Opinii

Dragoş Damian, Terapia Cluj: Punem pariu ca nu ştiţi unde este pe hartă orăşelul Iphofen? Aşa-i ca nu aţi auzit niciodată de nemţii Alfons şi Klaus şi Nicholas şi Baldwin? Ei bine, ei au auzit de România şi văd ceva la ea

Dragoş Damian, Terapia Cluj: Punem pariu ca nu ştiţi...

Autor: Dragos Damian

15.10.2022, 00:01 9303

Motto: “Romania, vad ceva la tine! Dar inca nu stiu ce este.”

Alfons si Klaus si Nicholas si Baldwin sunt tatii si fiii care au fondat si conduc grupul german Knauf, o companie cu o vechime de 90 de ani, care si acum are sediul principal in oraselul Iphofen din Bavaria - o asezare cu o populatie de marimea comunei Tunari, circa 5000 de locuitori.

Grupul Knauf are o cifra de afaceri de peste 12 miliarde Euro, detine fabrici peste tot in lume si activeaza in domeniul materialelor de constructii pentru amenajari interioare, sisteme de izolatie si tavane de design.

Aceasta nu este o opinie care face reclama pentru Knauf, nu au nevoie de asa ceva – referintele lor sunt foarte solide, au lucrat la Allianz Arena, la Hamburg Philharmonic, la Phaeno Science Center. De ce este insa important sa vorbim despre Knauf? Pentru ca, total neasteptat, nemtii de la Knauf au decis sa investeasca peste 200 milioane de Euro in doua fabrici in Romania, punand astfel pe harta Huedin si Tarnaveni, care se vor trezi la viata jucand in liga mare industriala.

Sunt putine companii fondate in Romania mai vechi de 100 de ani care sa lucreze in domeniul productiei industriale - cred ca se pot numara pe degete. In Germania probabil ca toate au o vechime de 100 de ani, a luat mai mult de un secol ca sa apara proverbialul “German engineering”.

Si iata ca o companie cu o vechime de aproape 100 de ani vine cu 200 de milioane de Euro, cu sau fara ajutor de stat de la guvernul Romaniei, pentru a face o investie care va genera un hub de unde, desigur, se va exporta in multe alte tari din zona. Sa ne lamurim, daca mai era cazul, nici o companie nu investeste intr-o fabrica noua intr-o tara doar pentru a livra local, o face pentru a exporta in toate pietele vecine.

De ce investeste Knauf in operatiuni industriale in Romania? De ce isi bat capul de 10 ani companii precum Lufkin, Bosch, Arcelic, De Longhi, Edenia, Stada - si atatia altii - sa construiasca fabrici, cand ar putea sa faca un depozit si sa aduca din import? Pentru ca tot este sport national importul de orice, rostogolim de trei ani deficit de balanta comerciala care se va duce in 2022 la peste 35 miliarde de Euro, cu 50% mai mult decat in 2021.

Pentru ca ei si atatia alti investitori straini vad ceva la Romania, dar inca nu stiu ce este. Si nu este vorba doar de venituri si profituri si oportunitati pentru productie si costuri mai reduse si forta de munca ieftina – astea le gasesti in multe tari din Europa de Est, nu mai vorbim de Asia.

O fi ca aproape fiecare roman vobeste engleza fluent si tot al cincilea din Ardeal vorbeste fluent germana? Poate.

O fi ca scolile si universitatile din Romania “isi dau drumul”, renunta incet-incet la catedrele-sinecuri si produc promotii de absolventi ancorati in nevoile pietei muncii? Desigur - dar procesul este incet-incet, cum spuneam.

O fi ca schimbul de generatii este la doi pasi si milenialii, mult mai curajosi, curiosi si cosmopoliti, redau speranta relansarii tarii? Probabil.

O fi ca suntem la doi pasi de Ucraina, o tara a carei refacere va costa sute de miliarde de Euro fiind angrenate in special companiile de constructii? Categoric.

Asa cum spuneam, Huedin si Tarnaveni, doua orase facute praf de dezindustrializarea din ultimii 25 de ani, revin la viata. Iar Knauf devine dintr-o data “Fabricat in Romania”, un proiect care ne da incredere in viitor in lumea globalizata in care traim astazi. Un proiect de tara.

Politicienii romani incep sa maraie la importurile in galop de sanatate si sa vorbeasca despre fabricat in Romania ca despre un proiect de tara. Prea tarziu, prea putin, prea in surdina, prea populist. Ei trebuie sa urmareasca un singur obiectiv, anume sa atraga investitii industriale noi si sa asiste investitiile industriale deja prezente sa se dezvolte.

Nu stim ce este cu Romania, dar, la fel ca si Knauf, vedem ceva la ea.

* Motto-ul este, in traducere adaptata, titlul unui discurs motivational viralizat tinut de Dananjaya Hettiarachchi

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO