Oficial: 34% dintre romani spun că nu au încredere în bănci, 33% spun că serviciile bancare sunt prea scumpe, patru din zece romani nu au nici card, nici cont bancar, aproape 7 milioane de romani sunt ''invizibili' pentru banci. Cu toate astea, profitul bancilor in primul semestru din 2024 a depasit...7,5 miliarde de lei. (https://www.zf.ro/banci-si-asigurari/cum-au-ajuns-bancile-la-profitul-record-de-7-5-mld-lei-din-s1-2024-22489928)
Dupa ce BNR le-a dat aripi, bancherii au gasit de cuvinta sa ''onoreze'' clientii cu noi si noi reglementari. Nu ar fi nimic incomod, daca securistii din banci ar transpira putin si ar fi conectati la acelasi sistem, prin digitalizare. Stim ca birocratia e maxima in banci (comparativ, in institutiile de stat e o gluma!), stim ca unele banci au fost devalizate si hotii sunt bine merci, stim ca securitatea bancara are mari lacune, etc. Detalii ...
Nu stiu daca bancile folosesc proceduri diferite de comunicare cu clientii dar, nu mi-am imaginat cat de limitat a ramas sistemul bancar pana cand am vazut mesajul primit de la banca de catre fiica mea, dupa ce i-am trimis cadou o suma de bani, la implinirea majoratului. In loc de „La multi ani!”, „Bine ai venit la banca noastra”, reproduc mot-a-mot corespondenta, ca sa nu fie interpretat:
''Din cand in cand avem nevoie de ajutorul tau pentru a putea oferi in continuare serviciile bancare cu care te-am obisnuit. Asa ca, te rugam sa ne trimiti informatii suplimentare si documente justificative legate de tranzactiile aferente contului tau. Te rugam sa faci asta cat mai repede pentru ca termenul pana la care trebuie sa ne trimiti documentele relevante, este de 5 zile lucratoare. Avand in vedere incasarile in cuantum de xx.000 ron de la DRAGOTEANU D ,, transfer ’’ , va rugam sa ne comunicati scopul economic al tranzactiilor, sursa fondurilor si daca exista documente sa ni le transmiteti. Ce documente sa trimiti? Documente legale care sa justifice tranzactiile: contracte, facturi, anexe/fise etc., sau alte documente si explicatii care sustin documentatia transmisa, dupa caz. Unde le trimiti? La adresa de e-mail info....documente@....ro. Cum le trimiti? Scaneaza-le cat mai clar si ataseaza-le in e-mail. Astfel de solicitari sunt necesare in procesul de cunoastere a clientelei ce deriva din cadrul legal pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului. Este o masura standard pe care institutiile financiar-bancare trebuie sa o aplice in procesul de cunoastere a clientelei, in conformitate cu prevederile art. 11 (1) litera d) din Legea nr. 129/2019. Pentru a-si continua activitatea, banca are obligatia legala de a examina tranzactiile incheiate de clientii sai pentru a se asigura ca acestea sunt conforme cu informatiile detinute referitoare la client, la profilul activitatii si la profilul riscului.
In cazul in care banca nu isi poate indeplini obligatia legala si nu poate avea certitudinea conformitatii tranzactiilor, are dreptul, conform Conditiilor Generale de Afaceri, de a lua masuri cum ar fi refuzul efectuarii tranzactiilor, blocarea contului, si chiar incetarea relatiei de afaceri. Asemenea masuri pot fi usor evitate, asa ca te rugam sa ne transmiti informatiile si documentele specificate in timp util, in termenul indicat.Poti consulta Conditiile Generale de Afaceri de pe ....ro – sectiunea Utile – Documente contractuale''.
Ca sa incep tot ca ei, ''din cand in cand'', bancile isi bat joc de noi. ''Din cand in cand'', sistemul bancar isi arata ''eficienta'', standardele si evolutia sincronizarii dintre banci, modul de cunoastere a clientilor. Cu totii suntem tratati ca potentiali infractori. Chiar si cand un parinte ii trimite o suma decenta copilului, banca considera ca poti sa speli bani sau sa fii un sponsor al terorismului. Daca ar avea un minim de creier, „echipa bancii” ar fi descoperit ca numele de familie al platitorului si al beneficiarului este acelasi.
Dupa ce obliga clientii sa semneze zeci de pagini la deschiderea unui cont, afland inclusiv numele parintilor, banca iti trimite un copy-paste acuzator ca sa simti puterea sistemului bancar in viata ta. Nu conteaza ca au toate datele gramada sub ochii lor, nu conteaza ca sunt conectati la ANAF si alte institutii de control, nu conteaza ca banca de unde s-au trimis banii a verificat provenienta legala a acestora, din dividende, din diverse tranzactii, etc. Conteaza ca sistemul bancar prospera, fara sa faca niciun efort suplimentar, tinand clientii in alerta, ca sa se simta „confortabil”. Asta e nivelul, asta meritam!
Acum multi ani, am primit o amenda de la Oficiul pentru spalarea banilor pentru ca nu am vrut sa fiu turnator intr-o tranzactie, care s-a incheiat la notariat, cu bani platiti prin virament si clienti asistati de avocati, de parca eu trebuia sa fac treaba ofiterilor. Ma tem ca securistii de pe vremea lui ''Ceasca'' (Ceausescu, pentru cei tineri) erau mai vigilenti si mai performanti decat cei din actualul sistem bancar. Dar, ce conteaza, daca bancile fac profituri istorice. Mai conteaza multumirea clientului?
Daca se mai intreaba vreun naiv de ce evita romanii bancile, aveti mai sus o mostra de ''parteneriat'' banca-client.
Dragos Dragoteanu este Certified International Property Specialist