor cu gestionarea deşeurilor de ambalaje ca urmare a modificării obiectivelor de reciclare/valorificare. Obiectivele globale de reciclare şi valorificare pentru calculul contribuţiei aferente ambalajelor au crescut cu 5%. De asemenea, au crescut şi obiectivele de reciclare pe tip de material, cea mai mare creştere fiind la deşeurile de ambalaje din aluminiu de la 20% în 2022, la 30% în 2023. estimăm o.

2. Începând din 1 ianuarie 2023, îndeplinirea obiectivelor de valorificare/reciclare se calculează pe baza cantităţilor efectiv valorificate şi nu pe baza celor predate către reciclator, element maxim diferenţiator faţă de situaţia de până acum. Cu alte cuvinte, creşte responsabilitatea reciclării pentru agenţii economici şi aceştia vor fi nevoiţi să-şi urmărească fluxul valorificării şi al reciclării până la reciclarea efectivă, nu doar până în momentul predării către un reciclator.

3. OIREP va plăti contribuţia de 2 lei/kg pentru ambalaje numai în limita garanţiei prevăzute de Legea nr. 249/2015, la acest moment fiind de 2 milioane lei. În cazul în care OIREP nu vor îndeplini obiectivele prevăzute de lege, operatorii economici care au încheiat contracte cu aceştia vor plăti contribuţia aferentă de 2 lei/kg după executarea garanţiei OIREP-ului, în baza unei decizii emisă de către AFM.

Astfel, este critic ca agenţii economici să analizeze necesitatea unor modificări ale procedurilor interne, adresând în special cazul în care OIREP nu ar îndeplini obiectivele de valorificare/ reciclare pentru cantitatea de deşeuri de ambalaje pentru care a preluat responsabilitatea. De asemenea, înainte de a contracta un OIREP, este recomandat să se facă un minim efort de due dilligence pentru a verifica activitatea OIREP-ului respectiv – de exemplu, cine sunt acţionarii, clienţii sau prestatorii de servicii aferenţi tipurilor de ambalaje pentru care există obligaţia de gestionare.

4. Colectorii de deşeuri, firmele de salubritate, reciclatorii, valorificatorii şi brokerii de deşeuri - care raportează cantităţi către OIREP-uri – constituie la rândul lor o garanţie în cuantum de 500.000 lei în favoarea Administraţiei Fondului de Mediu, ce va fi actualizată la un cuantum de 15% din rulajul anului anterior.

5. Referitor la Ecotaxă - taxa pentru pungi din plastic, de 0,15 lei/bucată, s-a introdus o exceptare de la plată pentru pungile de uz casnic introduse pe piaţa naţională care sunt inscripţionate individual cu sintagma „pungi de uz casnic”.

6. Contribuţia AFM pentru neatingerea ţintelor de colectare a deşeurilor electrice din categoria „lămpi” a scăzut de la 20 lei/kg în 2022, la 8 lei/kg în 2023.

7. Sistemul informatic de trasabilitate al AFM (SIATD) se extinde (de la ambalaje) şi asupra anvelopelor, bateriilor şi echipamentelor electrice. Cantităţile care nu apar în SIATD nu pot fi luate în calculul la realizarea obiectivelor minime de gestionare a deşeurilor.

8. Sistemul de Garanţie Returnare (SGR) va fi obligatoriuîncepând cu data de 30 noiembrie 2023, producătorii şi comercianţii care introduc pe piaţă ambalaje SGR, având obligaţia de a se înregistra în SGR până la data de 28 februarie 2023. SGR se referă la ambalaje primare nereutilizabile din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 l şi 3 l, inclusiv pentru băuturi. Agenţii economici implicaţi ar trebui să seteze până la această dată atât circuitul garanţiei, cât şi al ambalajelor, inclusiv să creeze puncte de colectare la care consumatorul final va preda ambalajele SGR şi vor primi contravaloarea garanţiei de 0,5 lei/ambalaj.

9. Producătorii care introduc pe piaţă anumite produse din plastic de unică folosinţă (de ex. filtre tutun, recipiente pentru alimente, cum ar fi cutiile cu sau fără capac, utilizate pentru a conţine produse alimentare, pahare pentru băuturi, inclusiv capacele acestora) trebuie să implementeze răspunderea extinsă a producătorilor prin intermediul unei organizaţii sau individual pentru deşeurile proprii, până la 31 decembrie 2024. Pentru filtre tutun, deşi termenul de implementare a răspunderii extinse a rămas 5 ianuarie 2023, nu s-a implementat încă, conform discuţiilor cu părţile implicate în acest demers, acest termen urmează să fie amânat.

10. Pentru a realiza o reducere cantitativă măsurabilă a consumului de produse din plastic de unică folosinţă, operatorii economici care introduc pe piaţa naţională aceste produse sunt obligaţi să reducă progresiv cantităţile introduse pe piaţă şi anume cu 5% pentru anul 2023, raportat la anul 2022. 

În concluzie, ne aşteptăm ca  aceste modificări să fie de impact la nivelul activităţii agenţilor economici, şi recomandăm analize individuale în funcţie de specificul activităţii.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO