Am dat treapta 1 la un liceu teoretic, daca nu intram, eram re-rutat catre un liceu profesional cu profil agricol, statul imi dadea dupa absolvire un serviciu.
La treapta a 2-a, doua clase s-au comasat in una. Daca nu luam treapta, eram re-rutat la un liceu profesional cu profil industrial, statul imi dadea dupa absolvire un serviciu.
In clasele XI si XII faceam practica o zi pe luna la filatura de matase naturala din Lugoj si apoi la fabrica “Independenta” din Sibiu (exportau in zeci de tari, astazi inchise, probabil sunt mall-uri in locul lor).
Daca nu luam bacalaureatul statul imi dadea dupa absolvire un serviciu.
Am luat bacalaureatul si daca nu intram la facultate statul imi dadea dupa armata un serviciu de lacatus-mecanic la fabrica “Independenta”.
Am intrat la facultate. Statul imi dadea dupa cei 6 ani un serviciu la un cabinet medical.
Generatia X, parinti sau bunici in 5 septembrie 2022, la deschiderea noului an scolar, cunoaste si poate confirma din propria experienta si prin propriul parcurs povestea de mai sus – chiar si cei care lucreaza la reformele interminabile ale sistemului de educatie. In orice etapa de scoala sau liceu sau facultate se putea intra intr-un sistem de pregatire care iti oferea cele necesare pentru a-ti gasi un serviciu.
Astazi, acuza primara din partea societatii ramane aceea ca sistemul de educatie este desprins de noua realitate si de noile nevoi ale pietei muncii. Adica statul nu poate, nu stie sau nu vrea sa creeze un sistem prin care tinerii sa aiba un loc de munca la un angajator, indiferent de forma de invatamant pe care au absolvit-o, care sa-i tina in tara. Asta pentru ca nu stim de cati medici, profesori, ingineri, chimisti, IT-isti, contabili, macaragii, zootehnisti, sudori, fierari-betonisti, etc, etc., etc., avem nevoie pana in 2030, in asa fel incat sa-i formam si sa le dam un job la capatul liceului, scolii profesionale sau facultatii. Si asta, desigur, pentru ca nu avem nici un plan sau schema de competitivitate economica pana in 2030, ca sa stim ce vrem sa pregatim. Din 1990 incoace scolile, liceele si facultatile, controlate de grupuri din partide sau familii, nu au tinut in nici un fel legatura cu nevoile din piata muncii, generand astfel fie forta de munca pentru export fie analfabeti functionali.
Educatia, la fel ca si sanatatea de altfel, trebuie scoasa din intunericul in care o tin oligarhiile cvasi-indestructibile de partid si de familie. O schimbare administrativa a sistemului de educatie si abundenta de bani din PNRR sunt necesare insa nu suficiente. O cultura a performantei, competentei si meritocratiei nu se poate naste in Generatia Z dintr-un sistem de educatie sfasiat de orgolii si interese.
Tinerii ne pleaca din tara datorita neincrederii ca sistemul le poate asigura un viitor, a “smecheriilor” de care devin constienti de la cea mai frageda varsta, a lipsei unei pregatiri in raport cu locurile de munca disponibile acum sau peste 10 ani.
Daca indicatorul numarul unu de performanta al sistemului de educatie va fi ANGAJABILITATEA astfel incat la capatul scolii, liceului sau facultatii copii nostri vor avea un serviciu in domeniul in care s-au pregatit si vor ramane in tara atunci vom sti ca reforma din Romania Educata a fost un succes.