Opinii

Filip&Company: Guvernul a stabilit noi reguli privind aplicarea semnăturii electronice la nivelul autorităţilor. Cum sunt emise actele în format electronic?

Filip&Company: Guvernul a stabilit noi reguli privind...
10.04.2020, 14:26 282

Pe 7 aprilie 2020 a fost publicată în Monitorul Oficial Ordonanţa de urgenţă nr. 38/2020 privind utilizarea înscrisurilor în formă electronică la nivelul autorităţilor şi instituţiilor publice (”OUG 38/2020” sau ”Ordonanţa”) care reglementează reglementează cadrul general pentru utilizarea la nivelul autorităţilor şi instituţiilor publice a semnăturii electronice şi a documentelor electronice.  

Tipuri de semnături electronice potrivit legislaţiei europene

Regulamentul (UE) nr. 910/2014 privind identificarea electronică şi serviciile de încredere pentru tranzacţiile electronice pe piaţa internă (Regulamentul eIDAS) stabileşte trei categorii de semnături electronice, în funcţie de gradul de încredere al identităţii semnatarului, respectiv semnături electronice (i) simple, (ii) avansate şi (iii) calificate.

  1. Semnătura electronică înseamnă date în format electronic, ataşate la sau asociate logic cu alte date în format electronic şi care sunt utilizate de semnatar pentru a semna.
  1. Semnătura electronică avansată este acea semnătură electronică care (a) face trimitere exclusiv la semnatar; (b) permite identificarea semnatarului; (c) este creată utilizând date de creare a semnăturilor electronice pe care semnatarul le poate utiliza, cu un nivel ridicat de încredere, exclusiv sub controlul său; şi (d) este legată de datele utilizate la semnare astfel încât orice modificare ulterioară a datelor poate fi detectată.
  1. Semnătura electronică calificată corespunde semnăturilor electronice extinse reglementate de legislaţia din România şi reprezintă o semnătură electronică avansată care este creată de un dispozitiv de creare a semnăturilor electronice calificat şi care se bazează pe un certificat calificat pentru semnăturile electronice.

Menţionăm că deşi Legea nr. 455/2001 privind semnătura electronică nu reglementează expres semnătura electronică avansată,  Regulamentul eIDAS are aplicabilitate directă şi prioritară faţă de dreptul intern.

Emiterea actelor în format electronic de către anumite autorităţi

Potrivit OUG 38/2020, actele emise în format electronic de autorităţile şi instituţiile publice vor fi semnate ca regulă cu semnătura electronică calificată.

Ca excepţie, tipul de semnătură electronică aplicabilă actelor interne emise în format electronic de către autorităţile şi instituţiile publice poate să fie stabilit de către fiecare autoritate de la caz la caz.

Potrivit Ordonanţei actele prevăzute emise în format electronic de autorităţile şi instituţiile publice semnate cu semnătura electronică calificată (aşadar cu semnătura electronică extinsă) sunt asimilate înscrisurilor autentice.

Înscrisul autentic este acel înscris întocmit cu respectarea tuturor solemnităţilor cerute de lege, fiind obligatoriu de exemplu pentru semnarea actelor translative de proprietate (e.g. contractul de vânzare a unui bun imobil) sau pentru alte tipuri de acte pentru care legea prevede expres această cerinţă (e.g. mandatul dat în vederea încheierii unui contract de vânzare a unui bun imobil).

Primirea înscrisurile semnate cu semnătură electronică de către anumite autorităţi

Potrivit Ordonanţei, autorităţile au obligaţia primirii înscrisurilor semnate cu semnătură electronică.

Autorităţile şi instituţiile publice stabilesc tipul de semnătură electronică aplicabilă pentru utilizarea de către persoanele fizice sau juridice a unui serviciu disponibil online prestat de respectivele autorităţi, cu respectarea dispoziţiilor Regulamentului Regulamentul eIDAS.

Totodată, Ordonanţa stabileşte că înscrisurile semnate cu semnătură electronică avansată, care sunt transmise prin utilizarea unor mecanisme de autentificare de nivel substanţial sau ridicat, sunt asimilate, în ceea ce priveşte condiţiile şi efectele lor, cu înscrisurile sub semnătură privată.

Care sunt măsurile preconizate a fi adoptate de autorităţi potrivit Ordonanţei?

  • În vederea primirii documentelor electronice, autorităţile şi instituţiile publice vor pune la dispoziţie portaluri proprii sau vor utiliza astfel de instrumente puse la dispoziţie de către terţi;
  • În cazul în care primirea documentelor electronice nu se poate realiza prin această modalitate mai sus menţionată, autorităţile şi instituţiile publice vor utiliza poşta electronică (e-mail).  
  • Pentru a se asigura transparenţa, autorităţile şi instituţiile publice au obligaţia să publice în mediul online, cel mai probabil pe site-urile proprii, informaţii privind modalitatea acceptată de primire a documentelor electronice, astfel încât persoanele interesate să cunoască în avans cum pot comunica cu autoritatea; În situaţia în care autorităţile acceptă primirea documentelor electronic, acestea au obligativitatea de a emite răspuns în aceeaşi modalitate, excepţie făcând situaţia în care există o cerere contrară din partea persoanei fizice sau juridice în cauză.
  • În termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei Ordonanţe, autorităţile şi instituţiile publice vor emite actele administrative necesare pentru a se stabili tipul de semnătură electronică aplicabilă pentru utilizarea de către persoanele fizice sau juridice a unui serviciu disponibil online prestat de respectivele autorităţi.  Ca atare, urmează să se stabilească dacă persoanele fizice sau juridică pot folosi şi alte tipuri de semnături electronice cu aceleaşi efecte precum semnătura electronică extinsă şi care sunt cerinţele fiecărei autorităţi.

Cui nu se aplică?

OUG 38/2020 nu se aplică actelor emise sau primite de către Parlament, Preşedintelui României şi nici Autorităţile judecătoreşti (instanţele de judecată, Parchetele sau Consiliul Superior al Magistraturii). Ca atare, acestea nu au obligaţia primirii înscrisurilor semnate cu semnătură electronică.

 

Autor: Loredana Cristea (associate), Alexandra Manciulea (partner)

 

Autor: Loredana Cristea (associate), Alexandra Manciulea (partner)

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO