• Leu / EUR4.9472
  • Leu / GBP5.8347
  • Leu / USD4.7020
Opinii

Guvernanţi, trataţi România ca pe propria afacere!

Guvernanţi, trataţi România ca pe propria afacere!

Autor: Dragoş Dragoteanu

23.10.2013, 19:18 432

Puneti banii in miscare! Daca nu se transforma urgent potentialul economic in rezultate concrete, Romania va merge in continuare din rau in mai rau. Prioritatea zero a oricarui guvern al tarii pana in 2020 trebuie sa fie circulatia banilor. Acest obiectiv se poate face intr-un singur fel: gestionand bunurile statului ca orice afacere privata. Cu curaj si profesionalism, prin oameni responsabili, fie politicieni, fie tehnocrati.

Intr-o lume pragmatica, bazata prioritar pe interese, intr-o competitie deschisa si acerba, Romania s-a regasit mai mereu depasita de tarile concurente. Globalizarea nu iarta! A(facerile) lumii moderne se bazeaza pe puterea economica. Acest lucru se simte, se vede peste tot, in orice domeniu economic. Il traiesc zi de zi toti antreprenorii care au supravietuit crizei economice. Singura persoana importanta care are tangenta direct cu problemele reale din economia privata este Mugur Isarescu. Domnia sa si-a permis sa vorbeasca uneori deschis despre ce nu merge sau cum ar trebui sa functioneze economia.

Bani exista! De ce nu circula? Unde sunt blocati sau de unde pot sa vina alti banii? Din intern sau extern. In tara avem cateva resurse importante. Banii stransi de populatie in depozite bancare se apropie de 30 miliarde euro. Participatiile statului prin actiuni in diverse companii, fie ca vorbim de pachete majoritare sau nu, pot fi transformate in lichiditati. Resursele naturale pot fi exploatate sub diverse forme, inclusiv cu sume consistente incaste in avans. Inventarierea proprietatilor statului nu s-a terminat nici pana acum si mii de imobile importante nu au un statut juridic clar. Portofoliul nefolosit al statului este imens si poate fi transformat in multe oportunitati imediate, prin parteneriate public – private. Colectarea taxelor si impozitelor poate fi mult mai eficienta, fie prin largirea bazei de impozitare sau reducerea evaziunii fiscale.

Neincrederea populatiei in economia romaneasca s-a reflectat an de an prin cresterea sumelor tinute in banci. In ultimii ani, cu mici exceptii, dobanda oferita de bancheri a fost real negativa. Numai jumatate din cei 28,3 miliarde de euro blocati acum de romani in banci ar insemna peste 14 miliarde de euro, bani care s-ar putea regasi in diverse investitii. Statul roman s-a dovedit cel mai prost administrator din economie si acest lucru s-a vazut. Orice afacere in care este implicat interesul statului trebuie facuta de oameni competenti, care negociaza ca si cum ar fi vorba despre propria afacere.

Ca sa evite eventualele interpretari privind modul de privatizare/contractare, deseori urmat cu declaratii pe la diverse organe de control, cea mai simpla metoda de evitare a fricii bugetarilor de a lua decizii ar fi introducerea prin lege sau OUG a unui reprezentant autorizat al statului, de oriunde vor guvernantii. Poate sa fie din Corpul de Control al Guvernului, de la Curtea de Conturi, de la Parchet/DNA/DIICOT/DGA/ANAF sau echipe mixte. Oricine sa fie, numai sa regaseasca in consiliile de baza din administratia publica, pentru alungarea suspiciunilor in privinta gestionarii banilor publici. Cu 1.000 de euro pe luna, niciun bugetar de buna credinta, care nu ia spaga, nu vrea sa fie tarat in instanta dupa ce semneaza un act important, in interesul statului. Daca tot au rol de control, organele legal abilitate sa se implice preventiv, direct in privatizarile si contractele importante! Fie ca vorbim de societati de stat mari, de consilii judetene, de ministere, de primariile importante, de regiile autonome, de orice institutie care implica banii statului, deblocarea investitiilor genereaza miscarea banilor si creeaza locuri de munca. Transparenta cheltuirii lor atrage increderea populatiei in economie si alte investitii noi.

Cred ca orice antreprenor care are afaceri la vedere, daca s-ar implica in orice functie pentru stat, ar pune o conditie esentiala. Transparenta! Ce l-ar determina sa lase o afacere privata pentru a lucra la stat? Siguranta ca nu va fi tarat in mocirla scandalurilor ulterioare. Daca la orice afacere importanta a statului, vanzare/contractare  - minim un milion euro - exista si semnatura unui reprezentant autorizat de control al statului si nicio alta institutie nu mai are ulterior vreun motiv sa (re)verifice/interpreteze un contract finalizat, se pot debloca imediat miliarde de euro in economia nationala. Fara riscuri, fara frica, fara repercusiuni. Ultimile privatizari mari au adus amenintari intre politicieni si comentarii care ar putea fi evitate printr-o simpla reglementare legislativa, in folosul tuturor. Cine spune ca nu se poate inseamna ca are alte interese. Cui ii e frica de un organism de control, daca semneaza impreuna cu el, intr-o afacere a statului?

Banii deblocati in intern vor atrage cu siguranta bani noi din exteriorul tarii. Daca investitorii straini vor vedea ca economia Romaniei se misca, daca vor constata ca romanii pot sa gaseasca solutii eficiente prin propriile forte, nu mai trebuie sa-i invitam sa investeasca. Vor veni ei, negresit! Strainii sunt pragmatici, vin unde circula banii, unde legile sunt clare, unde birocratia e redusa, unde politicienii se limiteaza la rolul lor si nu pun bete in roate antreprenorilor. Daca vad confuzii si scandaluri in privatizari, daca vad netransparenta in negocieri, daca intalnesc interese marunte ale unor functionari publici de rang inalt care "reprezinta" interesele statului, nu vin!

O alta solutie simpla si la indemana ar fi o lege privind amnistia fiscala. Exista un punct zero in politica fiscala a tarilor in care evaziunea fiscala e ridicata. Romania nu este in situatia de a face mofturi financiare sau de a da lectii de moralitate propriilor cetateni, care reprezinta cea mai sigura sursa de venit la bugetul statului. Orice suma care (re)vine la buget (din intern sau extern) poate aduce plusvaloare in economia reala. Au existat initiative firave si sporadice privind stergerea penalitatilor contribuabililor care-si platesc datoriile restante. Daca pentru societatile de stat care au fost ani de zile adevarate gauri negre la bugetul statui s-a gasit de cuviinta sa se stearga datoriile, pentru contribuabilii care fac eforturi si vor sa fie corecti fata de stat, de ce nu cauta o solutie similara? Cateva miliarde de euro ar strica sa fie in plus imediat la bugetul statului?

Acelasi lucru este valabil si pentru fondurile europene. Zeci de miliarde de euro vor sta la usa Romaniei in perioada 2014-2020. Depinde doar de politicieni daca vor sa deschida usa sau o tin in continuare inchisa! Daca intre clasa politica si mediul economic privat nu va exista un interes comun si o colaborare eficienta, pragmatica, dupa cinci ani rataciti prin criza, Romania risca sa piarda in continuare banii oferiti gratis de Uniunea Europeana. Chiar nu vrea nimeni sa inteleaga ca un pact intre politicieni si antreprenori poate duce la realizarea unei strategii nationale economice?

 

Dragos Dragoteanu
General Manager Euroest Invest

 

 
AFACERI DE LA ZERO
Principalele valute BNR - ieri, 13:15
EUR
USD
GBP
CHF
Azi: 4.9472
Diferență: -0,0101
Ieri: 4.9477
Azi: 4.7020
Diferență: -0,4805
Ieri: 4.7247
Azi: 5.8347
Diferență: -0,7873
Ieri: 5.8810
Azi: 4.7195
Diferență: -0,3905
Ieri: 4.7380