Opinii

Ingineri şi avocaţi

Ingineri şi avocaţi

Autor: Sorin Pâslaru

18.07.2013, 19:52 1698

Ca să nu mai aibă parte de nemulţumirile şoferilor care stăteau la coadă la fiecare sfârşit de săptămână la podul de la Cernavodă, ministrul infrastructurii Dan Şova a decis ca pur şi simplu să desfiinţeze această taxă în weekend.

În weekend, adică atunci când este cel mai mare trafic spre mare şi când mamutul CNADNR aflat în directa subordonare a ministrului Şova, care are un buget de 1,3 mld. euro pe an, ar mai fi putut recupera ceva din banii pe care îi cheltuie an de an. Că îi cheltuie fără rezultate - 750 de milioane de euro plăţi făcute pe primul semestru fără urme concrete în autostrăzi finalizate - este altceva. Că are destui bani de la buget inclusiv pentru a întreţine acest pod fără taxe suplimentare, iarăşi poate fi adevărat. Dar una e să anulezi o taxă pentru că administrezi eficient banii şi nu mai ai nevoie de alţii şi alta e să o anulezi pentru că nu o poţi strânge fără inconveniente.

La 13 lei taxa de pod, pentru cele două luni de vacanţă pentru care a fost anulată taxa, iulie şi august 2013, înseamnă pierderi pentru CNADNR în valoare de circa 5-6 mil. lei - zece weekenduri ori circa 40.000 de maşini care vin şi pleacă de la mare în fiecare sfârşit de săptămână rezultă 400.000 de tichete nevândute, care la 13 lei bucata înseamnă 5,2 mil. lei.

Ministrul ar fi trebuit să ceară subordonaţilor de la CNADNR găsirea unei soluţii simple de taxare la podul de la Cernavodă prin care statul să ia bani, dar fără ca maşinile să stea la coadă şi această soluţie este la îndemână.

Aşa cum în fiecare benzinărie se vând roviniete pe 10, 30 de zile sau un an, iar achiziţia acestor roviniete este verificată de către CNADNR prin camere de luat vederi pe drumurile naţionale şi pe autostrăzi, ar putea fi introdusă în sistemul de vânzare rovignete şi taxa de pod de la Cernavodă.

Astfel, în momentul în care un şofer ştie că trebuie să treacă pe la Cernavodă, şi-ar cumpăra pur şi simplu o rovinietă de trecere a podului. Verificarea s-ar putea face la fel ca în cazul deţinerii rovinietei de utilizare a drumurilor din afara localităţilor prin camere de luat vederi montate la pod. Cine nu plăteşte primeşte amenda acasă, ca şi în cazul lipsei rovinietei pentru drumuri.

Mai sunt şi alte soluţii tehnice prin care să fie redus timpul de aşteptare la podul de la Cernavodă, şi anume, instalarea unor cititoare de carduri care să fie preîncărcate de către utilizatorii autovehiculelor, la fel ca la intrarea pe autostrăzile din străinătate.

Dar nu. Ce a preferat ministrul Dan Şova să facă? Pur şi simplu a anulat această taxă de pod în weekend. Acesta este exemplul perfect al neputinţei în a colecta taxe într-un mod eficient şi inteligent prin care oamenii să nu fie puşi să facă drumuri şi să stea la cozi.

La fel se întâmplă la administraţia financiară de sector sau la agenţia naţională de administrare fiscală. În România stai la cozi să plăteşti taxe. Păi de ce nu vorbiţi domnule Şova cu domnul ministru Daniel Chiţoiu de la Finanţe să anuleze şi impozitul pe venit sau contribuţiile sociale de sănătate pentru care întreprinzătorii stau la cozi la fiecare 25 ale lunii la administraţiile financiare?

Oare chiar nu-şi dă seama un absolvent de drept, un avocat de prestigiu cum este ministrul Dan Şova că cei care vor veni la putere după dumnealui ar putea pur şi simplu să îi impute personal veniturile nerealizate prin anularea acestei taxe de pod? Scoate domnul Şova bani din buzunar ca să vopsească podul şi să-l întreţină, adică direcţia în care ar fi fost utilizaţi aceşti bani?

Nu mai are România nevoie de alţi bani ca să facă alte poduri de îşi permite cu atâta largheţe un ministru să renunţe la taxa de pod?

Este de presupus că a fost cerută o soluţie tehnică pentru plata facilă a acestei taxe celor de la CNADNR. Dar cine este atât de „necugetat” să lase din mâinile a şase încasatoare şi a şefilor lor peste 1 milion de euro bani gheaţă cât se încasează pe un sezon pentru trecerea podului de la Cernavodă?

Bineînţeles că i s-a spus ministrului sau altor oficiali care s-au gândit să rezolve această situaţie că nu se poate, că nu există o soluţie tehnică pentru a facilita plata acestei taxe de pod. Şi atunci, rezolvarea a fost simplă, dar păguboasă: să nu se mai încaseze nimic.

Cine îi dă dreptul domnului Şova să decidă ca şi cum ar fi proprietarul podului de la Cernavodă ca de mâine să nu se mai taxeze trecerea?

Vorbim de şosele în parteneriat public-privat de miliarde de euro unde investiţiile vor fi recuperate prin taxarea accesului pe autostradă şi nu suntem în stare să administrăm o taxă pe un singur pod în România?

În singurul punct de nonfrontieră din România unde este taxată folosirea unui element de infrastructură nu este în stare administraţia să organizeze o taxare eficientă şi crede că o va face în sute de puncte atunci când vor fi construite aceste autostrăzi în parteneriat public-privat?

Inginerii au făcut poduri, avocaţii nu sunt în stare deocamdată nici măcar să stea la capul podului să ia banii ca să aibă cu ce să le întreţină, dar să facă altele.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO