Opinii

George Ureche, PwC România: Tendinţe pentru anul 2019 în piaţa de fuziuni şi achiziţii din România

Opinii primite la redacţie

George Ureche, PwC România: Tendinţe pentru anul 2019...

Autor: George Ureche

07.03.2019, 15:05 538

Piaţa de fuziuni şi achiziţii din Romania a început anul într-o atmosferă mai rezervată faţă de anul anterior.

Finalizarea unor tranzacţii mari (cu o valoare de peste 100 mil euro) va influenţa semnificativ valoarea pieţei de fuziuni şi achiziţii în Romania în 2019, dar încheierea cu succes a unor astfel de proiecte, începute deja în mai multe sectoare, depinde în mare măsură de stabilitatea economică şi legislativă a ţării. Dacă aceste elemente vor fi întrunite, estimăm că piaţa de fuziuni şi achiziţii va avea un an foarte bun.

În ultima perioadă au apărut în piaţa locală mai multe fonduri de investiţii, atrase de performanţa macroeconomică a ultimilor ani şi de evoluţia pozitivă a companiilor româneşti. Pe măsură ce performanţa financiară, în cazul unor companii, conduce la o evaluare potenţială de peste 100 mil euro într-o tranzacţie, acestea intră pe radarul marilor fonduri de investiţii şi a investitorilor strategici. Toţi aceşti investitori caută valoarea şi sunt interesaţi să intre în România prin tranzacţii mari. Există capital disponibil, iar în acest context companiile trebuie să fie pregătite oricând pentru o tranzacţie (fie vânzare sau cumpărare).

6 tendinţe generale în piaţa de tranzacţii

  1. Piaţa de fuziuni si achiziţii va continua sa crească, odată cu creşterea macroeconomică şi consolidarea companiilor româneşti.  În anul 2018 piaţa de tranzacţii, din România, a fost 2,8% din PIB. Media globală a fost de 4,4%. La nivelul pieţelor dezvoltate, acest indice se situează în jurul a 10%. Ne aşteptăm la o convergenţă cu pieţele din regiune.
  2. Romania va face parte din tranzacţii trans-frontaliere, fie prin includerea operaţiunilor din Romania  în perimetrul unor tranzacţii (cum ar fi achiziţia de către Advent International a Zentiva SA, inclusiv operaţiunile din România, de la Sanofi); fie prin tranzacţii generate de rigorile impuse de Comisia Europeana – Direcţia Generală de Concurenţă ( de exemplu achiziţia Arcelor Mittal (Galaţi, Ostrava, Skopje şi Piombino) de către Liberty House Group)
  3. Accelerarea creşterii unor companii antreprenoriale romaneşti prin achiziţii. Companii antreprenoriale româneşti, care dispun de lichidităţi, vizează accelerarea creşterii prin achiziţii, făcând primii paşi în afara graniţelor (exemplu RCS, Medlife). Este de aşteptat ca şi alte companii să se extindă regional, fie pentru ca în piaţa locală şi-au atins potenţialul, fie pentru că dispun de tehnologii sau know how uşor adaptabile pieţelor din regiune.
  4. Creşterea numărului de tranzacţii pe verticală – tranzacţii ce implica companii din sectoare diferite. La nivel global, în 2018, 24% din valoarea totală a tranzacţiilor a fost între companii din sectoare diferite. Companiile de tehnologie sunt o ţintă predilectă, cumpărătorii protejându-şi astfel poziţia în piaţă de eventuale soluţii disruptive sau dezvoltând propriile capabilităţi tehnice.
  5. Companiile antreprenoriale româneşti se despart de fondatori. Asistăm la o schimbare de generaţii în companiile antreprenoriale româneşti. În acest sens, nu toate companiile au pregătite planuri de succesiune, iar o tranzacţie este o opţiune firească pentru cele mai multe.
  6. Schimbările demografice creează riscuri şi oportunităţi. Ele pot împinge companiile spre inovare (inteligenta artificiala, automatizarea proceselor repetitive) ce poate fi realizată prin intermediul unor achiziţii de companii din zona de tehnologie, dar creează de asemenea presiuni în piaţă (număr de consumatori, modificarea comportamentului de consum).

Consideraţii referitoare la evoluţia sectorială a pieţei de tranzacţii

  1. Servicii financiare – piaţa este încă fragmentată, oarecum nediferenţiată. Va continua procesul de consolidare şi digitalizare, de unde focus-ul pe fintech. La nivel global, segmentul de servicii financiare este cel mai „predispus” la a face achiziţii trans-sectoriale.
  2. Servicii de sănătate – piaţa se va profesionaliza şi putem vedea extinderi regionale prin achiziţii dublate de creşteri organice. Ne aşteptăm în curând la o integrare cu piaţa de asigurări sau oferirea de servicii medicale la pachet cu cele de asigurări. Tehnologia este din ce în ce mai prezentă în zona serviciilor de sănătate, însă limitările impuse de GDPR pot încetini pe moment dezvoltarea în zona europeană.
  3. Auto – reprezintă un sector în care cel mai probabil vor urma tranzacţii interesante.  Acest sector va fi modelat de tehnologie şi există oportunităţi de tranzacţii în această zonă – achiziţia Clever Taxi de către Daimler in 2017 poate fi doar începutul. Conceptele de car sharing vor modela cererea în piaţă.
  4. Transport şi logistică – sectorul va continua sa se dezvolte, atât ca parcuri logistice cat si ca piaţă de transport. Infrastructura logistică din România are încă un mare potenţial de creştere, fiind mult sub media Europei Centrale si de Est (raportată la numărul de locuitori, suprafaţă etc). Comerţul electronic va influenţa puternic sectorul de transport şi logistică şi putem vedea în scurt timp tranzacţii ce vizează jucători din cele 2 sectoare.
  5. Tehnologie, media si telecomunicaţii – va rămâne un sector extrem de activ din perspectiva tranzacţiilor. Achiziţia operaţiunilor de cablu ale Liberty Global de către Vodafone Group şi achiziţia operaţiunilor DTH ale Liberty Global de către M7 Group arată că România devine parte a unor tranzacţii transfrontaliere mari. UiPath este un exemplu elocvent de creare a valorii, validată de 2 tranzacţii succesive de atragere de capital. Piaţa de IT&C din România va fi impulsionată şi de fondurile de venture capital/early seeds lansate recent, care dau o şansă start-up-urilor româneşti să repete marile succese înregistrate de Bitdefender, GeCad si alţii.
  6. Agricultura - creează mari oportunităţi în România. Creşterea eficientei producţiei este corelată cu sectoare cum ar fi logistica, echipamente sau produse chimice (elemente de bază ale industriei agricole).
  7. Bunuri de consum – apreciem un interes major legat de acest sector. Am înregistrat anul trecut tranzacţii peste 100 mil Euro (vânzarea Betty Ice către Unilever). Creşterea exigentei consumatorilor va pune o presiune suplimentara pe companiile locale de a inova şi a se dezvolta, acţiuni ce pot fi realizate intern sau prin fuziuni şi achiziţii.
  8. Energie, petrol, gaze şi produse chimice – ne putem aştepta la o integrare pe verticală (producţie/transport/distribuţie), cu cu o atenţie deosebită pe eficienţa energetica. La nivel global există o tendinţă a companiilor de petrol şi gaze de a reintegra companii din producţia de produse chimice (valoarea tranzacţiilor în sectorul chimic a crescut cu 56% faţă de anul precedent la nivel global). Provocările din sector ţin de tarifele vamale, preţul petrolului şi chiar Brexit, iar zona de inputuri agricole creează mari oportunităţi.
  9. Sectorul imobiliar – va rămâne un sector cu multe tranzacţii, în care se vor reflecta expertiza şi eficienţa jucătorilor din piaţă.

 Autor: George Ureche, Director, Liderul Departamentului de Tranzacţii, PwC România

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO