Opinii

Dragoş Damian, Terapia Cluj: Vaccinarea. Cea mai de succes campanie de publicitate din istorie s-a izbit, previzibil, de absenţa produsului

Opinie Dragoş Damian, CEO Terapia Cluj

Dragoş Damian, Terapia Cluj: Vaccinarea. Cea mai de...

Autor: Dragos Damian

17.01.2021, 11:57 1055

La iesirea de la vaccinare, Premierul Florin Cîţu a declarat ca vestea buna este ca romanii vor sa se vaccineze. Corect, dupa 12 luni de restrictii ingrozitoare si 6 luni de publicitate de sute de milioane de lei la vaccinul anti SARS-CoV-2 probabil ca toti romanii vor sa se imunizeze. In ciuda tuturor sondajelor de opinie care aratau o intentie de vaccinare de circa 30%, se presupune ca in realitate intentia sare de 70%. De ce? Sunt cateva explicatii.

Publicitatea la vaccin, cu o comunicare buna (potrivit celor care au castigat contul) sau rea (ceilalti), a fost atat de intensa incat a nu a putut sa treaca neobservata - specialistii o caracterizeaza drept publicitate de tip “ducere la exasperare” – iti suna in minte, un fel de “Another one drives a Duster”. Pastrand proportia, probabil ca daca Dacia ar fi investit aceeasi suma de bani in publicitate cat s-a investit in vaccinare, toti am fi condus un Duster. Si, in plus, fiind vorba despre sanatate si despre o situatia care practic ne-a distrus tuturor anul 2020, efectul publicitatii creste exponential.

Apoi, toti cei cu picioarele pe pamant realizeaza ca indirect, cu timpul, vaccinarea devine obligatorie, pentru ca va fi imposibil sa te angajezi, sa te inscrii la o facultate, sa calatoresti, sa tragi la un hotel in concediu sau cu afaceri, etc., daca nu ai adeverinta ca esti vaccinat sau daca nu ai un test negativ in ultimele 48 de ore. Iar discutiile referitoare la un “pasaport” sau “portofel” de vaccinare, inventia politicienilor iresponsabili, instrumente care ne vor imparti in oameni vaccinati, superiori, si nevaccinati, inferiori, au creat, neasteptat, panica si intentie de vaccinare. In context, mai ales oamenii de afaceri realizeaza ca discriminarea vaccinat / nevaccinat le poate afecta business-ul, asa ca au lucrat la convingerea angajatilor – exista fabrici, firme de transport marfa si HORECA cu intentie de vaccinare de 90%.

Si, nu in ultimul rand, cei care sunt familiari ai conceptului de  lant de aprovizionare, medicamente sau nu, stiu ca in orice moment poate aparea o problema de autorizare, capacitate de productie, calitate, depozitare, transport, manipulare, etc., care conduce la livrari scazute. Asta este ce s-a intamplat si cu vaccinul SARS-CoV-2. Din 4-5 furnizori contractati de UE deocamdata sunt aprobati doi (dintre care de fapt unul nu conteaza), care nu pot face fata solicitarilor uniunii – si asta nu pentru ca nu ar vrea, au tot interesul – dar pur si simplu pot aparea probleme inerente in planificare si livrare de la fabrica. Un fapt poate mai putin cunoscut: un medicament conventional are cel putin 10 componente, de la materia prima, la excipienti, la materialele de ambalat, la prospect, etc. Oricare gol de aprovizionare din oricare dintre cele 10 componente, duce la un efect de domino pe lant. Este valabil si la vaccinuri, cu atat mai mult la cele noi.

Asadar, multi doresc sa se vaccineze de teama ca nu vor mai gasi vaccin.

Romania a mers pe mana UE in proiectul de achizitionare de vaccinuri si, desigur, a facut bine, era imposibil sa negociem singuri cu producatori cu cifra de afaceri mai mare decat PIB-ul Romaniei. Dar era bine sa avem un plan de contingenta, un plan B, al nostru. Ungurii s-au uitat la Sputnik, nici acela nu mai face fata ca si productie, iar in urma cu o zi UE a spus ca nu are nimic impotriva ca Ungaria sa cumpere Sinopharm din China. Sarbii cumpara 1 milion de doze de Sinopharm. Lucrurile pot merge chiar mai rau, pentru ca daca tarile puternic industrializate, care au pus cei mai multi bani pe masa pentru cercetare si dezvoltare, vor vedea ca exista goluri de aprovizionare, vor tine pentru ele vaccinurile.

Asadar, ce poate face Premierul Florin Cîţu, dupa ce a realizat ca romanii vor sa se vaccineze dar ca nu sunt vaccinuri, ca sa preintimpine o agravare a disfunctionalitatilor de aprovizionare cu vaccin via UE? Poate face ce a facut George Becali care a adus din proprie initiativa Arbidol din Rusia, produs antiviral la mare cautare. Sau ce au facut doua fabrici din tara care s-au dus in India si Japonia si au adus alte doua antivirale din schema de tratament anti-Covid, hidroxiclorochina si favipiravir.

Asadar, Premierul poate lucra la un plan B prin care sa gaseasca o sursa de vaccin anti SARS-CoV-2 in afara acordului UE, asa cum sugeram inca de pe 7 septembrie 2020.

Si bineinteles, cand se mai linistesc lucrurile, sa dea bani pentru o fabrica noua de vaccinuri, epidemii si pandemii vor fi intr-una. Si pentru o fabrica de seringi, ca sa nu le mai aducem din strainatate.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO