Opinii

Experţii Deloitte: Cum gestionăm eficient din punct de vedere fiscal şi contabil utilizarea voucherelor, o practică tot mai întâlnită în retail în contextul COVID-19

Andreea Judy, Manager Soluţii de Servicii Externalizate, Andreea Vlad, Manager Taxe Directe, şi Cătălina Cojocaru, Manager Taxe Indirecte, Deloitte România

Andreea Judy, Manager Soluţii de Servicii Externalizate, Andreea Vlad, Manager Taxe Directe, şi Cătălina Cojocaru, Manager Taxe Indirecte, Deloitte România

09.06.2020, 13:41 1287

Activitatea comercianţilor, cu excepţia câtorva categorii, a fost grav afectată de restricţiile impuse în contextul pandemiei de COVID-19. În aceste condiţii, utilizarea voucherelor poate reprezenta o modalitate de a creşte vânzările în perioadă care urmează. Practica nu este una nouă, însă, în condiţiile distanţării sociale, cei mai mulţi comercianţi s-au orientat tot mai mult către comerţul online, astfel că punctele cadou şi tichetele valorice au devenit instrumente frecvent folosite în atragerea clienţilor. Utilizarea acestora, însă, presupune o serie de implicaţii contabile şi fiscale.

 

Cum contabilizăm programele pentru menţinerea clienţilor?

Din punct de vedere contabil, pot fi întâlnite mai multe situaţii în utilizarea voucherelor. O primă astfel de situaţie este cea în care societatea acordă puncte cadou şi ţine o evidenţă clară a acestora, în ceea ce priveşte valoarea, termenele scadente, valoarea folosită şi cea rămasă de utilizat. În acest caz, vânzarea punctelor-cadou trebuie să se reflecte distinct în contabilitate, ca venit înregistrat în avans, şi ulterior, pe măsura folosirii voucherelor sau la scadenţă, se recunoaşte venitul aferent. Concomitent, societatea va constitui un provizion pentru costurile pe care estimează că le va avea în contul voucherelor emise (taxe datorate statului).

Situaţia este diferită când societatea acordă puncte–cadou, de exemplu în funcţie de valoarea produselor cumpărate, dar nu are posibilitatea să ţină o evidenţă clară a lor. În acest caz, compania va înregistra ca venit suma totală în momentul acordării lor şi va constitui un provizion aferent costurilor estimate.

De asemenea, dacă societatea acordă cupoane valorice (vouchere) sau tichete, va înregistra ca venit suma totală la momentul acordării lor şi, la fel ca în situaţiile anterioare, va constitui provizion pentru obligaţiile care îi revin în urma utilizării acestor instrumente.

Societatea care acordă tichete valorice contra cost, spre exemplu sub forma cardurilor–cadou, va înregistra aceste tichete în cont distinct, de venituri înregistrate în avans, chiar la momentul încasării contravalorii acestora. Ulterior, societatea va trece în contul de rezultate venitul aferent la momentul folosirii lor sau la scadenţă, dacă este cazul.

 

Provocările fiscale ale utilizării voucherelor

Indiferent de modalitatea aleasă de comercianţi pentru a-şi stimula vânzările, aceştia ar trebui să ţină cont şi de implicaţiile fiscale aferente. În acest sens, pentru a stabili un tratament fiscal corect, trebuie să se ţină cont de datele înregistrate în contabilitate.

Pe de o parte, orice venit obţinut de comercianţi ca urmare a derulării unui astfel de program va fi impozitat, în funcţie de momentul recunoaşterii acestuia. Este vorba inclusiv de cazurile în care voucherele sau punctele cadou expiră, nefiind utilizate de clienţi în perioada lor de valabilitate.

Pe de altă parte, având în vedere că vorbim de tranzacţii strict legate de activitatea de retail, toate cheltuielile generate de aceste operaţiuni vor putea fi deduse, fie că este vorba de costuri cu imprimarea voucherelor, cheltuieli de promovare a noilor campanii de marketing sau acordarea de pachete de tip „1+1 gratis”. Însă este important de reţinut că, pentru a fi acceptate spre deducere de către autoritatea fiscală, toate aceste cheltuieli trebuie susţinute cu documente corespunzătoare.

Lista documentelor necesare diferă în funcţie de modalitatea aleasă pentru promovarea produselor, dar aceasta ar trebui să cuprindă cel puţin un regulament al campaniei de marketing derulate. În egală măsură, comercianţii ar trebui să aibă, pe cât posibil, o evidenţă clară a voucherelor sau a punctelor cadou acordate, de preferat nominală, astfel încât să se asigure că deţin controlul asupra costurilor aferente şi pot demonstra oricând scopul lor de business.

O situaţie specială este cea a punctelor cadou în cazul cărora nu se poate urmări în mod distinct termenul scadent sau valoarea acestora şi este necesară contabilizarea unui provizion. Din punct de vedere fiscal, cheltuiala înregistrată la constituirea provizionului va fi considerată nedeductibilă. Ulterior utilizării sau expirării punctelor cadou, provizionul se va anula, fiind înregistrat un venit neimpozabil.

Din perspectiva TVA, tratamentul fiscal al voucherelor se stabileşte în funcţie de tipul acestora. Diferenţa principală este dată de momentul în care intervine obligaţia firmei emitente de a colecta TVA.

Pentru acele vouchere cu scop unic, pentru care TVA datorată este cunoscută la momentul emiterii (bunurile/serviciile sunt identificate şi se poate determina cota de TVA  aplicabilă), obligaţia de colectare a taxei intervine la momentul acordării cuponului.

În acest caz este de menţionat faptul că taxa va rămâne colectată chiar dacă voucherul respectiv nu este utilizat de către client (a expirat şi nu mai poate fi utilizat), ajustarea TVA colectată nefiind permisă. 

În cazul voucherelor cu scop multiplu, pentru care valoarea TVA nu poate fi determinată până la utilizarea efectivă de către client, obligaţia de colectare a TVA intervine în momentul utilizării cuponului valoric. O astfel de situaţie poate apărea, de exemplu, atunci când voucherul poate fi utilizat pentru achiziţionarea de bunuri/servicii pentru care se aplică cote diferite de TVA.

Aşadar, modalitatea de emitere a voucherelor, respectiv opţiunile de achiziţie incluse în acestea (tipurile de bunuri/servicii care pot fi cumpărate), precum şi încadrarea corectă din perspectiva TVA, sunt extrem de importante.

 
 

Material de opinie de Andreea Judy, Manager Soluţii de Servicii Externalizate, Andreea Vlad, Manager Taxe Directe, şi Cătălina Cojocaru, Manager Taxe Indirecte, Deloitte România

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO