Opinii

Florentin Giurgea şi Sebastian Olteanu, KPMG Legal – Toncescu şi Asociaţii: Măsurile adoptate la nivelul UE şi al României în contextul conflictului din Ucraina

Opinii primite la redacţie

De la dreapta la stânga: Florentin Giurgea, Managing Associate, KPMG Legal – Toncescu şi Asociaţii şi Sebastian Olteanu - Partner, KPMG Legal – Toncescu şi Asociaţii

De la dreapta la stânga: Florentin Giurgea, Managing Associate, KPMG Legal – Toncescu şi Asociaţii şi Sebastian Olteanu - Partner, KPMG Legal – Toncescu şi Asociaţii

10.03.2022, 17:04 239

Situaţia actuală din Ucraina a fost determinată, pe de o parte, de recunoaşterea la 21 februarie 2022 de către preşedintele Federaţiei Ruse a „independenţei şi suveranităţii” zonelor necontrolate de guvern din oblastele Doneţk şi Luhansk ale Ucrainei, iar pe de altă parte,  de faptul că, la 24 februarie 2022, preşedintele Federaţiei Ruse a anunţat o operaţiune militară în Ucraina, iar forţele armate ruse au început un atac asupra Ucrainei.

La 24 februarie 2022, Înaltul Reprezentant pentru afaceri externe şi politica de securitate (PESC) al Uniunii Europene a emis o declaraţie în numele Uniunii prin care a condamnat invazia neprovocată a Ucrainei de către forţele armate ale Federaţiei Ruse, precum şi implicarea Belarusului în această agresiune împotriva Ucrainei. Înaltul Reprezentant a indicat că răspunsul Uniunii va include măsuri restrictive atât sectoriale, cât şi individuale. Consiliul European a convenit asupra unor măsuri restrictive suplimentare care vor impune Rusiei consecinţe pentru acţiunile sale.

In cuprinsul acestui articol prezentăm măsurile mai importante adoptate la nivelul Uniunii Europene şi în România în contextul conflictului din Ucraina.

Asistenţa acordată de UE Ucrainei

Prin Decizia 2022/313 a Parlamentului European şi a Consiliului din 24 februarie 2022, Uniunea pune la dispoziţia Ucrainei o asistenţă macrofinanciară sub formă de împrumuturi cu o valoare maximă de 1,2 miliarde EUR (în 2 tranşe egale), cu scopul de a sprijini stabilizarea economică a Ucrainei şi un program consistent de reforme.

Prin Decizia 2022/338 a Consiliului din 28 februarie 2022 (PESC), s-a instituit o măsură care să contribuie la consolidarea capabilităţilor şi a rezilienţei forţelor armate ucrainene pentru a apăra integritatea teritorială şi suveranitatea Ucrainei şi pentru a proteja populaţia civilă împotriva agresiunii militare în curs. Măsura de asistenţă finanţează furnizarea către forţele armate ucrainene de echipamente militare şi de platforme concepute pentru a aplica o forţă letală. Valoarea de referinţă destinată acoperirii cheltuielilor referitoare la această măsura de asistenţă este de 450 000 000 EUR.

Totodată, prin Decizia 2022/339 a Consiliului din 28 februarie 2022 (PESC) s-a instituit o măsură privind finanţarea furnizării de echipamente şi materiale care nu sunt concepute pentru a aplica o forţă letală, cum ar fi echipamente individuale de protecţie, truse de prim ajutor şi combustibili, către forţele armate ucrainene. Valoarea de referinţă destinată acoperirii cheltuielilor este în acest caz de 50 000 000 EUR.

Măsuri şi interdicţii care vizează în mod direct anumite sectoare de activitate, precum şi persoane fizice şi juridice special desemnate

Prin mai multe acte normative la nivelul Uniunii Europene nou emise sau modificate în urma declanşării conflictului din Ucraina (amintim între altele: (i) Regulamentul European nr. 269/2014 privind măsuri restrictive în raport cu acţiunile care subminează sau ameninţă integritatea teritorială, suveranitatea şi independenţa Ucrainei; (ii) Regulamentul European nr. 833/2014 privind măsuri restrictive având în vedere acţiunile Rusiei de destabilizare a situaţiei în Ucraina; (iii) Regulamentul European nr. 765/2006 privind măsuri restrictive împotriva Belarus; (iv) Regulamentul European 2022/263 privind măsuri restrictive ca răspuns la recunoaşterea zonelor necontrolate de guvern din oblastele Doneţk şi Luhansk ale Ucrainei şi la decizia subsecventă de a trimite trupe ruse în aceste zone) au fost stabilite interdicţii de a desfăşura anumite activităţi, precum şi sancţiuni îndreptate împotriva unor persoane fizice şi juridice, după cum urmează:

  1. Accesul la finanţări si pieţe de capital

Este interzis, în anumite condiţii, începând cu 9 martie 2022 ca, în mod direct sau indirect, să fie cumpărate, vândute, furnizate servicii financiare sau asistenţă în vederea emiterii sau orice altă tranzacţie cu valori mobiliare si instrumente ale pieţei monetare emise de: (a) Rusia sau guvernul rus; (b) Banca Centrală a Rusiei; sau (c) de o persoană, entitate, autoritate care acţionează în numele sau la instrucţiunea autorităţilor menţionate anterior.

În anumite condiţii, este interzis ca, în mod direct sau indirect, să fie acordate noi împrumuturi sau credite oricărei autorităţi dintre cele enumerate anterior. Prin derogare de la această regulă, plăţile care se efectuează conform unui contract încheiat anterior datei de 23 februarie 2022 sunt permise dacă termenii contractuali au fost agreaţi anterior datei de 23 februarie 2022 si nu au fost modificaţi ulterior acestei date şi maturitatea contractului a fost stabilită, de asemenea, anterior acestei date.

Se interzic tranzacţiile referitoare la gestionarea rezervelor, precum şi a activelor Băncii Centrale a Rusiei, inclusiv tranzacţiile cu orice persoană juridică, entitate sau organism care acţionează în numele sau la indicaţiile Băncii Centrale a Rusiei. Prin derogare, autorităţile competente pot autoriza o tranzacţie, cu condiţia ca acest lucru să fie strict necesar pentru asigurarea stabilităţii financiare a Uniunii în ansamblul său sau a statului membru în cauză.

Începând cu data de 12 martie 2022, se instituie interdicţia furnizării de servicii specializate de mesagerie financiară anumitor instituţii de credit ruseşti şi filialelor lor ruseşti care sunt relevante pentru sistemul financiar rusesc şi cărora li se aplică deja măsurile restrictive impuse de către Uniune sau de către ţările partenere (aceste enităţi sunt: Bank Otkritie; Novikombank; Promsvyazbank; Bank Rossiya; Sovcombank; VNESHECONOMBANK (VEB); VTB BANK). Această măsură înseamnă excluderea anumitor bănci din Rusia de la sistemul SWIFT, cel mai important sistem de mesagerie financiară.

Se interzice şi vânzarea, furnizarea, transferul sau exportul de bancnote euro către Rusia sau către orice persoană fizică sau juridică, entitate sau organism din Rusia, inclusiv guvernul şi Banca Centrală a Rusiei, sau în scopul utilizării în Rusia. Această interdicţie nu se aplică vânzării, furnizării, transferului sau exportului de bancnote euro in cazul: uzului  personal al persoanelor fizice care călătoresc în Rusia sau al rudelor apropiate care călătoresc împreună cu acestea; sau in cazul scopurilor oficiale ale misiunilor diplomatice, oficiilor consulare sau organizaţiilor internaţionale din Rusia care beneficiază de imunitate în conformitate cu dreptul internaţional;.

De asemenea, sunt interzise investiţiile, participarea sau orice altă contribuţie la proiecte cofinanţate de Fondul de investiţii directe al Rusiei, cu unele excepţii.

Sunt stabilite interdicţii şi în ceea ce priveşte acordarea de finanţare publică sau de asistenţă financiară publică pentru comerţul cu Rusia sau pentru realizarea de investiţii în Rusia. Acestea interdicţii nu se aplică: (i) angajamentelor obligatorii de finanţare sau de acordare de asistenţă financiară stabilite înainte de data de 26 februarie 2022; (ii) furnizării de finanţare publică sau de asistenţă financiară publică în valoare totală de până la 10 000 000 EUR pe proiect pentru întreprinderile mici şi mijlocii stabilite în Uniune; sau (c) furnizării de finanţare publică sau de asistenţă financiară publică pentru comerţul cu alimente şi în scopuri agricole, medicale sau umanitare.

  1. Produse şi tehnologii cu dublă utilizare

Se interzic vânzarea, furnizarea, transferul sau exportul, în mod direct sau indirect, de produse şi tehnologii cu dublă utilizare, indiferent dacă provin sau nu din Uniunea Europeană, către orice persoană fizică sau juridică, entitate sau organism din Rusia sau în scopul utilizării în Rusia.

Aceste interdicţii nu se aplică pentru utilizări nemilitare şi pentru un utilizator final nemilitar, destinate între altele: scopurilor umanitare urgenţelor sanitare; scopurilor medicale sau farmaceutice; exportului temporar de articole destinate utilizării de către mass-media de ştiri; actualizărilor de software; utilizării ca dispozitive de comunicare destinate consumatorilor; asigurării securităţii cibernetice şi a securităţii informaţiilor pentru persoanele fizice şi juridice; etc.

  1. Produse şi tehnologii care ar putea contribui la dezvoltarea militară şi tehnologică a Rusiei

Se interzic vânzarea, furnizarea, transferul sau exportul, în mod direct sau indirect, de produse şi tehnologii care ar putea contribui la dezvoltarea militară şi tehnologică a Rusiei sau la dezvoltarea sectorului apărării şi securităţii, indiferent dacă provin sau nu din Uniunea Europeană, către orice persoană fizică sau juridică, entitate sau organism din Rusia sau în scopul utilizării în Rusia.

 

Aceste interdicţii nu se aplică pentru utilizări nemilitare şi pentru un utilizator final nemilitar, destinate între altele: scopurilor umanitare urgenţelor sanitare; scopurilor medicale sau farmaceutice; exportului temporar de articole destinate utilizării de către mass-media de ştiri; actualizărilor de software; utilizării ca dispozitive de comunicare destinate consumatorilor; asigurării securităţii cibernetice şi a securităţii informaţiilor pentru persoanele fizice şi juridice; etc.

 
  1. Conţinut media

Sunt interzise difuzarea sau permiterea, facilitarea sau contribuirea în alt mod la difuzarea oricărui conţinut apartinând următoarelor persoane juridice, organisme sau entităţi: RT – Russia Today în limba engleză; RT – Russia Today Regatul Unit; RT – Russia Today Germania; RT – Russia Today Franţa; RT – Russia Today în limba spaniolă; Sputnik.

Această interdicţie vizează şi transmisia sau distribuţia prin orice fel de mijloace, cum ar fi cablu, satelit, IP-TV, furnizori de servicii internet, platforme sau aplicaţii de partajare a materialelor video pe internet, indiferent dacă sunt noi sau preinstalate.

Totodată, orice licenţă de difuzare sau orice acord de autorizare, transmisie şi distribuţie a difuzării încheiat cu persoanele juridice, entităţile sau organismele menţionate anterior  se suspendă.

 
  1. Industria extractivă şi de exploatare a petrolului şi gazelor naturale

O autorizare prealabilă este necesară în cazul vânzării, furnizării, transferului sau exportului, în mod direct sau indirect, al anumitor produse aferente proiectelor de explorare şi extracţie către orice persoană fizică sau juridică, entitate sau organism din Rusia, inclusiv din zona sa economică exclusivă şi de pe platforma sa continentală, sau din orice alt stat dacă produsele respective sunt destinate a fi utilizate în Rusia, inclusiv în zona sa economică exclusivă şi pe platforma sa continentala.

Totodată, este interzisă furnizarea, în mod direct sau indirect, de servicii (constând în  forare;  încercarea puţurilor; servicii de exploatare forestieră şi de finisare; furnizarea de ambarcaţiuni specializate) necesare anumitor categorii de proiecte de explorare şi extracţie din Rusia, inclusiv din zona sa economică exclusivă şi de pe platforma sa continentală.

  1. Industria de prelucrare a petrolului

Sunt interzise vânzarea, furnizarea, transferul sau exportul, în mod direct sau indirect, către orice persoană fizică sau juridică, entitate sau organism din Rusia sau în scopul utilizării în Rusia, de produse şi tehnologii adecvate pentru a fi utilizate în scopul rafinării petrolului, indiferent dacă provin sau nu din Uniune.

Prin derogare de la aceste interdicţii, autorităţile competente pot autoriza, vânzarea, furnizarea, transferul sau exportul produselor şi tehnologiilor sau furnizarea de asistenţă tehnică sau financiară pentru produsele şi tehnologiile respective dacă acestea sunt necesare pentru a preveni urgent un eveniment susceptibil să aibă un impact grav şi semnificativ asupra sănătăţii şi a siguranţei umane sau asupra mediului ori pentru a reduce urgent efectele unui astfel de eveniment.

  1. Aviaţie şi industria spaţială

Sunt interzise vânzarea, furnizarea, transferul sau exportul, în mod direct sau indirect, către orice persoană fizică sau juridică, entitate sau organism din Rusia sau în scopul utilizării în Rusia, de produse şi tehnologii adecvate pentru a fi utilizate în aviaţie sau în industria spaţială, indiferent dacă provin sau nu din Uniune. Totodată, se interzice: (i)  furnizarea, în mod direct sau indirect, către orice persoană fizică sau juridică, entitate sau organism din Rusia sau în scopul utilizării lor în Rusia, de servicii de asigurare şi reasigurare în legătură cu produsele şi tehnologiile utilizate în aviaţie sau în industria spaţială; şi (ii) furnizarea, în mod direct sau indirect, către orice persoană fizică sau juridică, entitate sau organism din Rusia sau în scopul utilizării în Rusia, de servicii de revizie, reparaţii, inspecţie, înlocuire, modificare sau remediere a defectelor unei aeronave sau ale unei componente de aeronavă, cu excepţia inspecţiei premergătoare zborului, în legătură cu produsele şi tehnologiile utilizate în aviaţie sau în industria spaţială.

 
  1.  Transport aerian

Este interzis oricărei aeronave exploatate de transportatori aerieni ruşi, inclusiv în calitate de transportator comercial sau oricărei aeronave înmatriculate în Rusia sau oricărei aeronave care nu este înmatriculată în Rusia, dar este deţinută sau închiriată sau controlată în alt mod de orice persoană fizică sau juridică, entitate sau organism rus să aterizeze pe teritoriul Uniunii, să decoleze de pe acesta sau să îl survoleze.

Autorităţile competente pot însă autoriza o aeronavă să aterizeze pe teritoriul Uniunii, să decoleze de pe acesta sau să îl survoleze dacă se stabileşte în prealabil că aterizarea, decolarea sau survolarea este necesară în scopuri umanitare sau în orice alt scop care este în concordanţă cu obiectivele legislaţiei relevante.

 
  1. Produse militare

Sunt interzise furnizarea, în mod direct sau indirect, de asistenţă tehnică, de finanţare sau de asistenţă financiară, de servicii de intermediere în legătură cu produsele şi tehnologiile cre vizează produsele militare şi produsele şi tehnologiile cu dublă utilizare.

În anumite condiţii, autoritatea competentă poate emite autorizaţie derogatoare.

 
  1. Indisponibilizarea fondurilor şi a resursele economice

Sunt indisponibilizate toate fondurile şi resursele economice care aparţin, se află în proprietatea ori posesia sau sunt controlate de orice persoană fizică sau juridică, entitate sau organism sau de persoane fizice sau juridice, entităţi sau organisme asociate acestora, menţionate în lista din Anexa I la Regulamentul 269/2014.

Totodată, se interzice punerea la dispoziţie, direct sau indirect, a oricăror fonduri sau resurse economice către sau în beneficiul persoanelor fizice sau juridice, al entităţilor sau organismelor sau al persoanelor fizice sau juridice, al entităţilor sau organismelor asociate acestora, menţionate în lista din Anexa I la Regulamentul 269/2014.

  1. Sancţiuni care vizează Belarus

Sunt introduse interdicţii suplimentare legate de comerţul cu mărfuri utilizate pentru producerea sau fabricarea produselor din tutun, cu produse minerale, produse pe bază de clorură de potasiu, produse lemnoase, produse din ciment, produse din fier şi oţel şi produse din cauciuc. De asemenea, se interzice exportul, către Belarus sau în scopul utilizării în Belarus, de produse şi tehnologii cu dublă utilizare, de produse şi tehnologii care ar putea contribui la dezvoltarea militară, tehnologică, de apărare şi de securitate a Belarusului, precum şi de maşini. În cazuri expres determinate se pot stabili derogări.

  1. Măsuri care vizează interdicţii în legătură cu oblastele Doneţk şi Luhansk ale Ucrainei

Sunt impuse restricţii asupra produselor originare din zonele necontrolate de guvernul ucrainean din oblastele Doneţk şi Luhansk ale Ucrainei şi asupra furnizării, în mod direct sau indirect, de finanţare sau de asistenţă financiară, precum şi de asigurare şi reasigurare, în legătură cu importul respectivelor produse, cu excepţia produselor cărora Guvernul Ucrainei le-a acordat un certificat de origine.

De asemenea, se restricţionează comerţul cu produse şi tehnologii destinate utilizării în anumite sectoare din zonele necontrolate de guvernul ucrainean din oblastele Doneţk şi Luhansk ale Ucrainei şi interzice serviciile în sectoarele transporturilor, telecomunicaţiilor, energiei sau prospectării, explorării şi producţiei de petrol, gaze şi resurse minerale, precum şi serviciile legate de activităţi turistice în zonele necontrolate de guvern din oblastele Doneţk şi Luhansk ale Ucrainei. Totuşi, în anumite condiţii, se aplica reguli derogatorii de la aceste limitări.

Continuarea relaţiilor comerciale în noile condiţii economico-juridice şi sociale

În cazul în care persoane fizice sau juridice din România derulează relaţii comerciale care implică contrapărţi sau au ca obiect bunuri şi servicii  dintre cele indicate anterior, este recomandabilă realizarea unei evaluări suplimentare pentru a determina cu exactitate condiţiile necesar a fi îndeplinite pentru continuarea relaţiei comerciale.

Sancţiuni aplicabile în cazul nerespectării regimului impus de reglementările UE

Regulamentele menţionate în partea de început a articolului menţionează că statele membre stabilesc normele privind sancţiunile aplicabile în cazul încălcării dispoziţiilor regulamentelor şi iau toate măsurile necesare pentru a asigura punerea în aplicare a acestora.

În România, OUG nr. 202/2008 reglementează modalitatea de punere în aplicare a sancţiunilor instituite de regulamente, decizii, poziţii comune şi alte instrumente juridice ale Uniunii Europene. Astfel, constituie contravenţie (aplicabilă persoanelor fizice şi juridice) şi se sancţionează cu amendă între 10.000 lei şi 30.000 lei şi confiscarea bunurilor destinate, folosite sau rezultate din contravenţie nerespectarea, între altele, a restricţiilor si obligaţiilor impuse prin instrumente juridice (regulamente, decizii, etc.) ale Uniunii Europene.  Pe lângă această sancţiune, se pot aplica una sau mai multe dintre următoarele sancţiuni contravenţionale complementare: (i) suspendarea avizului, licenţei sau autorizaţiei de exercitare a unei activităţi ori, după caz, suspendarea activităţii persoanei juridice, pe o durată de la o lună la 6 luni; (ii) retragerea licenţei sau avizului pentru anumite operaţiuni sau activităţi, pe o durată de la o lună la 6 luni ori definitiv.

Pentru o corectă evaluare a situaţiei în care se află o persoană fizică şi juridică raportat la obligaţiile particulare care îi incumbă din perspectiva regimului sancţiunilor internaţionale, este recomandabil să se realizeze o analiză specifică.

 

Măsuri de sprijin şi asistenţă implementate de România

Conform Ordonanţei de urgenţă nr. 15/2022, cetăţenii străini sau apatrizii aflaţi în situaţii deosebite, proveniţi din zona conflictului armat din Ucraina şi care nu solicită azil în România, beneficiază, în cadrul taberelor temporare de cazare şi asistenţă umanitară sau în alte locaţii de cazare stabilite de asigurarea următoarelor utilităţi de primă necesitate pe perioada staţionării temporare: a) hrană; b) îmbrăcăminte; c) materiale de igienă personală; asistenţă medicală şi tratament corespunzător, prin sistemul naţional de asistenţă medicală de urgenţă şi de prim ajutor calificat, în conformitate cu prevederile Titlului IV din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii; e) dreptul de a fi incluşi în programele naţionale de sănătate publică; f) transport, în condiţiile stabilite prin hotărâre a guvernului.

Persoanele prevăzute mai sus, precum şi şi cetăţenii străini sau apatrizii aflaţi în situaţii deosebite care provin din zona conflictului armat din Ucraina şi intră în România şi care solicită protecţie internaţională în România, care necesită servicii medicale, materiale sanitare, medicamente şi dispozitive medicale, altele decât cele prevăzute mai sus, beneficiază de pachetul de servicii de bază prevăzut în contractul-cadru privind condiţiile acordării asistenţei medicale, medicamentelor şi dispozitivelor medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate, precum şi de medicamentele, materialele sanitare, dispozitivele medicale şi serviciile medicale cuprinse în programele naţionale de sănătate curative, ca şi asiguraţii români, fără plata contribuţiei de asigurări sociale de sănătate, a contribuţiei personale pentru medicamentele acordate în tratamentul ambulatoriu şi cu scutire de la coplată.

Minorii neînsoţiţi (i.e. în înţelesul acestui act normativ, cetăţeanul străin sau apatridul sub vârsta de 18 ani) de părinţi sau de un alt reprezentant legal, care provin din zona conflictului armat din Ucraina şi intră în România, beneficiază de protecţia specială prevăzută în Legea nr. 272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului. Totodată, acesti minori, inclusiv cei care nu solicită azil ori cei care beneficiază de introducerea unei protecţii temporare, beneficiază de următoarele drepturi în domeniul educaţiei: (i) dreptul la educaţie în unităţile de învăţământ din România în aceleaşi condiţii şi cu finanţare din aceleaşi bugete ca pentru antepreşcolarii, preşcolarii şi elevii români; (ii) dreptul la cazare gratuită în internatele şcolare, alocaţie de hrană, dreptul la cazarmament, respectiv: rechizite, îmbrăcăminte, încălţăminte, manuale.

Persoanele cu dizabilităţi, însoţite sau neînsoţite, care provin din zona conflictului armat din Ucraina şi intră în România, beneficiază, la cerere, în mod gratuit, de serviciile sociale din centrele rezidenţiale pentru persoane adulte cu handicap. Însoţitorii acestor persoane cu dizabilităţi beneficiază, în aceleaşi condiţii, de servicii sociale împreună cu acestea.

Persoanele vârstnice cu mobilitate redusă sau aflate în situaţie de dependenţă, care provin din zona conflictului armat din Ucraina şi intră în România, beneficiază, la cerere, în mod gratuit, de serviciile sociale în conformitate cu prevederile Legii nr. 17/2000 privind asistenţa socială a persoanelor vârstnice.

La redactarea acestui articol a fost avută în vedere legislaţia publicată în Jurnalul Oficial al UE şi Monitorul oficial al României până la data de 8 martie 2022, inclusiv.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO