Opinii

Despre privatizari in urma campaniei prezidentiale

Despre privatizari in urma campaniei prezidentiale
08.12.2009, 00:00 87

O parte importanta a viziunii economice a unui presedinte esteopinia pe care o are despre privatizare. Desi invocat in campanie,a trecut vremea unui anumit presedinte in timpul caruia nu nevindeam tara si doream un model de dezvoltare suedez. Romania aramas un stat care sustine oarecum privatizarea, mai mult dininertie, in urma unor programe ale Bancii Mondiale. Ambii candidatiau sustinut in campanie ideea de privatizare, insa cu catevaaccente diferite importante.

Exista insa si contraziceri flagrante. Domnul Basescu, peplatforma Dacia, intr-o vizita de lucru din vara acestui an,declara ca "privatizarea Dacia a fost singura necontroversata sisustinuta de toate guvernele". Cateva luni mai tarziu, el declarala Cluj, in confruntarea cu Crin Antonescu, ca nu ar accepta onumire ca cea a "tanarului Orasanu prezentat «Uitati-va, esteconsilierul primului-ministru, a devenit director la AVAS», iar inspatele lui sa se intample ce s-a intamplat". Intrebarea domnuluiAntonescu "Dar ce s-a intamplat?" a ramas in aer, dar raspunsul s-agasit indirect, doua saptamani mai tarziu. Dl Basescu a afirmatapasat in ultimul miting al campaniei ca "nimeni nu a auzit inmandatul meu de nicio privatizare frauduloasa". Chiar daca cufracturi logice, ideea de privatizare este sustinuta - cu conditiasa nu mai existe "hotii", care ar da de lucru justitiei.

Aceste presupuse hotii (neexistand azi un dosar penal cu odecizie irevocabila a instantelor) au constituit un capitol aparteal campaniei. Guvernarii PSD din 2000-2004 i-au fost puse in carca,otova, privatizarea Petrom, Alro si Rodipet. Petrom-ul este oprivatizare de succes, care aduce azi la buget poate de zece orimai multe taxe decat a adus societatea echivalenta de stat. Pretulobtinut in 2004 pe companie nu putea fi mai mare decat daca seastepta cu privatizarea pana in 2007-2008. Conditiile speciale dincontract cu privire la mentinerea nivelului redeventelor ar puteafi renegociate si azi, intr-un pachet mai larg, de statul roman. Nus-a gasit insa un guvern cu suficienta autoritate pentru parafareaunei astfel de intelegeri, desi ea era schitata la nivelinformal.

Alro a fost o privatizare frauduloasa facuta printr-o majorare acapitalului privat minoritar, fara opozitia si participareastatului, astfel incat capitalul a devenit majoritar. Exista insaun dosar penal pe rol care bate pasul pe loc de vreo trei ani buni- Musetescu a murit si el intre timp. Rodipet-ul a fost insarepreluat de stat chiar in acest an si bagat in faliment tot pemana statului, in loc de mana clanului Awdi, care preluase companiala un moment dat. Poate un exemplu si mai suculent ar fi fostprivatizarea IPRS Baneasa cu investitorul Omar Hayssam, insaaceasta privatizare nu a fost parafata definitiv nici pana azi sieste tot prin tribunale, ca unul din cele 18.000 de litigii aleAVAS. Ba mai mult, justitia din Romania anilor 2006, 2007, 2008,2009 a dat castig de cauza firmei Ogharit Trading detinuta deHayssam in diversele faze procesuale. Probabil in 2010 va fi lafel.

Au existat si acuze legate de Posta Romana, care are in curs unprogram de privatizare si restructurare. Este posibil ca, in urmaacestor acuze, Posta sa nu mai fie scoasa la privatizare inurmatorii cinci ani, desi ar fi o sansa de rentabilizare pentrucompanie. Ca societate de stat, Posta va continua probabil sapiarda bani si sa tina greu piept companiilor private de curieratcare isi construiesc o pozitie consolidata. A fost, de asemenea,clar ca Romgazul si Transgazul probabil nu vor fi privatizate, lafel si Salrom-ul. Asta desi Transgazul a fost cel mai de successIPO (listare) pe piata romaneasca, suprasubscris de 16 ori, iarRomania ia o redeventa infima dintr-o resursa care ar ajunge pentrufurnizare intregii Europe. Cel mai probabil, de asemenea, nu se vaprivatiza nici Antibiotice Iasi, cuprinsa intr-o mare companie destat in domeniul medicamentelor.

Daca macar restul de companii aflate inca in portofoliulstatului ar fi privatizate rapid, cu o legislatie simplificata (dece nu prin licitatie cu strigare?), tot s-ar face niste pasiinainte. Daca insa aceleasi lentoare si torpoare birocratica siacelasi dezinteres vor prima si in continuarea acestei crize,participatiile muribunde ale statului vor deveni in multe locuriniste lesuri devorate de diversi prin intermediul procedurii defaliment sau marfa de tranzactie pentru cotcariile intermediatepolitic. Toate acestea in conditiile in care privatizarea ar trebuisa continue, la galop.

Razvan Orasanu este fost consilier alprimului-ministru si fost presedinte AVAS

AFACERI DE LA ZERO