Opinii

George Trantea şi Iulia Dobre, Filip & Company: Guvernul prelungeşte facilităţile fiscale, parlamentul modifică legea evaziunii

George Trantea, counsel şi Iulia Dobre, associate, Filip & Company

George Trantea, counsel şi Iulia Dobre, associate, Filip & Company

05.04.2021, 12:03 202

Ce mai poţi spune altceva după OUG 19/2021 (publicată în Monitorul Oficial 315 din 29 martie 2021) şi după Legea 55/2021 (din Monitorul Oficial nr. 332 din 01.04.2021)?

Una iartă de accesorii – trebuie doar să depui o notificare -, alta de închisoare – dacă nu ai fost prea lacom. Atitudinea pozitivă cheamă la conformare. Să nu uităm şi de faptul că legile nu permit ca după un deget întins să se tragă toată mână. Accesoriile încă există şi trebuie să faci diligenţe pentru a nu le achita, iar evaziunea trebuie să nu depăşească 100.000 EUR.  Dacă tot eram aici, poate nu strica şi o delimitare mai clară a noţiunii de evaziune prin raportare la simpla structurare fiscală sau la optimizarea fiscală. Poate data viitoare...

Cum starea de alertă nu pare a înceta prea curând şi pentru că dă posibilitatea agenţilor să-şi planifice anul în cunoştinţă de cauză, cea mai importantă măsură adoptată este cu siguranţă cea din OUG 19/2021. Ordonanţa prelungeşte facilităţile fiscale şi le extinde aria de acoperire. Notăm mai jos câteva detalii care pot fi utile în viaţa de zi cu zi a societăţilor supuse incertitudinii economice. Remarcăm astfel, cu surprindere, că statul poate fi şi un factor de stabilitate, nu numai o sursă de angoasă.

OUG 19/2021 readuce în prim plan şi activitatea de inspecţie fiscală deoarece nu se mai prelungeşte termenul de suspendare a prescripţiei dincolo de 31.03.2021.

Liber la inspecţii şi feriţi-vă de evaziune!

  1. Poate depinde de prejudiciu calificarea evaziunii ca fiind de rezultat sau de pericol?

Legea 55/2021 dă apă la moară unei dezbateri care nu pare a se opri prea curând. Decizia Curţii Constituţionale nr. 101/2021 care a analizat ultima prevederea conţine, în ea însăşi, elemente ce pot înclina balanţa într-o parte sau alta.

Problema ce se va pune nu va viza situaţiile în care prejudiciul sub 100.000 EUR este achitat, ci situaţiile în care prejudicii mult mai însemnate vor fi acoperite de bună-voie şi se va pune întrebarea, pe bună dreptate, de ce la unii se consideră într-un fel şi la alţii nu?

  1. Restructurarea obligaţiilor bugetare. Notificarea suspendă executarea, dar nu pentru mult timp!
 

Deja din 2019, debitorii pot solicita restructurarea obligaţiile bugetare principale restante la data de 31 decembrie 2020 şi neachitate până la data emiterii certificatului de atestare fiscală, precum şi obligaţiile bugetare accesorii, prin obligaţii restante în acest sens înţelegându-se obligaţiile declarate de debitor ori stabilite de organul fiscal ulterior acestei date pentru perioada anterioară.

Prezenta ordonanţă facilitează debitorii în obţinerea acestor restructurări prin stabilirea unui nou termen de notificare a organului fiscal în această privinţă -  30 septembrie 2021. Debitorul are posibilitatea de a depune solicitarea de restructurare a obligaţiilor bugetare, împreună cu planul de restructurare şi testul creditorului privat prudent până la data de 31 ianuarie 2022 (art. 22 alin. (1) s-a modificat prin art. IV din OUG 19/2021).

Notăm însă că OUG 19/2021 precizează că nu se poate depune notificarea numai pentru a beneficia de suspendarea executării silite. Faţă de cei care au depus notificarea privind intenţia de restructurare până la 29 martie 2021 şi care nu depun solicitarea de restructurare până la data de 30 iunie 2021, va începe sau va continua executarea silită. Depunerea unei noi notificări nu va schimba cu nimic situaţia.

Pentru debitorii care depun notificarea după 29 martie 2021, dar nu depun solicitarea de restructurare în termen de 6 luni de la data depunerii notificării, va începe sau va continua executarea silită. În cazul în care termenul de 6 luni se extinde după 31 ianuarie 2022, solicitarea de restructurare trebuie depusă până la această data.

Se întăreşte ideea că procedura de restructurare poate fi folosită o singură dată, prin depunerea unei notificări, şi că nerespectarea termenelor stabilite înlătură beneficiile suspendării executării.

  1. Anularea obligaţiilor accesorii. Credit fiscal fără dobândă. Acum şi pentru inspecţii!

Anularea obligaţiilor fiscale accesorii a fost prelungită şi extinsă. Prelungirea constă în posibilitatea depunerii notificărilor şi cererilor de anulare până la 31.01.2022.

Extinderea este şi mai interesantă deoarece se integrează în categoria accesoriilor ce vor fi anulate şi accesoriile generate în situaţiile în care:

  1. înlesnirea la plată a obligaţiilor bugetare era în derulare la 31 martie 2020, iar ulterior, dar nu mai târziu de 31 ianuarie 2022, îşi pierde valabilitatea ;
  2. executarea obligaţiior de plată stabilite în acte administrative era suspendată la data de 31 martie 2020, iar ulterior, dar nu mai târziu de 31 ianuarie 2022, încetează suspendarea.
  3. era în derulare o inspecţie fiscală în data de 29.03.2021 sau începe o inspecţie fiscală până la data de 31.01.2022.

Acest din urmă punct reprezintă surpriza plăcută a OUG 19/2021 deoarece până acum anularea accesoriilor se baza în mare parte pe declaraţiile contribuabililor ce erau încurajaţi să rectifice trecutul gri pentru a se elibera de accesorii.

De la OUG 19/2021 înainte, şi cei care nu au depus astfel de declaraţii şi sunt supuşi inspecţiilor fiscale vor avea acelaşi beneficiu al eliberării de accesorii datorate pentru debite anterioare 31.03.2020.

Nu se modifica regulile generale ale procedurii de obţinere a anulării accesoriilor, ele completându-se cu detalii specifice situaţiilor de mai sus. De exemplu, la inspecţia fiscală, cererea de anulare accesorii trebuie depusă în termen de 90 de zile de la data primirii deciziei de impunere.

Rămâne un pic neclară situaţia celor care au avut ghinionul să fie subiecţi ai unor inspecţii fiscale începute şi finalizate în perioada 14 mai 2020 şi 29 martie 2021. Aceştia nu vor fi vizaţi de OUG 19/2021 şi nu vor putea cere anularea accesoriilor în temeiul acestei noi amnistii. Vor avea însă posibilitatea aplicării art. XIV alin. 2 care permite anularea accesoriilor în situaţia iniţierii executării silite. Debitorii care aveau dispuse măsuri de executare silită prin poprire asupra disponibilităţilor băneşti la data de 14 mai 2020 sau cei faţă de care se instituie astfel de măsuri în perioada14 mai 2020 – 31 ianuarie 2022, au posibilitatea de a notifica organul fiscal pentru anularea accesorilor  şi de a efectua plata sumelor principale înscrise în adresele de înfiinţare a popririi din sumele indisponibilizate. Prin urmare, dacă vi s-au poprit accesorii, notificaţi, cereţi anularea lor şi plătiţi numai principalul!

Ca urmare a OUG 19/2021 putem spune că se vor putea elibera de accesoriile trecutului – debite anterioare datei de 31.03.2020 – toţi cei care doresc şi depun minime eforturi. Accesoriile care pot fi anulate în urma acestor măsuri şi care se sting după 29 martie 2021 se vor restitui. Numai cine nu vrea sau nu se preocupă deloc va rămâne cu povara trecutului.

  1. Eşalonarea prelungită

Art. 1 alin. (8) din OUG nr. 181/2020 a suferit unele modificări în sensul în care debitorii au acum posibilitatea să depună o cerere pentru eşalonarea obligaţiilor fiscale principale şi accesorii a căror scadenţă/termen de plată s-a împlinit după data declarării stării de urgenţă şi nestinse la data eliberării certificatului de atestare fiscal până la 30 septembrie 2021 inclusiv (art. VII din OUG 19/2021).

  1. Prescripţia? Executarea silită? Nu se mai suspendă. Liber la inspecţii!

Termenele de prescripţie în care se organul fiscal putea stabili creanţe fiscale fusese suspendat. La fel şi cel în care contribuabilul putea cere restituirea sumelor. Prevederea din art. XII alin. 5 din OUG 48/2020 trimitea la art. XIII alin. 1 al OUG 48/2020 care stabilise data de 31.03.2021

OUG 19.2021 stabileşte un nou termen dar el are în vedere numai modalitatea în care se soluţionează deconturile cu sumă negativă de TVA – art. XII din OUG 48/2020. Noul termen stabilit de art. XIII alin. 1, în urma amendării prin OUG 19/2021, 31 ianuarie 2022, NU mai are în vedere şi suspendarea prescripţiei.

Aceeaşi soartă o are şi art. XII alin. 4 din OUG 48/2020 prin care se suspendau executările silite prin valorificarea bunurilor. Suspendarea nu supravieţuieşte datei de 31.03.2021, departamentele de executare silită din cadrul administraţiilor fiscale reluându-şi activitatea deplin după această dată.

Prin urmare, de la 31.03.2021, organele fiscale reiau activitatea de inspecţie. Pe de-o parte, e un semn bun deoarece activitatea dă semne că revine la normal. Pe de altă parte...să sperăm că nu vor dori să recupereze pauza de 12 luni.

 

Autori: George Trantea (counsel, Filip & Company), Iulia Dobre (associate, Filip & Company)

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO