Opinii

Infrastructura şi Marele Drum al Mătăsii: Marea şovăială care ne poate costa viitorul

Infrastructura şi Marele Drum al Mătăsii: Marea şovăială care ne poate costa viitorul

Autor: Adrian Mihălţianu

14.04.2015, 11:34 4320

Toată lumea trage de Guvern pentru a folosi miliardele de euro puse la dispoziţie de către Uniunea Europeană, Guvernul prezintă planuri peste planuri cu privire la autostrăzi şi infrastructură, însă lucrurile se mişcă extrem de încet, iar răbdarea investitorilor mari a ajuns la limită. Problema mare e că nu mai avem timp, iar dacă domnul Rus şi mai ales domnul Ponta nu îşi dau seama cât de tare este întârziată infrastructura în România, atunci consecinţele, amânate până acum, nu vor întârzia să apară.

Suntem într-o conjunctură cu care România nu s-a mai confruntat în istoria ei. Avem pus la dispoziţie un morman de bani din partea Uniunii Europene şi suntem incapabili să-l folosim, în timp ce cotizăm totuşi la bugetul UE. Suntem curtaţi şi de chinezi, care vor să-şi construiască pe aici o ramificaţie a Marelui Drum al Mătăsii, o iniţiativă de sute de miliarde de dolari care ar uni Europa de China la nivel de infrastructură (drumuri, căi feroviare, instalaţii portuare, fibră optică etc.), dar încă nu am definitivat planurile concrete – ce anume, cine, când şi cât va construi. Putem deveni în doar 10 ani de zile una dintre porţile principale de tranzit dintre Est şi Vest, dar parcă nu ne dăm încă seama de imensa oportunitate care ne este pusă în faţă.

Balcanii au devenit noua frontieră a investiţiilor chinezeşti. Să nu uităm că în luna decembrie a anului trecut, Ungaria, Serbia şi Macedonia au semnat un contract cu China, în urma căruia se va construi o rută care uneşte la nivel de căi ferate Budapesta de portul Pireu din Grecia, acolo unde gigantul chinezesc COSCO deţine în concesiune două terminale. Ruta va fi construită şi finanţată de companii chinezeşti. În acelaşi timp în care au investit miliarde de euro în toată Europa de Sud (din Portugalia până în Italia, care a atras grosul investiţiilor chinezeşti), la noi chinezii au intrat deocamdată doar timid:  au preluat deja controlul asupra unui terminal de cereale din Constanţa, examinează posibilitatea construirii unui tren de mare viteză care să traverseze într-un final ţara, iar acesta e doar începutul. Ei construiesc deja nave uriaşe de marfă care vor veni în porturile noastre, dar noi încă nu suntem în stare să ţinem ritmul.

Citiţi opinia integrală a lui Adrian Mihălţianu pe www.promotor.ro

Cele mai citite ştiri
AFACERI DE LA ZERO